جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ / ۱۳:۲۷
کد مطلب: 36123
۰
مطالعات نشان می دهد؛

عروق سالم تر خطر ابتلا به زوال عقل در سالمندی را کاهش می دهد

محققان دانشگاه پیتزبرگ آمریکا دریافته اند سالمندانی که عروق خونی شان عاری از کلسیم است کمتر از سایرین از بیماری قلبی یا دمانس (زوال عقل) رنج می برند. محققان دریافتند در بین افراد ۸۰ و ۹۰ ساله، کسانی که فاقد انباشت کلسیم در عروق خونی شان بودند در مقایسه با کسانی که دارای سطح بالای کلسیم بودند، کمتر مبتلا به دمانس یا زوال عقل شدند.

عروق پوشیده از کلسیم که سفت شدگی عروق هم نامیده می شود، با افزایش ریسک ابتلا به بیماری قلبی، حمله قلبی، سکته و ظاهرا دمانس هم مرتبط است. دکتر لوئیس کالر، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «این نتایج بیانگر این موضوع است که پیشگیری به موقع از فاکتورهای افزایش دهنده ریسک قلبی نظیر سفت شدن عروق، نه تنها منجر به افزایش طول عمر و کاهش بروز حملات قلبی می شود، بلکه می تواند منجر به کاهش خطر بروز زوال عقل، بخصوص در بین زنان مسن، شود.» به گفته کالر، راهکار پیشگیری از بیماری قلبی و زوال عقل داشتن سبک زندگی سالم است.

وی می گوید: «ارزیابی عوامل پرخطر سبک زندگی قبل از سن یائسگی و بین سنین ۴۵ تا ۵۰ سال از عوامل تعیین کننده میزان کلسیم عروق در بین این زنان مسن است. عوامل پرخطر شامل کلسترول، سیگار کشیدن، فشارخون و فعالیت فیزیکی کم است.»
در این مطالعه، کالر و همکارانش داده های بیش از ۵۰۰ فرد حاضر در مطالعه سلامت شناختی قلبی عروقی را جمع آوری نمودند. میانگین افراد در ابتدای مطالعه ۸۰ سال بود و از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۳ تحت نظر بودند. هر سال این افراد از لحاظ نشانه های زوال عقل ارزیابی شدند و میزان کلسیم موجود در عروق قلبی شان اندازه گیری می شد.

طبق این مطالعه، افرادی که میزان کلسیم عروق کرونرشان صفر بود تا حدود ۷ سال از اولین اندازه گیری علائم اولیه زوال عقل را نشان ندادند. اما افراد دارای بالاترین میزان کلسیم، علائم زوال عقل را به طور میانگین در پنج سال اول مطالعه نشان دادند.
به گفته کالر، این مطالعه بیانگر این مطلب است که عوامل پرخطر منتهی به تصلب شریان و بیماری قلبی هم ممکن است در ابتلا به زوال عقل نقش داشته باشند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
هیچوقت برای تبدیل شدن به کسی که میخواستین باشین دیر نیست... فقط کافیست اولین قدم را بردارید.