يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ / ۱۴:۰۱
کد مطلب: 32568
۰
بایدها و نبایدهای یک تغذیه سالم

گرسنگی موجب ذخیره چربی می‌شود

سید مؤید علویان در گفت‌وگو با فارس دستورات بهداشتی در تغذیه را اعلام کرد.

وی با بیان اینکه مردم از مصرف غذاهای آماده و رستورانی دوری کنند افزود: این غذاها حاوی روغن‌های مضر و ارزان‌قیمت هستند که اصلاً برای بدن مفید نیستند.

این فوق تخصص گوارش ادامه داد: پس اگر به سر کار می‌روید حتماً غذای خود را در خانه تهیه کرده و همراه ببرید.

علویان خاطرنشان کرد: مصرف پروتئین خود را به میزان متعادل بالا ببرید، به‌ویژه از غذاهای دریایی نظیر ماهی و میگو، گوشت قرمز فاقد چربی، حبوبات به‌ویژه لوبیا سفید و قرمز و سویا استفاده کنید.

وی افزود: البته در نظر داشته باشید که مصرف گوشت مرغ و ماهی ارجحیت دارند و در هفته حتماً 2 بار از ماهی استفاده کنید؛ البته بدون اینکه سرخ شوند.

به گفته این فوق تخصص گوارش، در صورتی که شهروندان نمی‌توانند از ماهی مصرف کنند، از مکمل‌های امگا 3 استفاده کنند.

وی تأکید کرد: میزان کالری دریافتی را کاهش دهید. از مصرف شیرینی، شکلات، قند و شکر و نان‌های سفید تهیه شده از آرد ساده و بدون سبوس، سیب‌زمینی سرخ‌کرده و ماکارونی پرهیز شود و از نان و غلات سبوس‌دار و برنج قهوه‌ای، البته به مقدار مناسب استفاده شود.

علویان با بیان اینکه از مصرف شیر و ماست پر چرب خودداری شود افزود: حذف چربی‌های اشباع‌شده از رژیم غذائی و به جای مصرف کره و روغن حیوانی از مارگارین یا روغن‌های مایع یا چربی‌های اشباع‌نشده استفاده شود.

وی با تأکید بر استفاده از منابع غنی ویتامین C مانند آب مرکبات، فلفل دلمه‌ای و سلنیوم مانند میگو و ماهی گفت: مصرف این مواد به‌دلیل دارا بودن خاصیت آنتی اکسیدانی توصیه می‌شوند.

این فوق تخصص گوارش به مصرف میوه و سبزیجات به مقدار زیاد توصیه کرد و گفت: در زمان گرسنگی سعی کنید به جای مصرف غذاهای پرکالری و چرب، حجم معده خود را با فیبر پر کنید و حتماً قبل از خوردن نهار و شام، ابتدا سبزی یا سالاد بخورید.

وی با بیان اینکه سالاد بدون سس مصرف شود افزود: آبلیمو جایگزین مناسبی برای سس است.

علویان با تأکید بر اینکه به هیچ وجه تعداد وعده‌های غذائی خود را کاهش ندهید گفت: گرسنگی زیاد به‌طور خودکار بدن را به سمت ذخیره‌سازی چربی در کبد هدایت می‌کند.

وی بر آرام غذا خوردن تأکید کرد و گفت: به‌طوری‌که هر وعده غذائی حداقل 20 دقیقه طول بکشد، لقمه‌ها زیاد (حداقل 20 بار) جویده شوند و قاشق و چنگال بین دو لقمه زمین گذاشته شود.

این فوق تخصص گوارش با بیان اینکه از تماشای تلویزیون هنگام غذا خوردن خودداری کنید گفت: از مصرف نوشیدنی‌های گازدار و حاوی کارامل نظیر نوشابه، دلستر و نوشیدنی‌های شیرین شده مصنوعی نظیر آب میوه‌های آماده خودداری کنید.

وی همچنین در مورد مصرف میوه گفت: مصرف بیش‌تر از میوه‌های حاوی مواد آنتی‌اکسیدان و پتاسیم نظیر آلو، کشمش، زغال ‌اخته، توت فرنگی، تمشک، پرتقال، گریپ فروت سرخ، طالبی، سیب و گلابی و در خانواده سبزیجات از کنگر فرنگی، کاهو، سیر، فلفل دلمه‌ای و اسفناج توصیه می‌شود. البته نباید در مصرف همه موارد فوق زیاده‌روی کرد.

این فوق تخصص گوارش مصرف مغزهای خوراکی نظیر بادام و فندق خام، گردو و تخم کتان به مقدار مناسب را توصیه کرد و گفت: لبنیات مصرفی کم‌چرب و حاوی پروبیوتیک باشد، ضمن اینکه نباید مصرف روزانه چای سبز فراموش شود.

وی با اشاره به اینکه باید از استعمال دخانیات مانند سیگار و قلیان و مصرف الکل خودداری شود افزود: مصرف جگر، مغز، قلوه و کله پاچه ممنوع است و در پختن غذا از حداقل مقدار روغن استفاده شود.

علویان در پایان با تأکید بر اینکه حذف کامل چربی از رژیم غذایی غیر ممکن است گفت: چربی در بسیاری از غذاها قابل رؤیت نیستند ضمن اینکه غذاهای گیاهی نسبت به غذاهای حیوانی حاوی چربی کمتری هستند و به عنوان منبع تأمین انرژی و ویتامین‌های E, K, D, A برای بدن ضروری هستند. پس نمی‌توان و نباید چربی را از رژیم غذایی حذف کرد.

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
با ترس هات روبرو شو! آدم ها رو ببخش! یک راه حل جدید بساز! هدف هات رو مشخص کن! آدم هایی که ازت متنفر هستند رو فراموش کن! ذهنت رو آزاد کن!