دومینو domino
دومینو نوعی بازی است که به وسیلهٔ قطعههای مستطیلی کوچکی انجام میشود. یک دست دومینو معمولاً از ۲۸۰۰ عدد دومینوی مستطیلی تشکیل شده که هرکدام شامل دو مربع کنار هم هستند. روی هر مربع ۰، ۱، ۲، ۳، ۴، ۵ یا ۶ نقطه وجود دارد.
بازی دومینو شامل ساختن زنجیرهای از دومینوهاست. بازی با یک دومینو شروع میشود و برای اضافه کردن یک دومینو جدید باید یکی از مربعهای آن را با مربعی در یکی از دو انتهای زنجیر موجود جفت کنید (یعنی هر دو مربع تعداد یکسانی نقطه داشته باشند). بازیکنان با تعداد مساوی دومینو شروع میکنند و برنده کسی است که زودتر همهٔ دومینوهایش را مصرف کند. اگر دومینوهای اضافهای وجود داشته باشند، در بانک بازی قرار میگیرند. در هر نوبت هر بازیکن یک دومینو به زنجیر اضافه میکند و اگر نتوانست، نوبت را به حریف واگذار میکند و یک دومینو از بانک بر میدارد.(اگر بانک خالی نباشد). دوینو یک بازی بسار خوب و غیر قابل پیش بینی میباشد چون احتمال دارد که یکی از بازیکنان تنها یک دومیند داشته باشد تا بازی را به انتها برساند اما با بسته شدن راه امکان ان میرود تا تمام بانک را برای پیدا کردن دومینویی که راه اورا بسته بردارد و دومینوی مورد نطر را پیدا نکند و دست اخر بازی را واگذار کند اما این احتمال هم وجود دارد که باشمردن دومینوها که در دست خود و بر روی زمین وجود دارد بتواند بازی راببرد که این کار عملی میباشد. به زبان ساده تر دومینو شامل ساختن زنجیرهای از دومینوهاست. بازی با یک دومینو شروع میشود و برای اضافه کردن یک دومینو جدید باید یکی از مربعهای آن را با مربعی در یکی از دو انتهای زنجیر موجود جفت کنید (یعنی هر دو مربع تعداد یکسانی نقطه داشته باشند).
بازیکنان با تعداد مساوی دومینو شروع میکنند و برنده کسی است که زودتر همهٔ دومینوهایش را مصرف کند.
اگر دومینوهای اضافهای وجود داشته باشند، در بانک بازی قرار میگیرند. در هر نوبت هر بازیکن یک دومینو به زنجیر اضافه میکند و اگر نتوانست، نوبت را به حریف واگذار میکند و یک دومینو از بانک بر میدارد.(اگر بانک خالی نباشد).
دوینو یک بازی بسار خوب و قیر قابل پیش بینی میباشد چون احتمال ویرود که یکی از بازیکنان تنها یک دومیند داشته باشد تا بازی را به انتها برساند اما با بسته شدن راه امکان ان میرود تا تمام بانک را برای پیدا کردن دومینویی که راه اورا بسته بردارد و دومینوی مورد نطر را پیدا نکند و دست اخر بازی را واگذار کند اما این احتمال هم وجود دارد که باشمردن دومینوها که در دست خود و بر روی زمین وجود دارد بتواند بازی راببرد که این کار عملی میباشد. انواع مسابقات دومینو
مسابقات طراحی آزاد
در این نوع از مسابقات تیم ها در یک روز گرد هم آمده و معمولا با تعداد معینی از مهره ها در زمینه ارائه بهترین و خلاقانه ترین طرح های خود در چیدمان دومینو به رقابت می پردازند.
اولین نمونه از این مسابقات اسفندماه 1387 در بین تیم های دانش آموزی منطقه 3 تهران برگزار شد و دومین دوره آن بین کانون های فرهنگی تربیتی شهر تهران و در بهمن ماه 1388 برگزار خواهد شد. مسابقات طراحی مکانیسم
در این رقابت ها که معمولا در سطوح دبیرستانی و دانشجویی طرفداران بیشتری دارد تیم های شرکت کننده سعی می کنند جالبترین مکانیسم ها ی طراحی شده توسط خودشان را در نمایش دومینوی وارد کنند . منظور از مکانیسم چیست ؟
1- ساده ترین راه انتقال ضربه بین دو مهره دومینو این است که دو مهره مستقیما به هم برخورد کنند ولی دومینویی که فقط برخورد مهره ها در آن باشد بعد ازمدتی کسل کننده می شود و هیجان خود را از دست می دهد . حال اگر بین دو مهره فاصله ایجاد کنیم ابزارها و مکانیسم ها ی هیجان انگیز و بسیار متنوعی را می توان طراحی کرد که این فاصله را طی کنند تا ضربه را از یک مهره به مهره دیگر منتقل کنند . ازآنجایی که خطر قطع سقوط مهره های دومینو وجود دارد طراحی این مکانیسم ها باید با محاسبه بسیار دقیقی انجام شوند که خود منشا رقابت تیم های شرکت کننده در این بخش می شود. 2- ایجاد ارتباط بین دومینو و ابزارهای نوری ، صوتی ،انفجاری و .... نیز خود به هیجان هرچه بیشتر نمایش های دومینو می افزاید و مستلزم طراحی مکانیسم های ارتباطی و زمانبندی دقیق است و زمینه دیگری را برای رقابت تیم ها ایجاد می نماید . طراحی اولین دوره این مسابقات در حال رایزنی با دانشگاه صنعتی امیر کبیر است دومینو استکینگ
در این نوع از رقابت ها هر شرکت کننده ای که بتواند تعداد بیشری ازمهره های دومینو را بر روی یک مهره ایستاده دومینو بارکند برنده مسابقه است. قوانین این رقابت ها در حال تدوین است و به زودی به این بخش اضافه خواهد شد.
بازی دومینو شامل ساختن زنجیرهای از دومینوهاست. بازی با یک دومینو شروع میشود و برای اضافه کردن یک دومینو جدید باید یکی از مربعهای آن را با مربعی در یکی از دو انتهای زنجیر موجود جفت کنید (یعنی هر دو مربع تعداد یکسانی نقطه داشته باشند). بازیکنان با تعداد مساوی دومینو شروع میکنند و برنده کسی است که زودتر همهٔ دومینوهایش را مصرف کند. اگر دومینوهای اضافهای وجود داشته باشند، در بانک بازی قرار میگیرند. در هر نوبت هر بازیکن یک دومینو به زنجیر اضافه میکند و اگر نتوانست، نوبت را به حریف واگذار میکند و یک دومینو از بانک بر میدارد.(اگر بانک خالی نباشد). دوینو یک بازی بسار خوب و غیر قابل پیش بینی میباشد چون احتمال دارد که یکی از بازیکنان تنها یک دومیند داشته باشد تا بازی را به انتها برساند اما با بسته شدن راه امکان ان میرود تا تمام بانک را برای پیدا کردن دومینویی که راه اورا بسته بردارد و دومینوی مورد نطر را پیدا نکند و دست اخر بازی را واگذار کند اما این احتمال هم وجود دارد که باشمردن دومینوها که در دست خود و بر روی زمین وجود دارد بتواند بازی راببرد که این کار عملی میباشد. به زبان ساده تر دومینو شامل ساختن زنجیرهای از دومینوهاست. بازی با یک دومینو شروع میشود و برای اضافه کردن یک دومینو جدید باید یکی از مربعهای آن را با مربعی در یکی از دو انتهای زنجیر موجود جفت کنید (یعنی هر دو مربع تعداد یکسانی نقطه داشته باشند).
بازیکنان با تعداد مساوی دومینو شروع میکنند و برنده کسی است که زودتر همهٔ دومینوهایش را مصرف کند.
اگر دومینوهای اضافهای وجود داشته باشند، در بانک بازی قرار میگیرند. در هر نوبت هر بازیکن یک دومینو به زنجیر اضافه میکند و اگر نتوانست، نوبت را به حریف واگذار میکند و یک دومینو از بانک بر میدارد.(اگر بانک خالی نباشد).
دوینو یک بازی بسار خوب و قیر قابل پیش بینی میباشد چون احتمال ویرود که یکی از بازیکنان تنها یک دومیند داشته باشد تا بازی را به انتها برساند اما با بسته شدن راه امکان ان میرود تا تمام بانک را برای پیدا کردن دومینویی که راه اورا بسته بردارد و دومینوی مورد نطر را پیدا نکند و دست اخر بازی را واگذار کند اما این احتمال هم وجود دارد که باشمردن دومینوها که در دست خود و بر روی زمین وجود دارد بتواند بازی راببرد که این کار عملی میباشد. انواع مسابقات دومینو
مسابقات طراحی آزاد
در این نوع از مسابقات تیم ها در یک روز گرد هم آمده و معمولا با تعداد معینی از مهره ها در زمینه ارائه بهترین و خلاقانه ترین طرح های خود در چیدمان دومینو به رقابت می پردازند.
اولین نمونه از این مسابقات اسفندماه 1387 در بین تیم های دانش آموزی منطقه 3 تهران برگزار شد و دومین دوره آن بین کانون های فرهنگی تربیتی شهر تهران و در بهمن ماه 1388 برگزار خواهد شد. مسابقات طراحی مکانیسم
در این رقابت ها که معمولا در سطوح دبیرستانی و دانشجویی طرفداران بیشتری دارد تیم های شرکت کننده سعی می کنند جالبترین مکانیسم ها ی طراحی شده توسط خودشان را در نمایش دومینوی وارد کنند . منظور از مکانیسم چیست ؟
1- ساده ترین راه انتقال ضربه بین دو مهره دومینو این است که دو مهره مستقیما به هم برخورد کنند ولی دومینویی که فقط برخورد مهره ها در آن باشد بعد ازمدتی کسل کننده می شود و هیجان خود را از دست می دهد . حال اگر بین دو مهره فاصله ایجاد کنیم ابزارها و مکانیسم ها ی هیجان انگیز و بسیار متنوعی را می توان طراحی کرد که این فاصله را طی کنند تا ضربه را از یک مهره به مهره دیگر منتقل کنند . ازآنجایی که خطر قطع سقوط مهره های دومینو وجود دارد طراحی این مکانیسم ها باید با محاسبه بسیار دقیقی انجام شوند که خود منشا رقابت تیم های شرکت کننده در این بخش می شود. 2- ایجاد ارتباط بین دومینو و ابزارهای نوری ، صوتی ،انفجاری و .... نیز خود به هیجان هرچه بیشتر نمایش های دومینو می افزاید و مستلزم طراحی مکانیسم های ارتباطی و زمانبندی دقیق است و زمینه دیگری را برای رقابت تیم ها ایجاد می نماید . طراحی اولین دوره این مسابقات در حال رایزنی با دانشگاه صنعتی امیر کبیر است دومینو استکینگ
در این نوع از رقابت ها هر شرکت کننده ای که بتواند تعداد بیشری ازمهره های دومینو را بر روی یک مهره ایستاده دومینو بارکند برنده مسابقه است. قوانین این رقابت ها در حال تدوین است و به زودی به این بخش اضافه خواهد شد.