دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۲ / ۱۱:۳۴
کد مطلب: 18051
۰

آخرین تغییرات آیین‌نامه نقل و انتقالات دانشجویان

معاون سازمان دانشجویان وزارت علوم با اشاره به ابلاغ آیین‌نامه نقل و انتقالات دانشجویی به دانشگاه‌ها، آخرین جزییات این آیین‌نامه را تشریح کرد.

به گزارش ایسنا، مجتبی بذرافشان در نشستی خبری، با اشاره به آخرین تغییرات این آیین‌نامه، اظهارکرد: در آیین‌نامه جدید کمیته نظارت بر مهمانی و انتقال پیش‌بینی شده که وظیفه آن نظارت بر نقل و انتقالات و ایجاد سیاست‌های تشویقی و تنبیهی برای دانشگاه‌هاست.
وی افزود: اعضای این کمیته را افراد مسئول در حوزه‌های مختلف آموزش عالی از جمله معاون امور دانشجویان داخل، رییس مرکز نظارت و ارزیابی وزارت علوم، معاون فنی و آماری سازمان سنجش، مدیر کل دفتر گسترش وزارت علوم، مدیر بودجه و تشکیلات وزارت علوم و مدیر کل آموزش‌های غیردولتی وزارت علوم تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه دو تغییر عمده در مهمانی مبنا ایجاد شده است، تصریح کرد: حدنصابی که برای استفاده از تسهیلات مهمانی مبنا در نظر گرفته می‌شد، کسب 90 تا 95 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در همان رشته در دانشگاه مقصد بود که در آیین‌نامه جدید این رقم 90 درصد شده است.
بذرافشان افزود: دانشجویان می‌توانند حداکثر تا چهار نیمسال از مهمانی مبنا استفاده کرده و پس از آن درخواست انتقال مهمانی دائم داشته باشند.

ممنوعیت‌های مهمانی و انتقال دانشجویان

 وی همچنین درباره موارد منع مهمانی یا انتقال، گفت: مهمانی از دانشگاه‌های غیردولتی به دولتی در صورت موافقت دانشگاه‌های مبدا و مقصد بلامانع است، اما انتقال از این دانشگاه‌ها ممنوع است، همچنین مهمانی از موسسات دولتی و غیردولتی به علمی کاربردی و از غیردولتی به دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای و بالعکس ممنوع است.
بذرافشان همچنین درباره دیگر موارد ممنوعیت انتقال، تصریح کرد: انتقال از دوره‌های شبانه به روزانه، پیام‌نور به روزانه و شبانه، غیردولتی به دولتی و فنی و حرفه‌ای و علمی کاربردی ممنوع است، اما از دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای به غیر دولتی و دولتی به مراکز پیام‌نور و غیرانتفاعی منعی ندارد.

ظرفیت پذیرش مهمانی و انتقال دانشگاه‌ها
 معاون سازمان دانشجویی وزارت علوم با اشاره به ظرفیت پذیرش مهمانی و انتقال دانشگاه‌ها، گفت: ظرفیت همه دانشگاه‌های دولتی 20 درصد ورودی همان سال تحصیلی و برای غیردولتی‌ها 15 درصد است.
وی با بیان اینکه علاوه بر شرایط مهمانی و انتقال اولویت‌هایی برای پذیرش دانشجویان در نظر گرفته می‌شود، تصریح کرد: در راس این اولویت‌ها دانشجوی دختر بودن است.

اولویت‌های مهمانی و انتقال دانشجویان
وی با اشاره به دیگر اولویت‌های مهمانی و انتقال در آیین‌نامه جدید، اظهار کرد: از دیگر موارد می‌توان به فوت یا معلول شدن سرپرست خانواده و از کار افتادگی پدر و مادر در زمان دانشجویی به طوری که منجر به سرپرستی خانواده توسط دانشجو و یا کفیل شدن وی شود، بیماری صعب‌العلاج یا لاعلاج دانشجو، معلولیت دانشجویی یا دانشجویانی که از قبل این مشکل را داشته‌اند، ازدواج دانشجویان دختر که از زمان دانشجویی در صورتی که محل کار همسر از قبل از ازدواج در نزدیکی دانشگاه مقصد باشد، شرایط یا بیماری خاص یکی از والدین، خانم‌های دارای فرزند که محل کار همسرشان در نزدیکی دانشگاه مقصد است، دانشجویان تحت پوشش کمیته امداد و دانشجوی پسر متاهل که بعد از قبولی در دانشگاه ازدواج کرده اشاره کرد.

وی افزود: انتقال توام با تغییر رشته همچنان به طور حضوری از طریق دانشگاه‌ها و از طریق مکاتبه بین آنها انجام خواهد شد. معاون سازمان دانشجویان وزارت علوم با اشاره به دیگر موارد موجود در آیین‌نامه جدید انتقالی، گفت: اگر دانشجویی در مبدا در دوره روزانه یا شبانه مشغول به تحصیل بود و در مقصد نمره قبولی دوره روزانه را کسب کرده باشد در زمان انتقال به دوره روزانه منتقل می‌شود و مدرک وی نیز توسط دانشگاه مقصد صادر خواهد شد.

نحوه پرداخت شهریه دانشجویان انتقالی
وی همچنین درباره مهمانی اجباری برخی دانشجویان در دانشگاه‌های غیر دولتی به دلیل به حد نصاب نرسیدن دانشجویان برای آن رشته در موسسه موردنظر، اظهارکرد: دانشجویانی که به دلیل عدم رسیدن به حدنصاب دانشجو برای تشکیل کلاس به موسسه غیردولتی دیگری مهمان می‌شوند از پرداخت هرگونه هزینه شهریه متغیر و ثابت در دانشگاه مبدا معاف خواهند شد.

بذرافشان درباره مهمانی از دانشگاه‌های غیر دولتی به یکدیگر، تصریح کرد: در آیین‌نامه قبلی به این شکل بود که دانشجو در دانشگاه مبدا شهریه ثابت و در دانشگاه مقصد شهریه ثابت و متغیر را پرداخت می‌کرد، به همین دلیل موجب عدم موافقت دانشگاه‌های مبدا با مهمانی دانشجو می‌شد، اما در آیین‌نامه جدید دانشجو شهریه ثابت و متغیر را در دانشگاه مبدا و تنها شهریه متغیر را در دانشگاه مقصد پرداخت می‌کند.

وی با اشاره به زمان ثبت‌نام و بررسی پرونده‌های نقل و انتقالات و مهمانی، گفت: ثبت‌نام برای انتقالی در اردیبهشت ماه هر سال آغاز می‌شود، بنابراین دانشگاه‌های مبدا از ابتدای خرداد ماه تا 15 تیر ماه و دانشگاه‌های مقصد از نیمه تیر تا آخر مرداد ماه زمان پاسخگویی به پرونده‌های ارجاع داده شده را دارند.

بذرافشان تاکید کرد که همچنان مهمانی و انتقال در داخل دانشگاه‌های یک شهر ممنوع است.

آمار انتقالی‌های دانشجویان شاهد و ایثارگر از سال 88 تاکنون
معاون سازمان دانشجویان وزارت علوم با اشاره به نقل و انتقالات دانشجویان شاهد و ایثارگر از سال 88 تاکنون، گفت: همه نقل و انتقالات در مهرماه انجام می‌شود، اما پرونده برخی از دانشجویان با شرایط خاص نیز در بهمن ماه مورد بررسی قرار می‌گیرد. وی افزود: بر این اساس در نیمسال اول سال 88، 386 نفر و در نیمسال دوم همان سال 99 نفر، نیمسال اول سال 89، 533 نفر و نیمسال دوم همان سال 81 نفر، در نیمسال اول سال 90، 865 نفر و در نیمسال اول سال 91، 855 و در نیمسال دوم همان سال 37 نفر از دانشجویان شاهد و ایثارگر منتقل شدند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره تخصیص امتیاز برای دانشجویان شاهد و ایثارگر در خصوص انتقال در میان دانشگاه‌های یک شهر، تصریح کرد: چنین چیزی وجود ندارد و ما در کل محدودیتی برای انتقال دانشجویان به دانشگاه‌های تهران یا البرز در صورت واجد شرایط بودن نداریم، اما چه در میان دانشجویان شاهد و ایثارگر و چه دیگر دانشجویان همواره موارد خاص برای مهمانی یا انتقال در میان دانشگاه‌های یک شهر وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: دانشجویان شاهد و ایثارگر بر اساس آیین‌نامه خودشان مهمان یا منتقل می‌شوند، اما می‌توانند از آیین‌نامه‌های معمولی برای دیگر دانشجویان نیز استفاده کنند. بذرافشان با بیان اینکه برخی از دانشگاه‌ها عنوان می‌کردند که سرفصل‌های درسی ما با دانشگاه مبدا تفاوت دارد و به همین دلیل بهانه برای عدم پذیرش دانشجو می‌آوردند، اظهارکرد: در حال حاضر دو مسیر موازی در معاونت آموزشی و دانشجویی وزارت علوم در این زمینه طی می‌شود که مورد اول برنامه‌ریزی برای سرفصل‌های درسی توسط معاونت آموزشی است، همچنین به دانشگاه‌ها اعلام شده است که تمدید مهمانی تا پایان تحصیل بلامانع است، البته قید مهمانی دائم را در آیین‌نامه آورده‌ایم که دانشجو بتواند تمام دوره خود را در دانشگاه مقصد بگذراند.

وی همچنین با بیان اینکه آیین‌نامه تسهیلات آموزشی دانشجویان شاهد و ایثارگر تدوین شده و منتظر ابلاغ آن هستیم، گفت: درخواست‌های انتقال و مهمانی دانشجویان شاهد و ایثارگر هنوز به شیوه سنتی انجام می‌شود که امیدواریم تا پایان شهریور این موضوع نیز به شکل سامانه‌ای پیگیری شود.

وی درباره دانشجویان منتقل و مهمان شده شاهد و ایثارگر، گفت: در سال 89، 65 نفر واجد شرایط شناخته شدند که 23 نفر آنها مشغول تحصیل شده در سال 90، 108 نفر واجد شرایط بودند که 61 نفر آنها مشغول تحصیل شدند، همچنین در سال 91، از 169 نفر واجد شرایط 57 نفر مشغول تحصیل شدند.

بذرافشان با بیان اینکه تعداد کانون‌های ایثار در سال تحصیلی 88-89، 32 مورد بوده است، گفت: این رقم در سال تحصیلی 89-90 به 42 مورد و در سال تحصیلی گذشته به 55 کانون ایثار رسیده است.

وی درباره انجمن‌های علمی ویژه دانشجویان شاهد و ایثارگر نیز، اظهار کرد: در سال تحصیلی 88-89، 36 انجمن، درسال تحصیلی 89-90، 88 انجمن و در سال تحصیلی 90-91، 274 انجمن علمی ویژه این دانشجویان در دانشگاه‌ها وجود داشته است. وی تعداد اعضای کانون‌های ایثار را در طی سال‌های گذشته به ترتیب 2090، 2685 و 6000 نفر عنوان کرد.

بذرافشان همچنین با اشاره به بازنگری فعالیت‌ها و برنامه‌های 20 ساله تربیت‌بدنی در سال گذشته، تصریح کرد: از نتایج آن تاکید بر نهادینه شدن ورزش در بین دانشجویان و ورزش‌های همگانی و بومی و محلی و همچنین تفکیک مرز فدراسیون ورزش‌های دانشگاهی و اداره کل تربیت بدنی وزارت علوم است. معاون سازمان دانشجویی وزارت علوم با اشاره به صدور مجوز برای برخی از دانشگاه‌های غیر دولتی در خصوص دریافت شهریه برای ارائه خدمات مشاوره‌ای، ورزشی، فرهنگی و ...، گفت: با توجه به شرایط مشخص شده برای دانشگاه‌ها از بین حدود 350 موسسه فعال و غیر دولتی 111 موسسه موفق به دریافت این مجوز شده‌اند.
وی افزود:‌ در سال تحصیلی گذشته هزینه ارائه این خدمات برای دانشجویان در هر ترم 21 هزار و 600 تومان بود که در سال تحصیلی 92-93 این رقم به 30 هزار تومان افزایش پیدا کرده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
نمی توانی به عقب برگردی و شروع را عوض کنی، ولی می توانی از جایی که هستی آغاز کنی و پایان را عوض کنی...