جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۶ آبان ۱۳۹۱ / ۰۵:۴۶
کد مطلب: 14926
۰
۱

مفیدترین چای جهان، چای سفید

چای های مختلفی در کشور ما وجود دارد اما ما تنها با چای سبز و یا سیاه آشناییت داریم در حالی که چای های مفید دیگری مانند چای سفید نیز هستند که می توانیم از آن ها استفاده کنیم. چای سفید نیز مثل سایر انواع چای، از گیاه Camellia sinensis به دست می آید؛ اما برگ ها قبل از این که به طور کامل باز شوند، برداشت و چیده می شوند و محصول بهاره و چین اول است. چای سفید نسبت به سایر چای های سنتی کمیاب تر و گران تر است.

چای سفید مشابه چای سبز تحت فرآوری بسیار اندک و بدون تخمیر حاصل می شود اما تفاوت قابل توجهی در مزه با هم دارند. در واقع طعم چای سفید بسیار لطیف تر و ملایم تر است.

چای سفید در اصل، جوانه‌های گیاه چای است؛ یعنی قبل از اینکه برگ چای باز شود، جوانه آن را که یک غلاف کرک‌دار نقره‌ای دارد، می‌چینند.

در فرآیند تخمیر، از زمانی که برگ چای چیده می‌شود تا زمانی که در معرض هوا قرار می‌گیرد و تخمیر می‌شود تغییراتی در ترکیبات چای رخ می‌دهد به‌ نحوی‌که در چای سبز و سفید مقدار کافئین به حداقل ممکن می‌رسد. پلی ‌فنول‌هایی که در چای سبز به مقدار زیادتری وجود دارد در چای سیاه بسیار کم هستند که با نام کلی‌ کاتچین یا کتکین شناخته می‌شوند.


چای سفید، یکی از گران‌ترین انواع چای در بازار است و تولید این چای سخت‌تر از چای‌های سبز و سیاه است و این چای همه خواص اعجاب‌آور این گیاه پرمصرف را در خود دارد و از سالم‌ترین نوشیدنی‌های جهان است.   کتکین‌ها در واقع در چای سبز بالا، در چای سفید بسیار بالا و در چای سیاه بسیار کم هستند و در عوض، ترکیبات پلی‌فنولی دیگر در آن وجود دارد.

بر خلاف انواع چای که با آب جوش درست می‌شود، پیشنهاد می‌شود چای سفید با آبی با دمای حدود 75 تا 85 درجه سانتی‌گراد تهیه شود. برای داشتن آبی با این دما باید آب را جوش آورد و بعد یک دقیقه اجازه داد تا از جوش بیفتد و دمای آن کاهش یابد و بعدش با این آب، چای سفید را دم کرد.   برخی افراد فکر می‌کنند مصرف چای سفید یا چای سبز بر چای سیاه ارجحیت دارد اما این‌گونه نیست. چای سیاه خواص ضدسرطانی و آنتی‌اکسیدانی زیادی دارد.

خواص اصلی این چای تفاوتی با چای‌های دیگر ندارد، اما فرایند تولید آن تاثیرگذاری مواد طبیعی چای را افزایش می‌دهد و ضمن اینکه این چای از جوانه و برگ‌های جوان گیاه چای درست می‌شود و برگ‌های تازه و جوان چای طی فرآیندی با بخار آب خشک می‌شوند و این روش همه آنتی‌اکسیدان‌های موجود در برگ چای را حفظ می‌کند.   برخی از فواید چای سفید:

• فشارخون را کاهش می‌دهد.

آنتی‌اکسیدان‌ها باعث کاهش فشارخون و در نتیجه کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی و نیز سکته مغزی می‌شوند.

• از ابتلا به سرطان پیشگیری می‌کند

آنتی‌اکسیدان‌ها از ایجاد آسیب‌های درونی سلول‌‌ها ناشی از وجود رادیکال‌های آزاد پیشگیری کرده و باعث به حداقل رساندن تغییرات ناگهانی و مضر بدن شده که ممکن است منجر به بروز انواع سرطان‌ها مانند سرطان روده، شکم یا پروستات گردد.

• خواص ضد باکتری و ضد ویروسی دارد

چای سفید تنها چایی نیست که دارای خواص ضد میکروبی و ضد ویروسی دارد بلکه تمام انواع چای که از گیاه کاملیا سینسیس تولید می‌شوند، دارای چنین خواصی هستند.

• برای پایین آوردن کلسترول موثر است

وجود گروه خاصی از آنتی‌اکسیدان‌ها در این نوع چای به نام "کاتچین‌ها" کمک بسیار موثری در کاهش کلسترول خون می‌کنند. این ترکیبات شیمیایی از سخت شدن جداره رگ‌ها و در نتیجه محدود شدن جریان خون پیشگیری می‌کنند.

• برای سلامت پوست مفید است

چای سفید از آفتاب سوختگی جلوگیری می‌کند. عملکرد سلول‌های پوست را بالا برده و از تخریب پوست در مقابل نور ماورای بنفش محاظت می‌کند. همچنین، پوست را جوان می‌سازد. چای سفید دارای مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان است.

آنتی اکسیدان‌ها در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد، از بدن محافظت می‌کنند. رادیکال‌های آزاد موجب پیر شدن و تخریب سلول‌های وستی می‌شوند.


• به سلامت استخوان کمک می‌کند

کسانی که چای سفید می‌نوشند، تراکم استخوانی بالاتری دارند. یکی دیگر از فواید چای سفید، جلوگیری از شکستگی‌های استخوانی و درمان آرتریت (ورم مفاصل) است.

• برای سلامت دهان و دندان مفید است

چای سفید دارای فلوراید زیادی است و از خرابی‌های دندان و از همه مهم‌تر، رشد پلاک‌های دندانی پیشگیری کرده و دهان را خوشبو می‌کند.

چای سفید بیش از دیگر چای‌ها خاصیت آنتی‌باکتریال و ضد ویروسی دارد و در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است و همه چای‌ها به دلیل وجود آنتی‌اکسیدان خاصیت ضدسرطانی دارند، اما هیچ‌کدام برای رقابت در این ویژگی معجزه‌آسا به پای چای سفید نمی‌رسند. نوشیدن هر لیوان چای سفید خطر سرطان وعفونت‌های مرتبط را کاهش می‌دهد.

این چای بی‌رنگ جز اینکه جرم و ردی از خود بر روی دندان نمی‌گذارد، به دلیل کلسیم و فلوراید بالایی که دارد، یک سپر مقاوم در مقابل پوسیدگی دندان است.

داشتن رگ‌هایی سالم و قوی هدیه‌ای است که چای سفید به طرفداران خود می‌دهد و فشار خون و کلسترول مصرف‌کنندگان دائمی چای سفید هیچ‌گاه بالا نمی‌رود و به این ترتیب خطر سکته و نارسایی‌های قلبی جان آنها را تهدید نمی‌کند.


کسانی که مستعد پوکی استخوان و آرتروز هستند، می‌توانند با نوشیدن چای سفید سایه این دردهای مزمن را از سر بدن خود دور کنند.


داشتن پوستی شفاف و حفاظت از آن در برابر اشعه‌های مضر خورشید، یکی دیگر از تاثیرات نوشیدن این چای است و در آخر هر روز پر کار، نوشیدن یک لیوان چای سفید خستگی شما را از بین می‌برد و خوابی راحت و آرام آخرین هدیه‌ای است که این نوشیدنی سالم به شما می‌دهد.
ویتامین ها و مواد معدنی
ویتامین های چای:
ویتامین بی 1 (تیامین) – کمک به تولید انرژی از طریق تبدیل غذا. افزایش اشتهاء و بهبود گوارش. مورد نیاز برای رشد و تولید مثل.
ویتامین بی 2 (ریبوفلاوین) – سلامتی پوست، چشم ها و اعصاب. متابولیسم انرژی.
ویتامین بی 6 – کمک به آزاد شدن انرژی غذا و افزایش متابولیسم انواع پروتئین.
ویتامین سی (اسید اسکوربیک) – بهبود زخم و ترمیم شکستگی. مبارزه با برخی انواع شایع عفونت های ویروسی و باکتریایی.
ویتامین کا – پیشگیری از لخته شدن خون و کمک به متابولیسم استخوان.
کاروتن – پس از گوارش، به ویتامین آ تبدیل می شود. بهبود بینایی و سلامتی پوست.
اسید فولیک – ساخت گلبول قرمز و ژن
مواد معدنی (چای، سرشار از مواد معدنی است):
منگنز – ضروری برای رشد و نمو بدن.
پتاسیم – ضروری برای حفظ ضربان عادی قلب.
روی – ضروری برای رشد و نمو اندام های تناسلی و کمک به بهبود زخم.
فلور – محافظت از دندان ها و تقویت استخوان ها.
پلی فنلها (چای، سرشار از انواع آنتی اکسیدان است):
فلاونویدها و کتچین ها، گروهی از ترکیب های پلی فنلی هستند. این مواد، مانع عمل رادیکال های سرطان زا و بیماری های قلبی می شوند.

    باشگاه خبرنگاران / مشرق/تبيان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

Iran, Islamic Republic of
اطلاعات جالبی بود ممنون
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
تا حالا هيچ آدم قوى اى كه گذشته آسونى داشته باشه نديدم .