دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۲ / ۲۱:۱۹
کد مطلب: 22644
۰

عمده‌ترین دلیل تغییر ماده مصرفی در بین معتادان چیست؟

به گزارش ایسنا، مصرف مواد مخدر و داروهای ممنوعه یکی از پدیده‌های پیچیده و مولتی فاکتوریال است که جوامع متعددی را گرفتار ساخته است و در این بین، دلایل تغییر ماده مصرفی در بین معتادان نیز نیازمند توجه و بررسی است. بر همین اساس پژوهشی در کشور با هدف «بررسی الگو و روند تغییر سوء مصرف مواد اعتیادآور در بین معتادان ساکن در استان همدان» پرداخته است.

این پژوهش که توسط «مجید براتی» و با همکاری دکتر محمد احمدپناه، دکتر سطانیان،‌ دکتر قلعه‌ایها و علی افسر انجام شده است، یکهزار و 296 نفر از مصرف‌کنندگان مواد اعتیادآور را در زمینه ماده آغازین مصرفی ، ماده فعلی مصرفی ، عوامل موثر در زمینه انتخاب ماده مصرفی و نیز الگوی مصرف، مورد بررسی قرار داده است.

نتایج این پژوهش نشان داد که مصرف سیگار (93.2 درصد)، تریاک (83.6 درصد)،‌مشروبات الکلی (77 درصد)، هروئین(56 درصد)، حشیش( 53.2 درصد) بیشترین میزان مصرف و کوکائین ( 7.3 درصد) و اکستازی ( 5.7 درصد) حداقل مصرف مواد در طول عمر نمونه‌های این پژوهش را به خود اختصاص می‌دهند.

در این راستا تحقیق حاضر نشان داد: سیگار، الکل، تریاک به عنوان ماده آغازین مصرف مواد گزارش شده‌اند. بر اساس نتایج این تحقیق، میانگین سنی اولین تجربه مصرف مواد 18 سال بوده است که حس کنجکاوی با 40.4 درصد و کسب لذت با 29.9 درصد، از عمده‌ترین دلایل شروع مصرف مواد در بین نمونه‌های تحقیق بوده است.

یافته‌های پژوهش انجام شده همچنین حاکیست: کم‌اثر بودن ماده قبلی و حس کنجکاوی عمده‌ترین دلیل تغییر ماده مصرفی در بین مصرف‌کنندگان مواد اعتیادآور در این تحقیق بوده است.
این پژوهش با توجه به یافته‌های فوق تاکید دارد که بررسی عوامل اتیولوژیک در اقدام به سوءمصرف مواد به دلیل ماهیت پیچیده اعتیاد باید به طور ادواری در کشور مورد بررسی قرار گیرد.
همچنین تمامی برنامه‌های پیشگیری از سوءمصرف که برای جوانان طراحی شده است باید علاوه بر رویکردهای فردی در برنامه‌های مدرسه‌محور همراه با رویکردهای پیشگیری مبتنی بر عوامل محیطی ، دموگرافیک و سیاستگذاری به مورد اجرا گذاشته شود تا حداکثر اثربخشی را داشته باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
چه سكوتی دنیا را فرا می‌گرفت اگر هركس به اندازه عملش صحبت می‌كرد