شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۴ / ۱۰:۴۹
کد مطلب: 35225
۱

افراد قوی بیماری را شکست می‌دهند

شاید اسمش را تلقین بگذارید، بهبود بیماری ها را می گویم. حتما اتفاق افتاده که روزهایی حالتان تعریفی ندارد اما وانمود می کنید که خوب هستید، شاید باور نکنید، همین حس مثبتتی که واقعیت ندارد، می شود درمان حال بدتان.
 
علت گیر افتادن هرچه بیشتر مردم در چنگال بیماری های خطرناکی از جمله سرطان، با وجود داروهای رنگارنگ و دستگاه های خارق العاده ی تشخیص نیاز به بررسی های جدی و بنیادی دارد اما سوال اصلی که ذهن خیلی از انسان ها را مشغول میکند این است : چگونه خرچنگی که ثانیه ای رشد می کند و بیمار، خانواده و سرمایه را به خاک سیاه می نشاند، با خنده های از ته دل و امیدواری به زندگی ریشه کن می شود؟
 
آیا در واقع این امکان وجود دارد که آدمی بتواند با تقویت روحی یک معضل جسمانی را از بین ببرد؟
 
صد رحمت به علوم دست و پاشکسته ی دیروز
خیلی از متخصصان معتقدند این دو بعد انسان بسیار به هم مرتبطند. نسرین طهرانی ،رئیس مرکز تحقیقات سلامت خانواده و روانشناس در پاسخ به چگونگی ارتباط این ابعاد به خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران جوان گفت:کشف و قدرت تمیز و تشخیص موضوعات سلامت و بهداشت افراد جامعه، متأثر از ارتباطات در هم تنیده بین ابعاد مختلف انسان هستند و همانطور که جدایی ابعاد یک انسان از هم در جای خود امکان ناپذیر است، ابعاد موضوع سلامت انسان نیز، در جای خود از هم جدایی ناپذیر میباشد و نیاز به نگاهی جامع و یکپارچه دارد، اگرچه به ضرورت باید به نیازهای جزء جزء آن نیز تسلط داشت.
 
در این میان نقطه ی عطفی میان طب قدیم و انگشت شمار بودن مبتلایان بیماری های صعب العلاج در جهان ظاهر می شود. این آمار سر به فلک کشیده ی بیماری های گوناگون امروز جامعه ی پزشکی را به دنبال کشف علت تناقض این موضوع می کشاند.
 
جزئی نگری، پزشکان را به بیراهه می کشاند
طهرانی در این خصوص می گوید:دیروز، بنابر ضرورت نیاز انسان، علوم یکپارچه ای که دستاورد دانشمندانی چون حکیم ابوعلی سینا بود، رو به تجزیه و تخصصی شدن گذاشت و نتیجه آن بدست آمدن علوم و تخصص های مختلف بود و امروز، باز بنا بر ضرورت و نیاز؛ انسان، نقطه تلاقی همان علوم مجزا و تخصصی گردیده است.
 
در گذشته طبیبان دید کلی نگر داشتند به این معنی که اگر بیماری به سراغ یک عضو بدن ،به عنوان مثال کلیه می آمد، پزشکان وقت با دیدی جامع به تمام اعضا و قسمت های بدن سعی در معالجه ی فرد داشتند. اما امروزه علت درد کلیه فقط با بررسی و معاینه ی این عضو ،تشخیص ،و در نهایت تنها با داروهای مرتبط درمان می شود.
 
تفکر مثبت، کلید مشترک درمان بیماری ها
حال با گذشت قرن ها از خاک خوردن قوانین طب حکیمانی چون ابن سینا ،پزشکان قصد دارند با بازگشت به گذشته راهی برای جبران اشتباهات خود بیایند.
 
طهرانی معتقد است:بيماري يک مساله تک‌بعدي نيست و وقتي در مورد آن صحبت مي‌کنيم، بايد کلي‌تر به اين مساله نگاه کنيم. بيماري مجموعه‌اي از عوامل وراثتي، بيولوژيک، اجتماعي، روا‌ن‌شناختي و معنوي است که مجموع اين عوامل باعث شکل‌گيري يک بيماري مي‌شود، پس بايد با ديدگاهي چند وجهي به بيماري ها و حتی مشکلات نگاه کرد و مجموعه ای از عوامل اجتماعي، اقتصادي، شخصيتي ، روا‌ن‌شناختي ، زیستی و حتی اعتقادی را باید مدنظر قرار داد تا بتوانيم با ديدگاهي جامع به بررسي يک موضوع یا بيماري بپردازيم.
 
با اين مقدمه مي‌توانيم در اين مورد بحث کنيم که آيا داشتن تفکر مثبت منجر به درمان بيماري‌ها مي‌شود يا خير.

امیدواری پشت هر خرچنگی را به خاک می مالد
نوع تفکر بر روند بهبودی بیماری موثر است. طهرانی افزود: در برخي موارد حتي در مقابله با بيماري‌هاي خاص مثل انواع سرطان‌ها هم مي‌توان از طريق تفکر مثبت به درمان بيماري کمک کرد.
 
عباس مروت، متخصص سرطان در رابطه با تأثير نگرش اميدوارانه و مثبت در درمان سرطان گفت: ما انسان‌ها معتقد هستيم، باور‌ها مي‌توانند بسياري از مسائل را تغيير دهند. داشتن فکر خوب به بهبود بيماري کمک مي‌کند. به همين علت به پرستاران توصيه مي‌شود که با بيماران سرطاني خوش برخورد باشند، چرا که اين مسئله باعث مي‌شود تا بيمار نگاه مثبتي نسبت به بيماري خود داشته باشد.
 
بیماری ها مثل سرطان خودخواه هستند
طهرانی ادامه می دهد: بیماری هایی که در بعد بدن، جسم یا فیزیک ما اتفاق می افتند براحتی ابعاد دیگر ما را تحت تاثیر قرار می دهند. فرض کنید فردی دچار بیماری سرطان می شود. در این شرایط جسم فرد درگیر یک موضوعی به نام بیماری خاص یا نوعی سرطان شده بطور حتم تاثیر جدی بر روی بعد روانی فرد خواهد گذاشت و ممکن است این تاثیر به شکل افسردگی، اضطراب، نگرانی، ناامیدی و یا حتی خشم بروز پیدا کند و همینطور در بعد اجتماعی ممکن است، تاثیر جدی در ارتباطات اجتماعی، شغلی، خانوادگی، عاطفی، جنسی، تحصیلی و یا هر نوع ارتباط دیگری بگذارد. از طرف دیگر فرد با بیان جملاتی مثل "این امتحان خداوند است" یا "چرا من" تاثیر بعد اعتقادی بر بیماری و برعکس را نشان می دهد.
 
یک دست صدا ندارد
تحت این شرایط ناگفته پیداست تفکر مثبت می تواند نوع و میزان ترشح نوروترانسمیترهای مغز را تحت تاثیر قرارداده و هیجانات منفی را کنترل نموده و در این بین داشتن اعتقادات معنوی شرایط را تقویت نمود و فرد علی رغم آگاهی از یک خطر جدی برای ادامه زندگی بواسطه یک بیماری خاص، آرام است و به زندگی عادی خود ادامه داده و حتی نگرش مثبتی به درمان دارد. امید به زندگی را از دست نداده و با دقت و نظم خاصی به درمان خود می پردازد.
 
از طرفی گاهي بيمار نگرش مثبت به بيماري دارد اما خانواده، وي را همراهي نمي‌کند. تأثير تفکر مثبت و انرژِي‌هاي مثبت در دنيا ثابت شده و در افراد تاثير بسياري دارد. بنابراين خانواده و اطرافيان بيماران سرطاني بايد نشان دهند که بيمار برايشان مهم است و براي خوب شدنش تلاش مي‌کنند. اين مسئله بيمار را از نظر رواني تقويت مي‌کند.
 
 
 -
 گزارش از یاسمن قاسمی
 

 
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
زبان هیچ استخوانی ندارد اما آنقدر قوی هست که بتواند قلبی را بشکند. پس مراقب حرف هایتان باشید.