شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۴ / ۱۷:۱۳
کد مطلب: 33459
۱

پیام وزیر علوم به مناسبت درگذشت رئیس اسبق دانشگاه کاشان+عكس

در پیام محمد فرهادی، وزیر علوم آمده است:

درگذشت اندوهبار استاد گرانقدر و رئیس اسبق دانشگاه کاشان موجب تألم و تأثر شد.
این ضایعه را به خانواده معظم و معزا تسلیت می گویم و از خداوند متعال برای آن مرحوم غفران الهی و علو درجات و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل آرزومندم.

گفتنی است، زنده یاد دکتر علی شریف از سال ۱۳۵۹ تا ۱۳۷۲ ریاست دانشگاه کاشان را بر عهده داشته است.

زنده یاد شریف که در روز دوشنبه بیستم مهرماه جاری درگذشت، عصر سه شنبه با حضور جمع زیادی از اساتید، کارکنان و دانشجویان و خانواده و دوستداران مرحوم در دانشگاه تشییع شد. دانشگاهیان کاشان با قلبی آکنده از غم و اندوه، پیکر استاد را از مقابل در ورودی دانشگاه تا مزار شهدای گمنام دانشگاه مشایعت کردند. در ادامه پیکر استاد شریف پس از اقامه نماز و زیارت عاشورا در مزار دشت افروز کاشان به خاک سپرده شد.

علی شریف در سوم آذرماه سال 1327 در کاشان متولد شد. وی در سال 1346 پس از پایان تحصیلات متوسطه در رشته ادبی در کنکور دانشگاه های اصفهان و مشهد رتبه های دوم و سوم را کسب کرد اما به دلیل سطح علمی بالاتر راهی دانشگاه تهران شد که در کنکور آن حائز رتبه 80 شده بود. وی پس از کسب مدرک کارشناسی حقوق قضایی، دوره کارشناسی ارشد این رشته را در دانشگاه شهید بهشتی گذراند و خیلی زود به عنوان استاد در مدرسه عالی علوم کاشان به تدریس پرداخت. آن سالها مشکلات علمی و فرهنگی کشور خیلی زیاد بود و این مدرسه عالی زیر مجموعه دانشگاه اصفهان محسوب می شد. با شروع انقلاب فرهنگی و تعطیلی دانشگاهها دکتر علی شریف یکی از مناسب ترین گزینه برای مدیریت این مدرسه عالی بود و او مسئولیت را پذیرفت و با همکاری جهاد دانشگاهی وقت به اداره آن پرداخت. او خیلی تلاش کرد تا در کوران انحلال دانشگاهها مدرسه ای بدون امکانات و تجهیزات و فضای مناسب با چند نفر کارمند و یکی و دو نفر عضو هیئت علمی تمام وقت تعطیل نشود. اقدام بعدی وی در پست مدیریت مدرسه عالی کاشان انتزاع این مدرسه از دانشگاه اصفهان در راه تبدیل شدن به یک دانشگاه مستقل بود. در آن زمان سیاست حاکم در وزارتخانه به تربیت دبیر معتقد بود و رویه ایجاد دانشگاهای تربیت معلم در دستور بود و لذا ابتدا مدرسه عالی کاشان زیر مجموعه دانشگاه تربیت معلم تهران قرار گرفت اما آن دانشگاه هم مشکلات زیادی داشت و از همه مهمتر اینکه این هدف غایی او نبود. وی با پشتکار در مقابل مقاومت مسئولان پس از یکی، دوسال توانست دانشگاه کاشان را به عنوان اولین دانشگاه مستقل تربیت معلم کشور از زیرمجموعه دانشگاه تربیت معلم تهران خارج کند. وی که دوره دکتری حقوق را در دانشگاه تربیت مدرس به پایان برده بود طی دوران نسبتا طولانی مدیریت خود در دانشگاه کاشان حدود دو سالی هم همزمان معاون طرح و برنامه دانشگاه تربیت معلم تهران بود در سال 1372 در حالی مدیریت دانشگاه را تحویل داد که آن را از مدرسه عالی به دانشگاهی جامع تبدیل کرده بود. همزمان با آغاز تدریس رشته حقوق در دانشگاه کاشان دکتر شریف مدیریت این گروه آموزشی را پذیرفت و همه توان علمی و مدیریتش را در راه اعتلای سطح آموزشی دانشگاه کاشان در این رشته به کار بست. او معتقد بود پتانسیل های بالفعل و بالقوه دانشگاه کاشان می توان این دانشگاه را به عالیترین مرکز کشوردر آموزش رشته حقوق بدل سازد. یکی دیگر از جنبه های کاری استاد ایجاد پیوند مناسب بین بخش صنعت و نهادهای اجرایی مدیریتی کشور و دانشگاه بوده است.

وی معتقد بود به دلیل برخی کوته نظریها در این زمینه هنوز کمبودهای زیادی وجود دارد اما بی شک اگر این پیوند به درستی شکل بگیرد راه توسعه ملی بسیار هموارتر خواهد شد. وی که طی سالهای 1377 تا 1380 مسئولیت ریاست دانشکده علوم انسانی دانشگاه کاشان را به عهده داشت بارها می گفت که علوم انسانی در واقع مادر همه علوم است و بستر رشد سایر علوم و لذا از اهمیت ویژه ای در بین علوم روز برخوردار است و این وظیفه دانش آموختگان و دانشجویان این علوم است که با تکیه بر پژوهش و بالابردن آگاهی های خود و روزآمد کردن آنها مسیر توسعه علوم انسانی را فراهم آورند.

دکتر شریف، پژوهش را یک عامل تاثیر گذار در زندگی هر اهل علمی خصوصا اساتید دانشگاهی قلمداد می کرد و معتقد بود تنها تحقیق است که عطش علمی استاد را رفع می کند و هیچ جایگزینی ندارد.

این استاد برجسته پس از سال ها تلاش علمی در روز دوشنبه بیستم مهرماه سال 1394 پس از سال ها تحمل رنج بیماری دار فانی را وداع گفت.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
هیچوقت برای تبدیل شدن به کسی که میخواستین باشین دیر نیست... فقط کافیست اولین قدم را بردارید.