يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۱ / ۰۹:۵۵
کد مطلب: 13122
۰

استان برتر اینترنتی کشور معرفی شدند

هفت صبح: استان تهران با هشت ميليون و 859 هزار كاربر،  بالاترين ضريب نفوذ  اينترنت كشور را به خود اختصاص داده است.

تهران، گيلان، اصفهان، سمنان و قم پنج استاني هستند كه براساس بررسي‌هاي صورت گرفته بالاترين ضريب نفوذ اينترنت در سال 1390 را به خود اختصاص داده‌اند.

بر اساس تعریف ضریب نفوذ اینترنت که هم اکنون به عنوان یکی از شاخص‌های مهم در توسعه‌یافتگی کشورها محسوب می‌شود. نسبت جمعیت استفاده‌کننده از اینترنت هر کشور را نسبت به کل جمعیت آن کشور مشخص می‌کند.

در این راستا موسسات مختلف همه ساله آمارهای متعددی از وضعیت اینترنت کشورها و شمار دسترسی کاربران به این فناوری منتشر می‌کنند اما نکته حائز اهمیت آن است که به جهت اختلاف در تعریف شاخص‌هایی که به عنوان مبنای محاسبه موسسات قرار می‌گیرد این آمار و ارقام دقیق نبوده و بعضا اختلاف زیادی با هم دارند.

در این خصوص برخی از کارشناسان معتقدند در حال حاضر کاربر اینترنت به شخصی اطلاق می‌شود که در مدت 12 ماه گذشته حداقل یک بار از اینترنت استفاده کرده باشد. البته در برخی از موسسات مبنای محاسبه کاربران اینترنت صرفا به تعداد کامپیوترهای موجود در کشور محدود می‌شود اما در تعریف جهانی به کسانی کاربر اینترنت گفته می‌شود که حداقل اینترنتی با پهنای باند بیش از دو مگا‌بایت در اختیار داشته باشند و افرادی که اینترنت با مشخصات کمتر از این پهنای باند را استفاده می‌کنند اصلا جزو کاربران اینترنتی قرار نمی‌گیرند. بنابراین در کشور ما که اکثر کاربران هنوز از سیستم دایل آپ استفاده می‌کنند اطلاق کلمه کاربر درست نيست.

وضعیت  اینترنت در کل کشور

آخرین آمارها نشان می‌دهد تا پایان سال 90 با بیش از 32 میلیون کاربر ، ضریب نفوذ اینترنت در کشور 43 درصد است که از این تعداد 14 میلیون و 259 هزار کاربر اینترنت با ضریب نفوذ 19 درصدی از اینترنت موبایل – GPRS – استفاده می‌کنند که این تعداد بالاترین کاربران اینترنت در کشور را تشکیل می‌دهند.

همچنین شمار کاربرانی که از اینترنت کم‌سرعت دایل‌آپ استفاده می‌کنند حدود هفت میلیون نفر است که 9.17 درصد کل کاربران اینترنت را تشکیل می‌دهند و حدود 4.5 میلیون نفر مشترک با در اختیار داشتن شش درصد کل اینترنت دارای اینترنت پرسرعت ADSL هستند. گفتنی است در این آمار با وجود تبلیغات فراوان شرکت‌های ارائه‌کننده اینترنت وایمکس تنها 860 هزار نفر به این نوع اینترنت دسترسی دارند.

پرنفوذ‌ و كم‌نفوذ‌ترين استان‌هاي اينترنتي کشور

آمارهای ارائه شده از میزان ضریب نفوذ در استان‌های مختلف کشور نشان می‌دهد در سال گذشته استان تهران با داشتن هشت ميليون و 859 هزار كاربر بالاترين ضريب نفوذ اينترنت كشور را از آن خود كرده و با نفوذ 60 درصدي در صدر جدول قرار گرفته است. استان گيلان نيز با ضريب نفوذ 54 درصد در رده‌ دوم قرار گرفته و پس از آن اصفهان و سمنان به ‌طور مشترك با نفوذ 52 درصدي اينترنت سومين استان‌هاي پرنفوذ كشور بوده‌اند.

همچنين استان قم و سمنان نيز با ضريب نفوذ 50 درصدي چهارمين رده جدول پرنفوذ‌هاي اينترنتي را از آن خود كرده‌اند. استان‌هاي بوشهر با 48، خوزستان 46، يزد 47، آذربايجان شرقي 44، خراسان رضوي 45، هرمزگان 42 درصد ديگر استان‌هاي پرنفوذ كشور بوده‌اند.

بنابر آمار منتشر شده در سايت مركز «متما»، استان‌هاي كهگيلويه و بوير‌احمد با 22 درصد، خراسان جنوبي 29 درصد، كردستان و كرمان 30 درصد، لرستان 31 درصد، آذربايجان غربي 32 درصد، كرمانشاه 34 درصد، اردبيل 35 درصد، استان مركزي 37 درصد، ايلام و همدان 36 درصد، استان‌هايي بوده‌اند كه كمترين ضريب نفوذ را به خود اختصاص داده‌اند   

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
زندگی درس حساب است، خوبیها را جمع، بدیها را کم ، خوشی ها را ضرب و شادیها را تقسیم کنیم