دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۲ / ۱۴:۵۷
کد مطلب: 20010
۴
معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش خبر داد

تعداد مشاوران مدارس كشور/ تشکیل پرونده مشاوره‌ای برای اول دبیرستانی‌/ تهيه اطلس مشاغل

تعداد مشاوران مدارس كشور/ تشکیل پرونده مشاوره‌ای برای اول دبیرستانی‌/ تهيه اطلس مشاغل
حسین هژبری معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری هفته بهداشت روان که امروز در ساختمان زنده‌یاد علاقه‌مندان وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، اظهار داشت: هفته بهداشت روان با شعار جهانی «به سوی آینده پرنشاط در سالمندی» از 24 تا 30 مهر در حال برگزاری است که ما به این شعار یک جمله نیز اضافه کردیم و شعار هفته بهداشت روان در آموزش و پرورش شامل «به سوی آینده پرنشاط در سالمندی با سرمایه‌گذاری در بهداشت روان دانش‌آموزان» است.

وی به برگزاری آزمون‌های مشاوره‌های شامل «آزمون تشخیص استعداد و رغبت سنج شغلی» و «آزمون سلامت روانی ـ رفتاری» اشاره کرد و گفت: اجرای آزمون تشخیص استعداد و رغبت سنج شغلی به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا با شناخت و آگاهی از استعدادها و رغبت‌های خویش و شناخت کامل مشاغل گوناگون، هدف خود را مناسب و درست انتخاب کنند.

هژبری درباره آزمون سلامت روانی ـ رفتاری نیز بیان داشت: به منظور ارائه خدمات مطلوب راهنمایی و مشاوره و اجرای برنامه‌های پیشگیری از آسیب‌های روانی و اجتماعی، غربالگری و دستیابی به نیم‌رخ روانی ـ رفتاری دانش‌آموزان ضروری است؛ این آزمون نیز به منظور غربالگری دانش‌آموزان در گروه سنی 14 تا 19 سال و تعیین نقشه جامع نابهنجاری روانی ـ رفتاری و تحصیلی دانش‌آموزان در سطح کلاس تا کشوری طراحی شده است.

وی با بیان اینکه 16 هزار و 873 مشاور در مدارس فعالیت می‌کنند، گفت: طرح رابطین هسته‌ای مشاور نیز در مدارس ابتدایی فعال است و 50 هزار رابط هسته‌ مشاور در دبستان‌ها حضور دارند.
این مقام مسئول در آموزش و پرورش درباره هسته‌های مشاوره کشور نیز اظهار داشت: هسته‌های مشاوره در تمام مناطق وجود دارد اما کار جدیدی که انجام شد حضور ۱۲۰۰ مشاور در عالی‌ترین سطوح تحصیلات در ۷۱۶ منطقه آموزش و پرورش است که به ارائه خدمات مشاوره‌ای می‌پردازند.

* تشکیل پرونده مشاوره‌ای برای یک میلیون دانش‌آموز اول دبیرستانی
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به تشکیل پرونده مشاوره‌ای برای یک میلیون دانش‌آموز اول دبیرستانی اشاره کرد و ادامه داد: این پرونده بیانگر همه راهنمایی‌ها و مشاوره‌های دانش‌آموزان است و این طرح در تمام مدارسی که مشاوران حضور دارند، اجرا می‌شود.
وی به اجرای طرح توانمندسازی تحصیلی و روانی ـ رفتاری دانش‌آموزان سال سوم راهنمایی و اول دبیرستان اشاره کرد و گفت: اجرای طرح «خدمات مشاوره روانی ـ رفتاری دانش‌آموزان» مشتمل بر دو طرح توانمندسازی روانی ـ رفتاری و تحصیلی و همیار مشاور است. هژبری اضافه کرد: این طرح به منظور کاهش موانع درونی و برونی در تحقق رشد همه جانبه (شناختی، عاطفی، روانی و اجتماعی) و افزایش سطح سلامت روانی دانش‌آموزان و تسهیل دسترسی به خدمات مشاوره‌ای در مدرسه و شناسایی و ارجاع به موقع دانش‌آموزان در معرض خطر اجرا می‌شود.
 
* تهیه اطلس مشاغل استانی و منطقه‌ای
 معاون وزارت آموزش و پرورش از تهیه 32 اطلس مشاغل استانی خبر داد و گفت: اطلس مشاغل کتابی شامل اطلاعات کامل مشاغل استان با نگاه استفاده دانش‌آموزی است.
وی با بیان اینکه اطلس مشاغل منطقه‌ای نیز در دست تدوین است، اظهار داشت: 719 منطقه آموزش و پرورش داریم که اطلس مشاغل 15 منطقه تدوین شده است.

* طراحی
و تبیین الگویی مناسب و مطلوب هدایت تحصیلی

هژبری به بحث هدایت تحصیلی اشاره کرد و بیان داشت: در هدایت تحصیلی 3 شاخص استعداد، امکانات منطقه و نیازهای کشور مدنظر است.
وی به طراحی و تبیین الگویی مناسب و مطلوب هدایت تحصیلی برای جذب دانش‌آموزان به ورود به شاخه‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش اشاره کرد و گفت: به منظور تربیت نیروی انسانی متعهد و کارآمد از میان دانش‌آموزان جهت پاسخگویی به نیازهای شغلی جامعه مبتنی بر قابلیت‌های مهارتی و ایجاد زمینه لازم جهت تغییر نوگرایی و کارآفرینی در روند تحصیلی دانش‌آموزان، این طرح اجرا شده است.

معاون وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در این طرح تلاش می‌شود تا با استفاده از رویکرد علمی و تخصصی و با توجه به نیاز شغلی جامعه با ارائه آموزش‌های رشد شغلی و تصویری روشن و جامع از رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش، نگرش صحیحی از رشته‌ها و شاخه‌های تحصیلی در والدین و دانش‌آموزان ایجاد شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به برخی از برنامه‌های فرهنگی که در آبان ماه در مدارس کشور برگزار خواهد شد نیز اظهار کرد: برگزاری شورای دانش‌آموزی برای بیش از 10 میلیون دانش‌آموز در اول آبان ماه یکی از این برنامه‌هاست و ادامه این شوراها به تشکیل مدارس دانش‌آموزی منجر خواهد شد که اول اسفند ماه دانش‌آموزان 150 نماینده مجلس دانش‌آموزی را انتخاب خواهند کرد. به گفته هژبری، امسال دانش‌آموزان اول تا سوم ابتدایی نیز وارد این طرح خواهند شد.

 وی با اشاره به روز هشتم آبان که روز بسیج دانش‌آموزی است، گفت: امسال کتاب «فهمیده‌های مدرسه» چاپ خواهد شد که در فاز اول از هر استان یک دانش‌آموز شهید هم سن شهید فهمیده انتخاب و به عنوان فهمیده استان معرفی می‌شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش همچنین برگزاری 13 آبان را که مصادف با روز دانش‌آموز است، یکی از برنامه‌های فرهنگی مدارس با محور تشکل‌های دانش‌آموزی عنوان کرد و گفت: راهپیمایی گسترده‌ای با حضور دانش‌آموزان در 13 آبان برگزار خواهد شد. هژبری تصریح کرد: برای 24 آبان ماه نیز که روز کتاب است، برنامه 50 هزار نمایشگاه در 50 هزار مدرسه از برنامه‌هایی است که اجرا خواهد شد.

 
رضایت اولیا تنها شرط حضور دانش‌آموزان در اردوهاست
وی درباره اعزام دانش آموزان به اردوهای راهیان نور نیز گفت: این اردو کاملا اختیاری بوده و است و خواهد بود و طبق اعلام سرپرست وزارت آموزش و پرورش، تمام اردوها اختیاری است. بنابراین نه تنها برای اردوی راهیان نور نمره‌ درسی در نظر گرفته نخواهد شد، بلکه رضایت اولیا تنها شرط حضور دانش‌آموزان در این اردوهاست.
برگزاری جشنواره «پرسش مهر» در بهار 93
 معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش درباره برگزاری جشنواره‌ای با موضوع «پرسش مهر رییس‌جمهور»، خاطر نشان کرد: این جشنواره که در راستای پرسش مهر رییس‌جمهور شکل خواهد گرفت، در قالب مقالات به صورت ملی در بهار سال 93 و پایان سال تحصیلی برگزار خواهد شد.
هژبری ادامه داد: همچنین در راستای پرسش‌هایی که رییس‌جمهور در روز اول مهر مبنی بر ایجاد سه زنگ انشاء، گفت‌وگو و کتابخوانی مطرح کردند، فراخوانی به فرهنگیان داده شده تا نظرات خود را در این باره اعلام کنند.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
تا حالا هيچ آدم قوى اى كه گذشته آسونى داشته باشه نديدم .