جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۴ / ۱۰:۵۷
کد مطلب: 34309
۰

سنگ اندازی تجملات در جلوی پای ازدواج

سنگ اندازی تجملات در جلوی پای ازدواج
هنوز در شهر عروس و دامادهای جوان هستند که تنها برای برگزاری یک شب به یاد ماندنی بیش از 50 میلیون تومان هزینه می‌کنند. 
 
ولی در پایان مراسم‌شان باز هم بازار حرف و حدیث درباره نحوه‌ی برگزاری مراسم، نحوه پوشش عروس و داماد و نحوه پذیرایی و بسیاری از موضوعات دیگر داغ است‌. 
 
شاید اگر هر کدام از ما جای این دختر و پسرها قرار بگیریم حاضر باشیم برای یک شب 50 میلیون هزینه کنیم زیرا معتقدیم این مراسم فقط مختص یک شب است و دیگر تکرار نمی‌شود.  ولی در مقابل دختر و پسرهایی هستند که برای برگزاری این مراسم با مشکلات روبرو هستند از هزینه‌های سنگین قبل از ازدواج وجود مهریه‌های سنگین، تهیه مسکن، رزو سالن تا هزاران مشکل دیگر که حل آن به یک جیب پر پول و یک حساب پس‌انداز چندین ساله نیاز دارد.
 
جیب خالی، پزعالی 
برگزاری جشن‌های پر زرق و برق تنها مختص افراد ثروتمند جامعه نیست بلکه هستند کسانی که برای چشم‌ و هم چشمی و کم نیارودن از دختر و پسرهای فامیل با پول قرضی بریز و بپاش‌ می‌کنند. گاهی دیده می‌شود بر خلاف خواسته زوج جوان خانواده‌ها به گرفتن جشن‌های پرهزینه اصرار دارند غافل از اینکه تجربه بارها نشان داده است که برگزاری مراسم پر زرق و برق و خرید جهیزیه گران قیمت ضامن خوشبختی هیچ زوجی نمی‌شود.
 
زینب شاهمرادی روان شناس در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با اشاره به آسان سازی ازدواج گفت: آسان‌سازی ازدواج در جهت سالم‌سازی ازدواج است یعنی ازدواج آسان را در کنار ازدواج سالم می‌دانیم و معتقدیم ازدواجی که مبنا و هدف آن چشم و هم چشمی، تجملات، خرج کردن پول های کلان،‌تالارهای پر زرق و برق، هزینه‌های سرسام آور باشد و خانواده‌های هر دو طرف دختر و پسر برای تامین هزینه‌های عروسی به سختی بیافتند قطعا آن ازدواج سالم نخواهد بود چون هدف مادیات است و هدف معنویات و آن شناختی که دختر و پسر باید نسبت به یکدیگر داشته باشند نیست.
 
وی ادامه داد: طبق تحقیقات زیادی که صورت گرفته ازدواجی موفق خواهد بود که دختر و پسر یک زندگی موفق و سرشار از آرامش، محبت و علاقه و پیشرفت را در کنار یکدیگر تجربه کنند و علاوه بر آن ازدواج‌ آن‌ها سالم و پایدار باشد.
 
چشم‌ و هم چشمی آفت ازدواج 
این روانشناس خاطر نشان کرد: دختر و پسر باید در ابتدای ازدواج هدف‌شان را مشخص کنند و بررسی کنند آیا هدف این است که من مخاطب عام می‌خواهم چشم و هم چشمی کنم مثلا دختر خاله‌ی من جهیزیه 50 میلیون تومانی داشته و من می‌خواهم جهیزیه 100 میلیون تومانی داشته باشم این به نوعی چشم هم چشمی است زیرا می‌خواهم به او ثابت کنم جهیزیه من از تو بیشتر است این مسائل به عبارتی آسیب برای ازدواج به شمار می‌رود هدف را باید مشخص کنیم که دو طرف چه خواسته هایی از یکدیگر دارند باید به عبارتی معیارها مشخص شود و مشخص شدن معیار ناشی از شناخت خود است. 
 
وی با اشاره به چشم و هم چشمی‌ها در امر ازدواج افزود: خانواده دختر و پسر برای تامین هزینه‌های ازدواج نباید به دردسر و سختی بیفتد و ازدواج آسان داشته باشند وقتی این موارد فرعی چشم‌ و هم چشمی (خرج‌ها، هزینه‌های سنگین) نقش آن‌ها کمرنگ شود آن زمان نقش موارد دیگر که همان شخصیت، معیارها و ملاک‌ها است پر رنگ می‌شود.
 
چرا ازدواج را سخت می‌گیریم؟ 
علی ناظری روان پزشک در گفتگو با خبرنگار علمی و پزشکی باشگاه خبرنگاران اظهار کرد: آسان گرفتن ازدواج امری تسهیل کننده است و نمی‌توانیم بگوییم قطعا می‌تواند به انتخاب درست کمک کند ولی به هر حال از لحاظ فرهنگی در هر جامعه‌ای، در هر مقطعی یکسری موانع خود ساخته‌ای وجود دارد که بر سر راه ازدواج مانع ایجاد می‌کند و زمانی که موانع و چالش‌های خود ساخته‌ای بر سر راهمان داشته باشیم انتظار داریم که افراد از لحاظ روان‌شناسی دچار دردسرهایی شده باشند و مسائل اقتصادی،‌ عدم تناسب‌های تحصیلی تغییر سن ازدواج نکات اساسی هستند که در سخت‌شدن فرآیند ازدواج نقش دارد. 
 
وی در ادامه افزود: آسان کردن فرآیند ازدواج به سمتی پیش رفته که این سه عنصر یعنی عنصر اقتصادی و مسائل مالی، عنصر تناسب‌های تحصیلی و همچنین تاکید بر سنین خاص برای ازدواج بر روی آن کار شده و به صورت معکوس حساسیت‌ زدایی شود تا افراد بتوانند راحت‌تر و بدون در نظر نگرفتن این سه عنصر چالش بر انگیز ازدواج کنند این مسئله‌ای است که به عنوان فرآیند آسان گیری ازدواج در نظر گرفته شده است. 

چرا سن ازدواج بالا رفته؟
وی در پایان عنوان کرد: چیزی که بسیار مشهود است این است که جوانان ما به دلیل چشم و هم چشمی‌ها که حتما پسر باید صاحب خانه یا ماشین باشد یا دختر و پسر باید تحصیلات آنچنانی داشته باشند این معیارها را آنقدر سطح بالا گرفته‌اند که باعث شده منتظر بمانند تا هم شرایط جور شود و آن زمان به ازدواج تن بدهند و این باعث بالا رفتن سن ازدواج شده است. 
 
آخرین آمار از سن متوسط ازدواج در ایران 
مطابق آخرین آمار سن متوسط ازدواج در ایران برای آقایان 28 تا 29 سال و برای خانم‌ها به 24 تا 25 سال رسیده است و این نشان می‌دهد یک رشد 5 درصدی در ظرف مدت 10 تا 20 سال گذشته داشته است. 
 
به ازای هر نفر 300 هزار تومان 
در گذشه زمانی که قرار بود دو نفر زندگی مشترک خود را آغاز کنند همه فامیل‌، دوستان، آشنایان و همسایگان دست به دست هم می‌دادند و هر کدام در حد توان خود گوشه‌ای از کارها را بر عهده می‌گرفتند و خلاصه عروسی برگزار می‌شد اما امروزه متاسفانه برخی از ازدواج ها تنها به شرط تجملات صورت می‌گیرد و زوجین مایل هستند که عروسی آن‌ها در مجلل‌ترین تالار که به ازای هر نفر برای یک شب 300 هزار تومان از آن‌ها گرفته می‌شود برگزار شود تا این شب به بهترین شکل به میهمانات نمایش داده شود که اگر ماشین‌های چند میلیونی،‌ ثبت خاطرات عکس و فیم با هزینه‌های بسیار بالا، تدارک چندین نوع غذا، انتخاب بهترین آرایشگاه، گران‌ترین لباس‌عروسی و سفره عقد هم این‌ها تنها گوشه‌ای از ریخت‌ و پاش‌هایی است که این روزها زوج‌های جوان انجام می‌دهند. 
 
از صفر تا صد ازدواج دانشجویی
ناظری با اشاره به ازدواج‌های دانشجویی تصریح کرد: ازدواج‌های دانشجویی بسیاری از مولفه‌های آسان گرفتن ازدواج را در خود دارد چرا که اولا در شرایط اقتصادی صورت می‌گیرد که در آن چالش‌های مادی حداقل است یعنی زمانی که موضوع ازدواج دانشجویی مطرح می‌شود انتظارات و توقعات زوجین در حداقل خود قرار می‌گیرد. 
 
از طرف دیگر موضوع تناسبات تحصیلی و فرهنگی هم در این قبیل ازدواج‌ها در اوج خود قرار می‌گیرد زیرا افراد معمولا از دانشگاه‌های مشترک و افکار مشترکی انتخاب می‌شوند و حتی تناسبات رشته‌ای و مدرک بین آنها وجود دارد. 
 
وی تاکید کرد: ازدواج در سن دانشجویی به این معنا است که اکثریت افراد مورد نظر مادر محدوده‌ی سنی زیر 25 سال قرار دارند و این خود یک نکته‌ی بسیار مهمی است آمار بالا رفتن سن ازدواج در خانم‌ها در ایران 30 تا 25 سال و برای آقایان 5 تا 10 سال بیشتر از این است به عبارتی ازدواج دانشجویی می‌تواند به نوعی کمک کند تا این روند پایین آمده و متوسط سن ازدواج تعدیل کند.  از این حیث ازدواج دانشجویی تمام مولفه‌های ازدواج آسان را دارد. 
 
بازی با سرنوشت فرزندان
این روان پزشک خاطر نشان کرد: یکی از عناصر اصلی ایجاد دردسر برای ازدواج چشم هم چشمی است که هم در مسائل مالی و هم در مدرک، پرستیژ اجتماعی و تحصیلی و هم در قضیه سن و سال و مسائل ظاهر مشهود است افراد تلاش زیادی می‌کنند تا در یک فضای رقابتی با یکدیگر قرار بگیرند و در این فضا خانواده‌ها احساس می‌کنند موقعیت برتری را نسبت به نزدیکان دارند و در این موارد فرزندان خود را وسیله‌ی اقناع قرار می‌دهند و به نوعی با سرنوشت و آینده ی آن‌ها بازی می‌کنند. 
 
هزینه‌های سرسام آور ازدواج 
ناظری روان پزشک تصریح کرد: هزینه‌های ازدواج به دو دسته تقسیم می‌شوند هزینه‌هایی که در راه‌انداختن یک ازدواج نقش دارند مراسم‌های مربوط به برگزاری ازدواج یا مقدمات و امکانات اولیه شروع یک زندگی نظیر تجهیزاتی که در منزل استفاده می‌شود خانه‌ی مسکونی و مواردی از این قبیل جز دسته‌ی اول هستند دسته دوم در آمد روزمره و جاری زوجین است که از طریق آن زندگی خود را می‌چرخانند دسته‌ی اول این هزینه‌ها تحت تاثیر فرهنگ چشم‌ و هم چشمی یا کمک هایی که ممکن است بین آن‌ها صورت گیرد می‌تواند حل و فصل شود اما دسته‌ی دوم هزینه که درآمد روزمره زندگی برای زوجین است طبیعتا نیازمند ساختاری قوی و ایجاد حداقل‌های درآمدی است که صرفا با برنامه‌های کوتاه مدت ممکن است حل و فصل شود. 
 
در پایان جوانان و نوجوانان باید در نظر داشته باشند که هزینه‌های زاید و خرج‌های اضافی نمی‌تواند خوشبختی را به همراه داشته باشد ولی سادگی، تفاهم، گذشت، قیمت‌ شاخصه‌هایی است که روز به روز بر خوشبختی و دوام زندگی می‌افزاید‌. 
 -
گزارش از هدیه عباسقلی 
 
مرجع : خبرگزاری باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
از آدمهای حسود؛ متنفر نباشید، دلیل حسادت آنها این است که فکر می کنند شما از آنها بهتر هستید... پائولو کوئلیو