يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۳ / ۱۰:۰۴
کد مطلب: 25250
۱

فوايد اين باکتري مضر!

فوايد اين باکتري مضر!
نکاتي درباره باکتري اي کولي

با شنيدن نام باکتري «اي کولي» يا«اي کولاي» معمولا آن چه به ذهن خطور مي کند، بيماري، استفراغ و اسهال، از کار افتادن کليه و حتي مرگ است. اما شايد تعجب کنيد که تنها چند نوع از اين باکتري بيماري زاست و در سيستم گوارشي اختلال به وجود مي آورد. سويه‌هاي خاص از انواع «اي کولاي» بي ضرر است و حتي مي تواند بسيار مفيد باشد.
در اين مطلب به نقل از «Readers Digest»، به ويژگي هاي نوع مفيد اين باکتري مي پردازيم.

براي سلامت معده و روده مفيد است:

به طور معمول «اي کولي» در روده هاي انسان و حيوان زندگي مي کند و در اکوسيستم ميکروب ها که در فلور معده وجود دارد، نقش مهمي ايفا مي کند. در حالي که رشته هاي بيماري زا باعث بيماري مي شود، اي کولي در شکستن غذا و هضم آن نقش دارد و مانع از ايجاد باکتري هاي بيماري زا در معده مي شود.

از کمبود ماده مغذي پيشگيري مي کند: «اي کولي» غير بيماري زا از ماده مغذي که از دستگاه گوارشي عبور مي کند، تغذيه مي کند و در مقابل برخي از ويتامين هاي مهم مانند ويتامين B و K را توليد مي کند. کمبود اين دو ويتامين به بيماري بري بري و کم خوني و ... منجر مي شود.
بسياري از ويژگي هاي ژنتيکي‌ «اي کولي» مشابه پستانداران از جمله انسان است. به همين دليل، محققان در سراسر جهان براي انجام تحقيقاتشان به اي کولي متکي هستند زيرا کارهايي که مي توان با اين باکتري تک سلولي انجام داد با ارگانيزم هاي پيچيده تر امکان پذير نيست. اي کولي به راحتي قابل کشت است و به انرژي يا وضعيت زندگي خاص نيازي ندارد.

به محققان کمک مي کند تا به عملکرد DNA پي ببرند: اي کولي اولين ارگانيزمي است که کد ژنتيکي آن شناسايي شد و اين امر باعث درک بهتر عملکرد دي ان اي شد.

مي توان آن را به دارو تبديل کرد : پس از کشف انسولين در اوايل قرن بيستم، محققان راه دريافت آن از پانکراس حيواناتي مانند گاو را پيدا کردند و سپس توليد آن آغاز شد. اما اين روش بدون نقص نبود زيرا توليد آن سخت بود و انسولين حيواني، در برخي افراد واکنش حساسيت زا ايجاد مي کرد. در دهه ۷۰، محققان ژن هاي مسبب رمزگذاري انسولين انساني را به اي کولي تزريق کردند و موفق شدند به صورت سريع و ارزان ميزان زيادي هورمون براي درمان ديابت توليد کنند.

مي توان آن را به سوخت تبديل کرد: محققان در جست وجوي منابع انرژي هستند و برخي از آن ها در دانشگاه کاليفرنيا، راه مناسبي براي توليد گاز بوتانول با استفاده از اي کولي به دست آورده اند. بوتانول با سيستم سوخت فعلي خوب کار مي کند از جمله در خودروهاي طراحي شده با سوخت گازوئيل. در حال حاضر محققان در تلاش هستند تا اين روش را وارد مرحله تجاري کنند.

قادر به شناسايي آرسنيک است : محققان به راهکاري براي آزمايش کردن آرسنيک در آب با استفاده از اي کولي دست يافته اند که مي تواند جان ميليون ها نفر را در کشورهاي توسعه نيافته نجات دهد. اي کولي واکنش سم زدايي طبيعي دارد که در برابر آرسنيک وارد عمل مي شود. اين امر از طريق ايجاد تغيير در ميزان PH مشخص مي شود.

سلامت آب را حفظ مي کند : اگرچه اکثر انواع اي کولاي تهديد کننده نيست اما ميزان آن بيانگر وجود باکتري هاي مضر در آب است. در صورت وجود آلودگي در آب، اي کولي آلوده بودن آب را مشخص مي کند.

 
مرجع : روزنامه خراسان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
اندكي غرور به آدم كمك مي كند كه فاصله اش را حفظ كند. آلبر كامو