شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۱ / ۱۷:۱۸
کد مطلب: 13373
۰
۴

وزیر آموزش و پرورش تکلیف استخدام همه نیروها را روشن کرد

نحوه استخدام و تبدیل وضعیت هر کدام از نیروهای آموزش و پرورش حکایت خود را دارد. وجود معلمان حق‌التدریسی، مربیان نهضت سوادآموزی، معلمان شرکتی، مربیان پیش‌دبستانی، سرایداران مدارس، نیروهای خدماتی و... سبب شده است تا هر از گاهی شاهد تجمع‌های اعتراضی برخی از این نیروها نسبت به آینده شغلی‌شان باشیم.

به همین دلیل در سال‌های گذشته قوانین متعددی در رابطه با جذب و تبدیل وضعیت این گروه از معلمان به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، اما با وجود این قوانین همواره ابهاماتی در نحوه اجرای آن‌ها وجود داشته است و روزانه‌ تعداد زیادی از این معلمان در تماس با نشریه بازارکار ضمن گله‌مندی از وضعیت شغلی‌شان پیگیر نحوه تبدیل وضعیت خود می‌‌شوند.

شنبه گذشته با برگزاری نشست خبری دکترحمیدرضا حاجی‌بابایی، وزیر آموزش و پرورش فرصتی پیش آمد تا به قسمتی از این ابهامات پاسخ گفته شود. تعیین تکلیف پیش‌دبستانی‌ها در گرو تصمیمات مجلس
تجمع مربیان پیش‌دبستانی در هفته‌های گذشته مقابل مجلس شورای اسلامی در اعتراض به اخراجشـان سبـب شد تا اولیـن سـؤال از وزیر آموزش و پرورش پیرامون وضعیت این معلمان مطرح شود.
حاجی‌بابایی در پاسخ، با اشاره به‌اینکه در طول 33 سال گذشته مقطع پیش‌دبستانی غیردولتی بوده است گفت: در زمان وزارت من برای اولین بار این مربیان ساماندهی شده و زیر نظر معاونت ابتدایی این وزارتخانه قرار گرفتند.
وی با بیان اینکه پیش‌دبستانی توسط بخش خصوصی اداره می‌شد و برخی افراد حقیقی و حقوقی، شرکت‌ها و سازمان‌ها مانند بهزیستی، مراکز پیش‌دبستانی را اداره می‌کنند ادامه داد: پیش‌دبستانی‌هایی که در مدارس دولتی بودند، در حقیقت از آموزش و پرورش کلاس‌های خالی مدرسه را اجاره می‌کردند، یعنی این‌ها اجاره‌نشین مدارس بودند و کارمند وزارت آموزش و پرورش نیستند.
حاجی بابایی با بیان اینکه در حال حاضر امکاناتی فراهم شده تا در سال جاری نیمی از یک میلیون و 280 هزار نوآموز واجدشرایط بتوانند این دوره را سپری کنند گفت: به دلیل ماهیت غیر دولتی این مراکز مصوب شد تا امور پیش‌دبستانی زیر نظر معاونت مشارکت‌های مردمی این وزارتخانه پیگیری شود.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه هم‌اکنون این وزارتخانه در سه بخش بر مقطع پیش‌دبستانی نظارت دارد گفت: در بخش اجرا مجــوزها از طـریق معـاونت مشارکت‌های آموزش و پرورش صادر می‌شود و در کنار آن سیاست‌گذاری و تولید محتوا نیز در بخش‌های مختلف آموزش و پرورش انجام می‌گیرد.
وی با اشاره به اینکه تاکنون به غیر از تهران بالغ بر 5 هزار مجوز تاسیس مراکز پیش‌دبستانی صادر شده است گفت: با مجوزهای صادر شده در شهر تهران تعداد مجوزها به 5 هزار و 500 مورد می‌رسد.
حاجی بابایی با اشاره به اینکه تاکنون هفت هزار و 200 درخواست صدور مجوز داشته‌ایم گفت: بسیاری از مربیان می‌توانند به تنهایی و یا با مشارکت یکدیگر یک مرکز پیش‌دبستانی دایر کنند.
وی با بیان اینکه این مربیان در سال‌های گذشته همواره نسبت‌به حقوق ناچیز خود گله‌مند بودند افزود: مقرر شده تا مجوزهــای جـدید با اولویت این مربیان صادر شود و در این صورت این مربیان می‌توانند کسب و کاری برای خود دایر کنند که در این صورت میزان حقوقشان نیز افزایش می‌یابد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته نیز کلاس‌های خالی مدارس به متقاضیان دایر‌کردن مراکز پیش‌دبستانی اجازه داده می‌شد افزود: در سال جاری تحصیلی نیز اعلام کردیم که هر مدرسه‌ای در نوبت صبح و بعدازظهر جای خالی دارد می‌تواند آن‌ها را به این مقطع اختصاص دهد.
وی در رابطه با اعتراض این مربیان گفت: همان‌گونه که اشاره شد پیش‌دبستانی غیردولتی بوده و آموزش و پرورش مسئولیتی در قبال استخدام نیروهای آن‌ها ندارد اما با این وجود مجلس هر قانونی در زمینه این مربیان به تصویب برسانند ما اجرا می‌کنیم.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه سازمان بهزیستی اعلام کرده است که 50 هزار نیروی پیش دبستانی دارد ادامه داد: در استخـدام مربیان پیش‌دبستانی دو حالت وجود دارد یعنی یا این مربیان استخدام شده و وارد آموزش و پرورش شوند که در ابتدایی، راهنمایی و متوسطه تدریس کنند یا بخواهیم استخدام شوند و در پیش‌دبستانی بمانند.
حاجـی‌بابایی افـزود: اگر قــرار باشد این مربیـان در پیش‌دبستـانی ادامه فعالیت دهند باید نظام تعلیم و تربیت 13 ساله شود؛ در غیر این صورت چگونه می‌توان نیروی بخش غیردولتی را با هزینه دولتی استخدام کرد.

فرآیند استخدام حق‌التدریسی‌ها
موضوع دیگری که همواره از زبان وزیر آموزش و پرورش شنیده‌ایم این است که ما هیچ نیروی تعییـن تکلیف نشــده در آموزش و پرورش نداریم. این موضوع سبب ایجاد سؤال دیگری از وزیر آموزش و پرورش شد که حاجی‌بابایی در پاسخ به فرآیند قانونی استخدام و به‌کارگیری هر کدام از نیروها در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: اینکه می‌گویم نیـروی بلاتکلیف نداریم براســاس قانون است.
وی ابتدا به قانون استخدام 60 هزار معلم حق‌التدریسی و نهضت سوادآموزی در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: در زمان تصویب قانون مقرر شد تا طی 5 سال معلمان واجدشرایط با مدرک لیسانس با 4 سال سابقه و فوق‌دیپلم 5 سال سابقه در زمان تصویب قانون تبدیل وضعیت شوند.
حاجی‌بابایی با اشاره به اینکه در قانون فوق وضعیت معلمانی که تا زمان تصویب 15/7/88 سابقه‌شان به 4 سال نرسیده بود پیش‌بینی نشده بود ادامه داد: به همین دلیل در اصلاحیه‌‌ای مقرر شد تا این‌گونه معلمان هر وقت سابقه آن‌ها به 4 سال رسید مشکلاتشان حل شود و در اولویت استخدام قرار گیرند.
وی با اشاره به اینکه مشکل تمامی این معلمان حل شده است گفت: با وجود آنکه قانون پیش‌بینی کرده بود تا این افراد ظرف 5 سال تبدیل وضعیت شوند، اما ما آن‌ها را در طی 3 سال تبدیل وضعیت کردیم.

آخرین وضعیت شرکتی‌ها
وزیر آموزش و پرورش از نیروهای شرکتی به عنوان بخش دیگر از نیروهای این وزارتخانه نام برد و گفت: در مجلس قبلی با اعتراض نمایندگان مجلس مبنی بر غیرقانونی بودن استفاده از معلمان شرکتی در مدارس مقرر شد تا با این نیروها قرارداد بسته نشود.
وی با بیان اینکه با اعلام مجلس، آموزش و پرورش قرارداد با شرکت‌های تأمین کننده معلمان مدارس را تمدید نکرد ادامه داد: با اعتراض این معلمان نمایندگان مجلس در اصلاحیه دیگری در قانون استخدام 60 هزار معلم حق‌التدریس مقرر کردند تا تمام نیروهایی که به نوعی با آموزش و پرورش همکاری داشته‌اند از جمله شرکتی‌ها با شرکت در آزمونی بتوانند به عنوان حق‌التدریسی ادامه فعالیت دهند.
حاجی‌بابایی با اشاره به اینکه در این اصلاحیه، نه به اجباری در به‌کارگیری این معلمان اشاره شده و نه در اولویت استخدام قرار گرفتن آن‌ها گفت: با این وجود با برگزاری آزمـون در سـوم تیر ماه سال گذشــته تمام پذیرفته‌شـدگان آن به عنـوان حق‌التـدریـس به کار گرفته شدند.

پاسخ به ابهامات آزمون سوم تیر
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این سؤال که بسیاری از معلمان شرکتی نسبت به غیرمرتبط بودن این آزمون با مدارک تحصیلیشان اعتراض دارند گفت: براساس قانون آزمون فوق می‌بایست در رشته مورد نیاز مناطق آموزش و پرورش انجام گیرد.
وی با بیان اینکه مقطع ابتدایی، بهداشت و استثنایی از اولویت‌های مورد نیاز آموزش و پرورش است عنوان کرد: به همین دلیل آزمون مذکور نیز براساس قانون در این سه بخش برگزار شد.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تمامی معلمان متقاضی از جمله شرکتی‌ها با علم به اینکه آزمون در سه بخش تعیین شده برگزار می‌شود در آزمون سوم تیر ماه شرکت کردند افزود: حتی منابع آزمون نیز مشخص شد و مقرر شد تا سؤالات در حد کاردانی تربیت معلم طراحی شود.
وی با اشاره به ابهاماتی که برخی از شرکت‌کنندگان نسبت به سؤالات عمومی آزمون دارند گفت: همان‌گونه که قبل از آزمون نیز اعلام کردیم 120 سؤال عمومی و 20 سؤال تخصصی مطرح می‌شـود که منظور از آزمون عمومی دانشی است که تمامی معلمان در رشته‌های مختلف باید داشته باشند.
حاجی‌بابایی از دروسی همچون روان‌شناسی، مشاوره، روش‌تدریس، معارف و... به عنوان دروس عمومی پایه مورد نیاز آموزش و پرورش نام برد و گفت: همچنین 20 سؤال تخصصی نیز در گروه مورد نیاز مطرح شد.
وی با بیان اینکه در ابتدا مقرر شد هر کس توانست 60 درصد نمره را بیاورد پذیرفته شود افزود: از 50 هزار شرکت‌کننده 5 هزار و 800 نفر حدنصاب لازم را کسب کردند که با کاهش حدنصاب به 50، 16 هزار نفر در آزمون فوق پذیرفته شدند.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: تمامی این نیروها هم‌اکنون به عنوان حق‌التدریسی مشغول فعالیت هستند و 4 هزار نفرشان نیز جزء معلمان باسابقه کمتر از 4 سال بودند که با رسیدن به مرز 4 سال سابقه تبدیل وضعیت شده‌اند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه اعتراض‌ها مربوط به معلمانی است که نمره لازم را نیاورده‌اند گفت: در رابطه با این معلمان براساس قانون آموزش و پرورش مسئولیتی ندارد، اما اگر مجلس مصوبه‌ای در رابطه آن‌ها وضع کند ما حتی اگر اعتقادی به درست بودن آن نیز نداشته باشیم آن را اجرا می‌کنیم.

فعالیت 15 هزار مربی نهضت و 65 هزار خدمتکار
حاجی‌بابایی در تشریح سایر نیروهای آموزش و پرورش از 15 هزار مربی نهضت سوادآموزی نام برد و گفت: این نیروها نیز هم‌اکنون فعالیتشان به عنوان حق‌التدریس ادامه دارد.
وی در ادامه با بیان اینکه در کنار این نیروها 65 هزار خدمتکار نیز به صورت قرارداد کار معین در آموزش و پرورش فعالیت دارند افزود: مابقی نیروهـا نیز پیمانی و رسـمی هسـتند که تعدادشـان 930 هزار نفر است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تمامی 60 هزار نیروی حق‌التدریسی که مجلس مصوب کرده تبدیل وضعیت شده‌اند ادامه داد: با این اوصاف ما معلم سرگردان نداریم، آن‌ها که اعتراض دارند می‌دانند که از نظر قانونی آموزش و پرورش نمی‌تواند برای آن‌ها کاری کند و می‌بایست قانون جدید در مجلس وضع شود و در این صورت من نیز از جذب معلمان بیشتر استقبال می‌کنم.

نحوه جذب 5 هزار مربی قرآن
حاجی‌بابایی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سؤال دیگری در رابطه با نحوه جذب 5 هزار مربی قرآن گفت: مجوز جذب این افراد در سال گذشته به تصویب هیئت دولت رسیده است و می‌بایست به ازای هر دو هزار و 500 دانش‌آموز یک مربی و قاری برجسته قرآن به صورت قرارداد کار معین جذب شود.
وی با بیان اینکه به دلیل جذب بهترین‌ها مقرر شد تا این معلمان با آزمون پذیرفته شوند افزود: با این وجود هرکجا که کسی مدعی است فردی با پارتی‌بازی استخدام شده می‌تواند اعتراض کند و ما رسیدگی می‌کنیم.

استخدام 20 هزار خدمتکار با مدرک تحصیلی پنجم ابتدایی
وزیر آموزش و پرورش همچنین از به‌کارگیری 20 هزار خدمتکار مدارس تازه تاسیس در نقاط مختلف کشور خبر داد و گفت: طبق مصوبه دولت این افــراد از میان کســانی که مـدرک تحصـیلی پنجم ابتدایی دارند به صورت قراردادی جذب شدند.
وی با بیان اینکه تمامی این نیروها گزینـش شـده‌اند گفت: از جمله شرایط آن داشتن حداکثر 30 سال سن، متأهل بودن، سیگاری نبودن و... است.
حاجی‌بابایی ادامه داد: این افراد حتماً از افراد بومی منطقه انتخاب شدند و طبق قانون هیچ‌وقت استخدام نمی‌شوند و قراردادشـان به صورت قرارداد کار معین است.
وی افزود: اگر نسبت به جذب این افراد اعتراضی وجود دارد قراردادها را لغو می‌کنیم، زیرا نمی‌توانیم برای استخدام قراردادی خدمتگزاران نیز یک آزمون سراسری برگزار کنیم.

آخرین وضعیت برگزاری آزمون استخدامی
وزیر آموزش و پرورش در پایان این نشست خبری در پاسخ به سؤال خبرنگار بازارکار پیرامون وضعیت استخدام‌های جدید در این وزارتخانه گفت: در حال حاضر نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم که وضعیت و زمان جذب به چه صورت است.
وی افزود: برگزاری آزمون استخدامی بستگی به وضعیت دولت، اقتصاد کشور و بسیاری از عوامل دیگر دارد که با این اوصاف پیش‌بینی زمان استخدام در سال‌های آینده را دشوار می‌کند. گزارش: امین بلندهمت مرجع خبر: بازارکار
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

باسلام خدمت وزیر محترم آموزش وپرورش و همه دست اندرکاران، نیروی قراردادی در سمت خدمات با 6 سال سابقه دراستان قزوین (ناحیه 2)،با مدرک فوق دیپلم it هستم برای تغیر سمت نظر بزرگ واران این ناحیه این است که هنوز هیچ دستورالعمل برای ما نیامده است شما را به خدا تکلیف ما را روشن کنید.
محمد حسین کرمی
United States
من دوست دارم قردادی به پیمانی بشد.............
دل شكسته
با سلام اقاي وزير لطفا معلمان از راه دور را هم به ازمون هاي استخدامي جا بدهيد
مهدی محمدی
Iran, Islamic Republic of
سلام خسته نباشید واسه استخدام خدمتگزار تارخ آن کی هستش مرسی
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
برای کشتی های ساکن، موج های دریا تصمیم می گیرند!