دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۲ / ۲۲:۰۹
کد مطلب: 19367
۰

انتشار نتايج رتبه بندي QS در سال ۱۴-۲۰۱۳

دكتر جعفر مهراد در گفتگو با خبرنگار ايرنا افزود: به عبارت ديگر بايد بدانيم چه نوع اطلاعاتي گردآوري شده، و اين اطلاعات چگونه مورد استفاده قرار گرفته است. از سال ۲۰۰۴ ميلادي كه نظام رتبه بندي QS تاسيس شده است هر سال بيش از پيش دانشگاه هاي بيشتري را در سطح جهان مورد ارزيابي و رتبه بندي قرار مي دهد.

سرپرست ISC گفت: رتبه بندي سال ۱۴-۲۰۱۳ ميلادي ۸۰۰ دانشگاه را رتبه بندي كرده است. تعداد دانشگاه هايي كه مورد بررسي و ارزيابي قرار گرفته است بيش از ۲۰۰۰ دانشگاه مي باشد. براي ۴۰۰ دانشگاه نخست برتر، رتبه مشخص و معيني تعريف مي شود و بعد از آن دانشگاه ها در گروه بندي هايي مانند ۴۱۰-۴۰۱ تا ۷۰۱+ قرار مي گيرند.
مهراد خاطرنشان كرد: نظام رتبه بندي QS از شش شاخص روشن و مشخص استفاده مي كند:
۱- شهرت و معروفيت دانشگاه(وزن ۴۰ درصد)
۲- شهرت و معروفيت نهاد استخدام كننده(وزن ۱۰ درصد)
۳- نسبت استناد به اعضاي هيئت علمي(وزن ۲۰ درصد)
۴- نسبت استاد به دانشجو(وزن ۲۰ درصد)
۵- نسبت دانشجويان بين المللي(وزن ۵ درصد)
۶- نسبت اعضاي هيئت علمي بين المللي(وزن ۵ درصد)

وي ادامه داد: بر روي هم نظام رتبه بندي QS در سال ۱۴-۲۰۱۳ ميلادي از يك موقعيت ثابت و پايداري برخوردار بوده، تنها يك دانشگاه از بين ۵۰ دانشگاه برتر و چهار دانشگاه از بين ۱۰۰ دانشگاه برتر تنزل رتبه پيدا كرده است.
رييس مركز منطقه اي اطلاع رساني علوم و فناوري اعلام كرد: ۱۰ دانشگاه برتر در اين نظام رتبه بندي يا به ايالات متحده و يا به بريتانيا تعلق دارد. انستيتو فناوري ماساچوست(MIT) در صدر جدول قرار دارد. رتبه دوم به دانشگاه هاروارد مربوط مي شود و دانشگاه كمبريج در انگلستان در جايگاه سوم نشسته است. رتبه چهارم در اختيار دانشگاه كالج لندن(VCL) و رتبه هاي پنجم و ششم به ترتيب در اختيار امپريال كالج لندن و دانشگاه آكسفورد قرار دارد.
دانشگاه استنفورد، ييل، شيكاگو، انستيتو فناوري كاليفرنيا(Caltech) و پرينستون رتبه هاي ۷ تا ۱۰ را از آن خود كرده اند. وي اظهار داشت: به طور كلي دانشگاه هاي بريتانيا و آمريكا بيشترين دانشگاه ها را در اين نظام رتبه بندي به خود اختصاص داده اند بطوري كه در بين ۲۰ دانشگاه ممتاز جهان ۱۷ دانشگاه به اين دو كشور تعلق دارد. با اين حال، تنوع ديگري نيز در اين رتبه بندي مشاهده مي شود، مثلا دانشگاه هاي آمريكا در حدود يك سوم از دانشگاه ها را در بين ۱۰۰ دانشگاه برتر و يك چهارم دانشگاه ها را در بين ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان به خود اختصاص داده اند. مانند سال قبل بريتانيا داراي ۱۹ دانشگاه در بين ۱۰۰ دانشگاه برتر و ۳۰ دانشگاه در بين ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان است.
در قاره اروپا(به جز بريتانيا) سوئيس دو دانشگاه در بين ۲۰ دانشگاه برتر دارد. در اين كشور انستيتو فناوري زوريخ موفق به كسب رتبه ۱۲ و پلي تكنيك لوزان موفق به كسب رتبه ۱۹ شده است. مهراد گفت: هلند در مقايسه با سال قبل دو دانشگاه بيشتر در بين ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان دارد و تمام اين ۶ دانشگاه رتبه خود را در سال ۱۴-۲۰۱۳ ارتقا داده اند. گرچه آلمان هنوز موقعيت دانشگاه هايدلبرگ را در بين ۵۰ دانشگاه برتر حفظ كرده است، هشت دانشگاه از ۱۳ دانشگاه اين كشور در بين ۲۰۰ دانشگاه تراز اول جهان قابل مشاهده است.
فرانسه دو دانشگاه در بين ۵۰ دانشگاه برتر و ۱۹ دانشگاه در بين ۴۰۰ دانشگاه برتر جهان دارد. ايتاليا هنوز هيچ دانشگاهي در بين ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان ندارد و اسامي دانشگاه هاي اين كشور تنها در بين ۴۰۰ دانشگاه برتر جهان در نظام رتبه بندي QS مشاهده مي شود.
در منطقه اسكانديناوي دانشگاه اسلو(نروژ) موفق شده است جايگاه خود را ارتقا داده و در بين ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار گيرد در حاليكه دانشگاه كپنهاگ در دانمارك در بين ۵۰ دانشگاه برتر قرار دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
کلمات بیش از آنچه که شما تصور می کنید تاثیر گذارند. همیشه پیش از صحبت کردن فکر کنید.