شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۱ / ۰۸:۳۴
کد مطلب: 15530
۱
۱

پدر علم روان سنجی ایران درگذشت+عكس

پدر علم روان سنجی ایران درگذشت+عكس
 پدر علم روان سنجی صبح امروز یکشنبه 12 آذر سال 91 دار فنی را وداع گفت. دکتر حیدرعلی هومن، پدر علم روانسنجی ایران، صبح امروز در پی نارسایی تنفسی در سن 80 سالگی در بیمارستان گلستان تهران درگذشت.
دکتر علی عسگری از شاگردان و همکاران نزدیک استاد در گفت‌و‌گو با ایسنا اظهار داشت: زنده یاد دکتر هومن، بنیان‌گذار علم نوین روانسنجی در ایران و مولف شمار زیادی کتاب و مقاله علمی در زمینه روان سنجی، سنجش و اندازه‌گیری، روش تحقیق و آمار بود. استاد بیش از 50 سال به امر تدریس و پژوهش در دانشگاه‌های ایران (تربیت معلم، دانشگاه تهران، شهید بهشتی، تربیت مدرس، دانشگاه‌علامه طباطبایی، دانشگاه‌های آزاد اسلامی و چندین موسسه پژوهشی و تحقیقاتی معتبر) مشغول بود.
وی خاطرنشان کرد: دکتر هومن با کسب درجه فوق دکتری در زمینه پژوهش کاربردی، دو درجه دکتری در رشته‌های روانسنجی و روانشناسی تربیتی و پنج مدرک فوق لیسانس در حوزه‌های مختلف روانشناسی (روان سنجی، زبان و ادبیات انگلیسی، فلسفه و تعلیم و تربیت) از دانشگاه‌های آمریکا علاوه بر هدایت و راهنمایی صدها پایان‌نامه تحصیلی و رساله دکتری دانشجویان، چندین تست، آزمون و پرسشنامه را در سطح ملی اجرا و استاندارد کرده بود.
عسگری تصریح کرد: استاد به پاس استاندارد کردن هوش آزمای ملی تهران – استنفورد بینه، برنده جایزه خوارزمی شده و سه کتاب ایشان (شناخت روش علمی، تحلیل داده‌های چند متغیری و آمار استنباطی) برگزیده کتاب سال شدند. ایشان علاوه بر مسوولیت نظارت و مشاوره تعداد زیادی از پژوهش‌های ملی و اخذ جایزه پژوهشگر برگزیده جشنواره ابوریحان و چندین جشنواره دیگر برای سالها رییس سازمان تحقیقات علمی و روان سنجی ارتش، انجمن اولیاء و مربیان و نیز رییس بخش پژوهش سازمان سنجش آموزش کشور و رییس بخش پژوهش مرکز آموزش مدیریت دولتی بوده و در سال 1387، از سوی دانشگاه‌ها و سایر نهادهای علمی به پاس پنجاه سال فعالیت علمی ایشان و خدمات بی‌بدیل و ارزشمندی که به جامعه علمی و پژوهشی کشور عرضه داشتند مراسم بزرگداشتی برگزار و از ایشان تقدیر به عمل آمد.
وی با کسب درجه فوق دکتری در زمینه پژوهش کاربردی، دو درجه دکتری در رشته‌های روان سنجی و روانشناسی تربیتی و پنج مدرک فوق لیسانس در حوزه‌های مختلف روانشناسی (روان سنجی، زبان و ادبیات انگلیسی فلسفه و تعلیم و تربیت ) از دانشگاه‌های امریکا علاوه بر هدایت و راهنمایی صدها پایان‌نامه تحصیلی و رساله دکتری دانشجویان و چندین تست، آزمون و پرسشنامه سطح ملی را اجرا و استاندارد کرد.
وی علاوه بر مسئولیت نظارت و مشاوره تعدادی زیادی پژوهش‌های ملی کشور و اخذ جایزه پژوهشگر برگزیده جشنواره ابوریحان و چندین جشنواره دیگر، برای سالها رئیس سازمان تحقیقات علمی و روان سنجی ارتش، انجمن اولیا و مربیان و نیز رئیس بخش پژوهش سازمان سنجش آموزش کشورو رئیس بخش پژوهش مرکز آموزش مدیریت دولتی بود.
علم روان سنجی شاخه ای از روانشناسی کاربردی است  که درباره اصول و روش‌های تهیه و کاربرد وسایل و ابزارهای سنجش ویژگی‌های روانی به‌ویژه تست‌ها بحث می کند. مقصود از واژه "تست " در این تعریف هرگونه روش یا وسیله عینی است که به منظور اندازه گیری نمونه های از رفتار عادی طرح شده باشد. پدر علم روان سنجی صبح روز یکشنبه 12 آذر سال 91 دار فنی را وداع گفت.
مراسم تشیع پیکر آن استاد فقید روز سه شنبه 14 آذرماه از مرکز روان سنجی دکتر حیدرعلی هومن به سوی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تهران و سپس به سمت قطعه نام آوران بهشت زهرا برگزار می شود.

میگنا ضایعه درگذشت این استاد و محقق فقید را به خانواده، شاگردان و دوستداران استاد به ويژه جامعه روانشناسی ایران تسلیت می‌گوید.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

Iran, Islamic Republic of
خیلی متاسف شدیم از این فقدانبه امید شادی روح برای آن بزرگوار و صبر جلیل برای خانواده محترم ایشان...
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
ز باغ رعيت، گر مَلك خورد سيبي / برآرند غلامان، درخت از بيخ