جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۵ آبان ۱۳۸۹ / ۱۱:۵۷
کد مطلب: 1602
۰

مدیریت درد در شایع ترین بیماری قرن

آخرین توصیه های متخصصان سرطان سینه به 4 گروه از زنان برای کنترل این بیماری بسياري از افراد سرطان را به عنوان هيولاي سلامتي و بيماري قرن شناخته و رهايي از آن را مشكل تلقي مي‌كنند.
اين در حالي است كه در سال‌هاي اخير، تلاش‌هاي فراواني براي پيشگيري، كنترل و بهبود بيماري در جامعه پزشكي انجام گرفته و متخصصان، اين بيماري مهلك را تا چند دهه آينده قابل كنترل مي‌دانند.
سرطان سينه از جمله شايع‌ترين سرطان‌ها به‌شمار رفته كه پس از سرطان پوست دومين سرطان شايع در ميان زنان محسوب مي‌شود.
رشد مهار نشده سلول‌هاي بافت سينه كه عمدتاً عامل وراثتي داشته و فاكتورهاي محيطي از قبيل سبك غلط زندگي، تغذيه ناسالم و هورمون درماني و استرس در ابتلا به آن دخيل هستند، عامل اصلي گسترش و تظاهر علائم بيماري در زنان است.
اگرچه اين بيماري در زنان شايع است، اما مطابق با آمار احتمال بيماري در درصد كمي از مردان وجود داشته كه تشخيص زودهنگام پزشك، گام اول و مهمي براي كنترل بيماري محسوب مي‌شود.
كنترل و پيشگيري
از آنجايي كه عوامل وراثتي نقش مهمي در رشد كنترل‌نشده سلول‌هاي سرطاني دارند، افراد مستعد با سابقه فاميلي بايد به‌طور مرتب تحت مراقبت‌هاي پزشكي قرار گرفته و با پيروي از سبك صحيح زندگي، احتمال ابتلا به بيماري را كاهش دهند.
تحقيقات نشان مي‌دهد، موادغذايي سرشار از فولات كه شامل تركيبات ب كمپلكس بوده و در موادغذايي مانند غلات، پاستا، نان و ... يافت مي‌شود، تركيبات مؤثري براي پيشگيري از ابتلا به سرطان سينه به‌شمار مي‌رود.
مطابق با پژوهش‌هاي انجام شده، در زناني كه مبتلا به فقر فولات هستند، احتمال جهش‌هاي ژني و اختلال در عملكرد DNA بيش از سايرين گزارش شده است.
ويتامين دي، كه نوعي تركيب محلول در چربي محسوب شده و جذب كلسيم را افزايش مي‌دهد، از تغذيه و رشد سلول‌هاي سرطاني جلوگيري كرده و مطابق با تحقيقات انجام گرفته مصرف مقادير كافي از ويتامين دي تا 23 درصد احتمال ابتلا به سرطان سينه را كاهش مي‌دهد.
مصرف موادغذايي كه ميزان التهاب را در بدن كاهش مي‌دهد، نقش مهمي در پيشگيري از ابتلا به سرطان سينه ايفا مي‌كند.
با پيشرفت علم پزشكي، تشخيص و درمان سرطان سينه، امكان‌پذيرتر شده و به عقيده پژوهشگران، مديريت صحيح بيماري نقش مهمي در بهبود و طي شدن فرايند درمان ايفا مي‌كند.
مديريت درد و خستگي كه از عوارض بيماري و درمان محسوب مي‌شود، پيروي از الگوهاي سالم غذايي، توجه به سلامت استخوان‌ها، مديريت بارداري و شيردهي و... از جمله مسائلي است كه توجه به آنها، كمك مؤثري به شيوه بهبود و درمان فرد مي‌كند.
سرطان سينه و بارداري
در صورتي كه علائم بيماري سرطان سينه در دوران بارداري تظاهر پيدا كند و تشخيص متخصص مبني بر ابتلاي مادر به اين بيماري انجام شود، شرايط درمان ممكن است پيچيده‌تر به نظر آمده و باعث افزايش نگراني مادر مبتلا به سرطان مي‌شود.
آمارها نشان مي‌دهد، از هر چهار زن مبتلا به سرطان سينه، يكي از آنها در سن بارداري قرار دارد و درصد قابل‌توجهي از زنان باردار ممكن است با اين بيماري مواجه شوند.
تغييراتي كه در بافت سينه و غدد شيري هنگام بارداري ايجاد مي‌شود، تشخيص بيماري را مشكل‌تر مي‌كند و تشخيص بيماري تنها از طريق سونوگرافي، ماموگرافي و ساير تكنيك‌هاي تصويربرداري امكان‌پذير خواهد شد.
از آنجايي كه بهره‌گيري از تكنيك‌هاي تصويربرداري ممكن است در رشد جنين اختلال ايجاد كند، دقت در انتخاب بهترين شيوه تصويربرداري و توجه به عوارض و مزاياي آن اهميت دارد.
تظاهر توده‌هاي غيرطبيعي و بدون درد بافت سينه در دوران شيردهي يا بارداري ممكن است از علائم بيماري در افراد مبتلا به سرطان سينه باشد اما آمارها نشان مي‌دهد، 70 تا 80 درصد از توده‌هاي بافت سينه در اين دوران سرطاني نيست و به علت تغيير در بافت سينه رخ مي‌دهد، با اين حال بررسي هرگونه تغيير غيرطبيعي در بافت سينه بايد به سرعت انجام شود.
ماموگرافي از روش‌هايي است كه در دوران بارداري براي تشخيص بيماري سرطان سينه تجويز مي‌شود. دقت تشخيص بيماري در اين روش تصويربرداري، در دوران بارداري كم مي‌شود.
به طوري كه تحقيقات نشان مي‌دهد، دقت تشخيص بيماري در زنان باردار با استفاده از ماموگرافي 62 تا 78 درصد است. در حالي كه اين ميزان در ديگر افراد به 85 تا 90 درصد مي‌رسد.
استفاده از شكم‌بندهاي محافظ، عوارض اين روش تصويربرداري را به عدد صفر نزديك مي‌كند.
سونوگرافي، مطمئن‌ترين روش براي تشخيص بيماري در زنان باردار محسوب مي‌شود و معمولاً زماني تجويز مي‌شود كه توده‌هاي بافت سينه قابل لمس باشد.
اين روش تصويربرداري زماني دقيق‌تر خواهد بود كه توده‌هاي بافت سينه از مايعات ميان‌بافتي پر شده باشند و در صورتي كه توده‌ها سفت و جامد باشند تشخيص مشكل‌تر خواهد شد.
با اين حال متخصصان نمونه‌برداري را دقيق‌ترين و امن‌ترين روش تشخیص براي زنان باردار و غيرباردار و مادران شيرده معرفي مي‌كنند.
به عقيده محققان، قطع شيردهي، احتمال شيوع عفونت را هنگام نمونه‌برداري كاهش مي‌دهد.
تجويز آنتي‌بيوتيك، قطع شيردهي با مصرف داروهايي كه ترشح هورمون‌های وابسته به توليد شير را كاهش مي‌دهد، از روش‌هايي است كه پزشكان يك هفته قبل از نمونه‌برداري انجام مي‌دهند.
بارداري و عوارض بيماري
مطابق با پژوهش‌هاي انجام شده، روش‌هاي درماني در دوران بارداري اثربخش بوده و بارداري در فرايند درمان مشكل ايجاد نمي‌كند.
هورمون درماني و روش درماني HER2 از مؤثرترين روش‌هاي درمان سرطان سينه در زنان باردار محسوب مي‌شود.
بايد توجه داشت، سرطاني شدن سلول‌ها در دوران بارداري سلامت جنين را تحت‌الشعاع قرار نداده و تنها داروها و روش‌هايي كه براي درمان مادر به كار مي‌رود، ممكن است خطرآفرين باشد.
براي نمونه تاموكسيفين دارويي است كه در هورمون درماني به كار رفته و ممكن است احتمال باروري را كاهش دهد و بر سلامت جنين تأثير مي‌گذارد.
همچنين شيمي درماني در سه ماهه نخست بارداري، احتمال نقص‌هاي جنيني را افزايش مي‌دهد.
از طرف ديگر نوع داروهايي كه در شيمي درماني تجويز مي‌شود، تأثير منفي بر رشد جنين خواهد گذاشت، براي نمونه شيمي درماني FAC، احتمال سقط جنين را در سه ماهه دوم و سوم افزايش خواهد داد.
تغذيه و سرطان سينه
پيروي از الگوهاي سالم غذايي، در دوران بيماري، به بهبود روند درمان كمك فراواني خواهد كرد. كاهش وزن، مصرف ميوه‌ها و سبزيجات، انجام تمرينات ورزشي و مصرف مكمل‌هاي غذايي حاوي ويتامين‌ها و مواد معدني، فرايند بهبود و درمان را تسريع مي‌كند.
مديريت درد
خستگي و درد دو عارضه مهم بيماري محسوب مي‌شود كه فرايند درمان و مصرف داروها نيز ممكن است باعث تشديد آن شوند.
فقدان انرژي لازم براي انجام كارهاي روزانه، احساس خستگي و درد عضلاني، افزايش ساعت خواب، تمركز نداشتن از جمله عوارضي است كه از هر 10 بيمار، 9 نفر از آن رنج مي‌برند.
داروهايي كه در هورمون درماني و شيمي درماني تجويز مي‌شود، عوارضي مانند كم‌آبي، افزايش وزن، حالت تهوع، كم خوني و گرگرفتگي در بر خواهد داشت كه مديريت درد و خستگي را مشكل مي‌كند.
به عقيده متخصصان مصرف مقادير كافي از ميوه و سبزيجات آبدار، مصرف ويتامين‌ اي، ورزش و مشاوره با روانشناس نقش مهمي در مديريت درد و خستگي ايفا مي‌كند. روزنامه ايران /  5آبان 89
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چرا همیشه بدنبال این هستیم که بدانیم چرا گل خار دارد؟ بیایید گاهی بدنبال آن باشیم که بدانیم چرا خار گل دارد؟