يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۴ آبان ۱۳۹۲ / ۱۵:۳۰
کد مطلب: 20093
۰

دانشمندی که به پیش‌بینی زلزله امیدوار بود، درگذشت

دانشمندی که به پیش‌بینی زلزله امیدوار بود، درگذشت
ایسنا: بنابر اعلام دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس که کیلیس بروک از سال 1998 در آن به تدریس مشغول بود، این دانشمند روس در روز 19 اکتبر(27 مهر) در خانه خود در کالورسیتی از دنیا رفت.
کیلیس بروک پس از وقوع یک زلزله عظیم در ژاپن و دیگری در مرکز کالیفرنیا در سال 2003 که در دوره زمانی پیش‌بینی شده توسط تیم بین‌المللی وی رخ داده بودند، شهرت یافت. این دانشمند در بیانیه‌ای که از سوی دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس در ژانویه 2004 منتشر شده بود، اظهار کرد: پیش‌بینی زمین لرزه، «جام مقدس» علم زلزله بوده و از سوی بسیاری از دانشمندان غیرممکن خوانده شده است اما غیرممکن نیست.

وی پس از آن ادعای جسورانه‌ای کرد که بر اساس آن زلزله‌ای با بزرگای 6.4 ریشتر یا بیشتر پیش از پنج سپتامبر 2004 منطقه ای با مساحت31 هزار کیلومتر مربع در شرق لس‌آنجلس را می‌لرزاند. این منطقه وسیع شامل صحرای موجاوه، دره کوچلا، دره امپریال و شرق سان‌دیگو است.

وی احتمال وقوع این زلزله را 50-50 اعلام کرد و پیش‌بینی خود را بر اساس الگویی از زمین‌لرزه‌های ثبت شده در این منطقه در دهه گذشته از جمله زلزله 7.3 ریشتری لاندرز در سال 1992 و زلزله 7.1 ریشتری معدن هکتور در سال 1999 پایه گذاشت اما این زمین‌لرزه هیچگاه رخ نداد و منتقدان، وی را در مورد پیش‌بینی‌های قبلیش خوش‌شانس خواندند. این در حالی بود که کیلیس بروک علیرغم این شکست، هنوز طرفدارانی داشت.

امروزه پیش‌بینی زمین‌لرزه هنوز ممکن نیست. بیشتر دانشمندان در کل در مورد دستیابی به این قابلیت بدبین بوده و در عوض تلاش خود را بر آمادگی در شرایط اضطراری و حمایت از یک سیستم هشداردهنده متمرکز کرده‌اند که به افراد چند ثانیه پس از وقوع زلزه و پیش از گسترش امواج مخرب آن آگاهی می‌دهد. کیلیس بروک در 31 ژوئیه 1921 در مسکو متولد شد و دکتری خود را از آکادمی علوم مسکو دریافت کرد. وی از سال 1998 تا 2010 برای دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس کار کرد و سپس بازنشسته شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
خدايا،ميشه چند لحظه وقتتو بگيرم! اين دفعه چيزي ازت نمي خوام! فقط مي خوام  خيلي ساده بگم: ممنون براي همه چيز...