جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۱ / ۱۱:۰۹
کد مطلب: 16134
۰

در حضور ديگران دچار اضطراب مي شوم، چه کنم؟

خانمي ۳۲ ساله هستم، هر وقت در حضور ديگران کاري را انجام مي دهم دچار اضطراب و لرزش دست مي شوم. لطفاً کمکم کنيد. (اين پيامک با کد ۱۲۳ در ستون پيامک هاي شما به چاپ رسيده است، اکنون پاسخ مشاور را درباره آن مي خوانيم):


يکي از مشکلاتي که علايمي مشابه موردي که شما مطرح کرديد دارد «اضطراب اجتماعي» است. معمولاً اين علايم زماني بروز مي کند که فرد در مواجهه با اشخاص و يا موقعيت هاي ناآشنا قرار مي گيرد. هر چند ممکن است در برخي از موارد در حضور افراد آشنا هم اين اضطراب رخ دهد. به طور کلي اين تصور که ديگران شما را تحت نظر گرفته اند باعث ايجاد اين نگراني مي شود که مبادا نتوانيد رفتار مناسبي از خود نشان دهيد و ديگران شما را فردي نالايق و دست و پا چلفتي بدانند و مورد تمسخر آن ها قرار گيريد. همچنين احساس شرم شديد، اجتناب از حضور در اجتماع، افزايش ضربان قلب، گُر گرفتن و سرخ شدن و لرزش دست و پا از ديگر علايمي است که شايد در اين شرايط تجربه شود.


درمان چيست؟
راه مبارزه با اين مشکل روبه رو شدن تدريجي با شرايط اضطراب زاست؛ براي مثال شما مي توانيد با انجام کارهاي ساده در حضور افرادي که احساس راحتي بيشتري با آن ها داريد گام اول را براي مبارزه با اضطراب برداريد و به مرور با کاهش ميزان اضطراب به سراغ موقعيت هاي ناآشناتر برويد. احتمالاً شما در ابتدا با افزايش ميزان اضطراب مواجه خواهيد شد که اين امر کاملاً طبيعي است ولي پس از مدتي اين احساس ناخوشايند کاهش پيدا مي کند. علاوه بر اين برخي افکار ناکارآمد نيز مي تواند باعث بيشتر شدن اضطراب شود که تصحيح اين افکار در بهبود وضعيت روحي شما تأثير گذارند. يکي از روش هايي که مانند مسکن عمل مي کند و در مدت زمان کوتاه باعث بهتر شدن احساس شما مي شود استفاده از تکنيک تنفس شکمي است به اين صورت که از طريق بيني نفس عميقي بکشيد و پس از ۲ ثانيه مکث به آرامي هوا را از دهان خارج کنيد. تکرار اين عمل به صورت متوالي به شما کمک مي کند.

در نهايت اگر مشکل شما با به کارگيري اين توصيه ها برطرف نشد مراجعه به يک روانشناس باليني را فراموش نکنيد.   خراسان -شماره انتشار 18313
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
برای انسان نابینا شیشه و الماس فرقی ندارد اگر کسی قدرتان را ندانست فکر نکنید شیشه اید یقین بدانید که او نابیناست ...