سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۲ / ۲۱:۲۶
کد مطلب: 19841
۰
یک متخصص قلب و عروق :

اکوکاردیوگرافی سه بعدی روشی کم تهاجمی برای تشخیص بیماری‌های قلبی

نیلوفر سمیعی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: اکوکاردیوگرافی یک نوع تصویربرداری غیر تهاجمی قلبی محسوب می‌شود که امواج ماوراء صوتی به سمت قلب ارسال می‌شود و در هنگام برگشت در دستگاه تصویری ایجاد می‌کند که آناتومی و عملکرد قلب را می‌توانیم ارزیابی کنیم.

وی با اشاره به مزایای اکوکاردیوگرافی برای بیماران قلبی گفت: این روش غیرتهاجمی است و به دلیل قابل جابه جا بودن دستگاه برای بیمار بستری در سی‌سی‌یو یا آی‌سی‌یو قابل استفاده است و نسبت به روش‌های تصویربرداری دیگر ارزان قیمت است.

عضو هیئت علمی بیمارستان قلب شهید رجایی تصریح کرد: چون امواج این دستگاه غیر از اشعه ایکس است این روش تشخیصی حتی برای مادران باردار حین بارداری قابل استفاده بوده و روش خوبی محسوب می‌شود.
وی بااشاره به تاریخچه استفاده از اکوکاردیوگرافی گفت: اکوکاردیوگرافی دوبعدی بیش از سه دهه اخیر به شکل نوین قابل استفاده قرار می‌گیرد و با این روش می‌توان برای بیمار قلبی تصمیم نهایی را گرفت. وی گفت: از راه قفسه سینه یا از راه مری یا حتی در حین ورزش می‌توان اکوکاردیوگرافی را برای بیمار انجام داد یا تحت بیمار قلبی را تحت درمان دارویی قرار می‌دهیم و بعد عملکرد قلب را نسبت به آن در اکوکاردیوگرافی بسنجیم.

این متخصص قلب و عروق با تأکید بر اینکه اکنون اکوکاردیوگرافی سه بعدی به عنوان جدیدترین روش تشخیصی به پزشکان حوزه قلب معرفی می‌شود افزود: امروز سمیناری با حضور دو استاد برجسته اکوکاردیو گرافی دنیا پروفسور بادانو (badano) که رئیس انجمن روابط بین‌الملل انجمن اکوکاردیوگرافی اروپا هستند و در حوزه اکورادیوگرافی سه بعدی تبحر دارند و دکتر عمران یک ایرانی‌الاصل مقیم عربستان که در یکی از بیمارستان‌های ریاض فعالند مطالب حوزه اکوکاردیوگرافی سه بعدی ارائه می‌شود.

سمیعی در مورد مزایای این روش گفت: بیش از یک دهه از شروع اکوکاردیوگرافی سه بعدی در دنیا می‌گذرد. در این روش تصویر قلب به صورت سه بعدی و در لحظه روی نمایشگر به وضوح دیده می شود که این روش برخی نقاط کور که در اکوکاردیوگرافی دو بعدی به طور مشخص نشان داده نمی‌شود را نشان می‌دهد به گفته سمیعی اندازه حجم قلب، حجم بطن‌ها و اندازه‌گیری دقیق اندام قلب نسبت به اکوکاردیوگرافی دو بعدی‌واقعی‌تر است و در حد روش‌های ام آر آی یا سی تی اسکن محسوب شود.

عضو هیئت علمی علوم پزشکی ایران خاطرنشان کرد: کاربرد اکوکاردیوگرافی سه بعدی در تشخیص بیماری‌های دریچه‌ای و میترال به دلیل ارائه تصویر واقعی از دریچه و مشابهت آن با آنچه جراح در اتاق عمل می‌بیند نزدیک به صد در صد است.

وی گفت: مراکز قلب بزرگ تهران مانند بیمارستان قلب شهید رجایی، مرکز قلب تهران یا بیمارستان رضوی مشهد و مراکز قلب و عروق شهرهای بزرگ مانند ارومیه و شیراز هم این امکان را دارند اما هنوز همه‌گیر نشده است.
سمیعی بر این نکته تأکید کرد که هنوز به طور قطع نمی توان در مورد مزایای این روش نظر داد چرا که استفاده از این روش در انواع بیماری‌های مادرزادی پیچیده یا بیماری‌هایی که در شریان ریوی رخ می‌دهد هنوز در مرحله تحقیقاتی است و نمی‌توان صد درصد گفت اکوکاردیوگرافی سه بعدی بهترین روش تشخیصی است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
بادها می وزند، عده ای در مقابل آن دیوار می سازند و تعدادی آسیاب به پا می کنند