پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۱ / ۱۰:۴۱
کد مطلب: 14415
۰

شانس پدرشدن پسرتان را تضمين كنيد!

" آيا پدرها و مادرها مي‌دانند كه تنها با يك معاينه ساده از زمان تولد تا يك‌سالي، مي‌توانند پدرشدن فرزند پسر خود را تضمين كنند؟ در غير اين صورت ممكن است فرزند آنها هرگز پدر شدن را تجربه نكند! "


به گزارش روزنامه تهران امروز ، بر اساس آمارهايي كه «دكتر سيدجليل حسيني» رئيس انجمن اورولوژي ايران مي‌دهد «از هر 100 نوزاد پسري كه به دنيا مي‌آيد يك نفر از آنها ممكن است به عارضه «نهفتگي ارگان زاينده نطفه» دچار شود و در صورتي كه اين عارضه تا قبل از يك‌سالگي برطرف نشود، فرد براي هميشه شانس پدر شدن را از دست مي‌دهد.»


اين بيماري به همراه تومور مثانه و تومور پروستات بيماري‌هاي مهم و خطرناك مردان را تشكيل مي‌دهد. همچنين به گفته حسيني سرطان‌های پروستات و مثانه به عنوان دومین و چهارمین عامل مرگ و‌ میر سرطاني‌ها در كشور به كشتن ايراني‌ها مشغول هستند.



معاينه پسربچه‌ها قبل از يك‌سالگي

هر چند آمار مشخصي از مرداني كه براي يك بي‌توجهي كوچك، شانس پدرشدن را براي هميشه از دست داده‌اند در دست نيست اما بر اساس آمارهاي حسيني 7 درصد از كساني كه به مراكز درمان ناباروري مراجعه مي‌كنند به دليل همين بي‌توجهي ساده به اين مراكز مي‌آيند. آنها تازه بعد از ازدواج مي‌فهمند كه سال‌هاست شانس پدر شدن را از دست داده‌اند آن‌هم به سادگي.


هر روز هم يكي از 100 پسري كه به دنيا مي‌آيد به اين آمار نامعلوم اضافه مي‌شود.


به گفته حسيني كافيست تا پسربچه‌ها بعد از تولد تا يك‌سالگي توسط پدر يا پزشك خانواده معاينه شوند، تا اگر دچار عارضه نهفتگي ارگان زاينده نطفه با يك جراحي بسيار ساده برطرف شود. او تاكيد مي‌كند كه اين مسئله بايد در دستور كار پزشك خانواده قرار گيرد تا پزشكان حاضر در اين طرح از خانواده‌ها بخواهند كه از سلامت فرزندان پسر خود مطمئن شوند.



مادرها! به پدرها يادآوري كنيد


حسيني مي‌گويد: «اگر طرح ملي براي مبارزه با اين بيماري طراحي شود، انجمن اورولوژي ايران آمادگي كامل را براي همكاري با وزارت بهداشت دارد.»‌


اما او بيش از هركسي روي كمك رسانه‌ها حساب باز مي‌كند.


حسيني‌ مي‌گويد: «رسانه‌ها بنويسيد كه مادرها يادشان باشد كه به پدرها يادآوري كنند تا با يك معاينه كوچك از سلامت فرزند خود مطمئن شوند.»


به گفته او پدرها به راحتي مي‌توانند پسران خود را معاينه كنند و در صورتي كه احساس كردند پسرشان با آنها تفاوت دارد، فرزند خود را به يك جراح كليه براي جراحي فوري بسپارند تا سرنوشت آنها دچار دگرگوني نشود. به‌ گفته او هر جراحي مي‌تواند چنين عملي را انجام دهد اما بهترين راه مراجعه به يك جراح كليه است. او تاكيد مي‌كند كه بعد از يك‌سالگي هيچ كمكي نمي‌توان به چنين كودكي كرد و او براي هميشه از نعمت پدر شدن محروم مي‌ماند.


حسيني خود بارها شاهد حضور مرداني در مراكز ناباوري بوده است كه بعد از ازدواج متوجه شده‌اند كه هيچ نطفه‌اي در بدن ندارند.


تست PSA


سرطان پروستات هم به جان مردان ايراني افتاده ‌است. براي همين است كه حسيني توصيه مي‌كند كه آقايان بعد از سن پنجاه‌سالگي حتما تست PSA انجام بدهند؛ تستي كه با معاينه و ويزيت يك پزشك حاذق و ماهر همراه است. او اين تست را تنها راه براي تشخيص زودهنگام سرطان پروستات مي‌داند كه مي‌تواند به نجات جان فرد مبتلا بينجامد.


حسيني همچنين هشدار مي‌دهد: «‌متاسفانه سرطان پروستات در کشور بسیار زیاد شده است به‌گونه‌ای که تومور پروستات از 33‌درصد شیوع برخوردار است. اگرچه درجه شیوع آن در جمعیت‌های مختلف تفاوت دارد.»‌


به گفته او تمام مردان پروستات دارند اما پروستات از سن 40 سالگی به بعد شروع به رشد می‌کند و درصورت بزرگ شدن غیرطبیعی، جلوی مثانه را گرفته و موجب سرطان پروستات خواهد شد.


«عليرضا گلشن» متخصص اورولوژی هم بزرگی و سرطان پروستات را جزو بیماری‌های شایع دوران سالمندی معرفی می‌کند و مي‌گويد: « تکرر ادرار و بیدار شدن‌های مکرر و احساس تخلیه شدن نامناسب مثانه از علائم و نشانه‌های بزرگی پروستات است.»‌


سرطان مثانه در كمين 48 درصد ايراني‌ها


اما تنها سرطان پروستات نيست كه در كمين مردها نشسته است. سرطان مثانه هم رتبه چهارم در ابتلا به سرطان را به خود اختصاص داده است كه البته تنها مختص مردان نيست اما تقریبا در مردان 5/ ‌2 برابر بیشتر از زنان گزارش شده است.


به گفته حسینی، سرطان مثانه یک بیماری بدون علامت است که تنها با خونریزی مختصر در مثانه و تغییر رنگ ادرار همراه است و طی سال‌های گذشته با موارد پیشرفته این بیماری در کشور مواجه بوده‌ایم، حال آنکه اگر این بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود با جراحی مختصر، درمان می‌شود و بیمار از طول عمر طبیعی برخوردار خواهد بود. به گفته او اين بيماري از 30 سال به بعد فرد را تهديد مي‌كند. البته اين سن‌ مختص ايراني‌هاست.


«رضا مهدوی» جراح و متخصص بیماری‌های کلیه، مثانه و پروستات هم مي‌گويد: «سن شايع اين سرطان در كل دنيا دهه ششم و هفتم زندگی است؛ يعنی بين سنين 60 تا 70‌ سالگی، در حالی که متاسفانه در کشور ما سن شروع اين بيماری از دهه ششم و هفتم به دهه سوم كاهش پيدا كرده است که یکی از دلایل آن می‌تواند پایین آمدن سن مصرف سیگار و بعضا مواد مخدر در میان جوانان ایرانی باشد.»


همچنين به گفته حسيني در ایران تومور مثانه حدود 48‌درصد تومورها را به‌ خود اختصاص داده است؛ به‌گونه‌ای که از میان بیماری‌های مجاری ادراری، تومور مثانه از شایع‌ترین بیماری‌های مردان در سنین مختلف است.


حسيني مي‌گويد: «تومور سرطان مثانه در مراحل اولیه فقط روی مخاط مثانه ایجاد مي‌شود و با جراحی صددرصد بهبود مي‌یابد و بیمار طول عمر طبیعی دارد اما در صورت نفوذ تومور به دیواره مثانه باید تمام مثانه را برداشت.»‌


حسيني مي‌‌افزايد: «اگر اين بيماري به موقع درمان نشود، باید از روده فرد، مثانه ساخت که در این صورت بیماران فقط پنج تا 10 سال عمر می‌کنند.»


او مي‌گويد: «چند سالي است كه روز ملي سلامت مردان را طراحي كرديم تا بتوانيم به آنها اخطار بدهیم با کوچکترین علامت بیماری به پزشک مراجعه کنند.»‌


اما به نظر مي‌رسد كه فعاليت‌ها درشرايطي كه بايد، نيست. او هم پيشنهاد مي‌دهد بحث‌ سلامت مردان به مراكز بهداشت شهرها و روستاها كشيده شود تا شمار مردان مبتلا به سرطان پروستات و مثانه كاهش يابد، همچنين شانس پدر شدن را به مردان بيشتري داد.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
قلب فقط کارش خونرسانی نیست؛ رزق و روزیتون رو هم میرسونه! خوش قلب باشید