سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 7 May 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۲ / ۱۲:۱۲
کد مطلب: 21403
۰
۲

فعلا مي‌خوام درس بخونم!

«تا فوق ليسانسم را نگيرم داماد نمي شوم»، «اول بايد ليسانس بگيرم بعد به ازدواج فکر کنم» و ... شايد جملاتي شبيه به آنچه خوانديد را تا حالا از زبان برخي از دختران و پسران جوان در آستانه ازدواج شنيده باشيد. جملاتي که حتي در برخي موارد بيشتر بيانگر يک پز اجتماعي است تا دغدغه اي به نام پيشرفت علمي! چرا که در ذهن برخي جوانان ادامه تحصيل و گرفتن مدرک صرفا يک رقابت است.
به هر حال «ازدواج نکردن به بهانه ادامه تحصيلات» چه عاملي براي کلاس گذاشتن باشد و چه توجيهي براي پيشرفت علمي يک تصميم نادرست است. معمولا اين جوانان ازدواج را با ادامه تحصيل ناسازگار مي دانند و معتقدند ازدواج فرصت درس خواندن را از آن ها مي گيرد.
اين تفکر اشتباه هم چون سنگي بزرگ راه ازدواج را تا زمان پايان تحصيلات فرد مسدود مي کند در حالي که اين مانع هم چون بسياري ديگر از موانع ازدواج، با برنامه ريزي دقيق و حساب شده قابل حل است. در واقع اين که برخي تشکيل زندگي مشترک را مانع پيشرفت تحصيلي شان مي دانند، به دليل دشوار بودن مسئوليت هاي زندگي زناشويي نيست بلکه به خاطر آشنا نبودن با مهارت مديريت و برنامه ريزي است. چرا که اگر فردي مهارت هاي لازم زندگي را کسب کرده باشد و صحيح و اصولي ازدواج کند ازدواج نه تنها مانعي براي پيشرفت او در زمينه هاي مختلف محسوب نمي شود بلکه با ايجاد آرامش و تعادل روحي و فکري در او زمينه را براي پيشرفت و موفقيت بيشتر و روزافزون او مهيا مي کند. اما براي پاسخ به سوال «ازدواج واجب تر است يا درس خواندن» نکته مهم ديگري را هم بايد مدنظر قرار داد و آن اين که گناه نکردن و پاک ماندن بر هر موضوع ديگري مقدم است. اگر ازدواج نکردن به دليل ادامه تحصيل ناتواني انسان در کنترل غريزه جنسي را به دنبال داشته باشد و اين مسئله باعث آسيب ديدن ايمان و تقواي فرد شود واضح است که بايد با ازدواج حفظ ايمان و پاکدامني را در اولويت قرار داد.

از سوي ديگر برخي اوقات ممکن است ادامه تحصيلات به خصوص براي دختران تحصيل کرده ، دايره همسرگزيني را محدودتر و فرصت ازدواج را براي آن ها کاهش دهد، چرا که وقتي دختري مدرک ليسانس مي گيرد، معمولا ديگر همه پسراني را که تحصيلاتي کمتر از ليسانس دارند، از دايره همسرگزيني اش خارج مي کند و اين باعث مي شود فرصت ازدواج براي او کمتر پيش آيد. مي توان نتيجه گرفت تاهل و تشکيل خانواده با درس خواندن منافاتي ندارد، مهارت هاي زير مي تواند ازدواج را حين تحصيل براي شما تسهيل کند:
* دختر خانم ها به اين نکته توجه داشته باشند که اگر فرد مناسبي براي ازدواج پا پيش گذاشت آن چه مقدم است، ازدواج است نه تحصيل چرا که ممکن است موقعيتي را از دست بدهند که شايد ديگر به دست نيايد. البته اين نکته را در نظر بگيريد که در حال سپري کردن مقاطع حساس تحصيلي نباشيد. (مثل کنکور سراسري)

* فکر نکنيد با ازدواج کردن برنامه تحصيلي تان به هم مي خورد بلکه اگر عزم تان را جزم کنيد، شما و همسرتان مي توانيد در اين راه يکديگر را ياري کنيد و به هم دلگرمي و اميد دهيد. در چند ماه اول ازدواج دو طرف ممکن است دچار بي برنامگي و سردرگمي شوند که با توجه به روحيه خانم ها اين موضوع در آن ها بيشتر به چشم مي خورد. پس افت تحصيلي در اين دوران تا حدودي طبيعي است و با يک برنامه ريزي صحيح قابل برطرف شدن است.

* اگر شما در زمره افرادي هستيد که ازدواج در حين تحصيل را برگزيده ايد ولي مشکلات مالي هم داريد مي توانيد با مقدمات ساده و بدون تشريفات عقد کنيد و جشن عروسي و رفتن به خانه بخت را به تاخير بيندازيد، کارکردن همزمان با تحصيل مي تواند مشکلات اقتصادي شما را کاهش دهد، وقتي زندگي ساده اي داشته باشيد و قناعت پيشه کنيد آرامش فکري و روحي بيشتري خواهيد داشت در اين صورت راحت تر مي توانيد به پيشرفت علمي دست يابيد.

* وقتي زوجين يا يکي از آن ها دانشجو باشند بهتر است کارهاي منزل به طور مشترک انجام شود اين موضوع علاوه بر محبت و دلگرمي، اجر اخروي را هم به همراه دارد./ خراسان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

برو بابا
بری خواستگاری اول می پرسن می گن مدرک چیه؟!!
انتظار
این روزا نه مدرک مهمه و نه سواد دانشگاهی وضعیت مالی و اقتصادیت توپ باشه همه چی حله
اگه مردی فوق لیسانس هم گرفت و کار نداشته باشه مگه بیکاره بره ازدواج کنه که چی بشه؟؟ فقط خودشو بدبخت کرده
کارت نبود زن گرفتنت چه دردی بود!!!!!!!!!!
چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
با ترس هات روبرو شو! آدم ها رو ببخش! یک راه حل جدید بساز! هدف هات رو مشخص کن! آدم هایی که ازت متنفر هستند رو فراموش کن! ذهنت رو آزاد کن!