جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۶ تير ۱۳۹۰ / ۱۶:۵۵
کد مطلب: 3770
۰

آموزش رايگان يك "مهارت " به دانش‌آموزان دبيرستاني؛ دومي‌ها از امسال

ارائه درس کارورزی هنرجویان کاردانش در تابستان به منظور برنامه جامع آموزشهای فنی و حرفه‌ای و کاردانش در سال تحصیلی 91-90 و به دنبال حذف درس کارورزی از برنامه هفتگی هنرجویان شاخه کاردانش که از سال تحصیلی گذشته آغاز شده بود این درس به شکل تراکمی در تابستان ارائه می‌شود.
به گزارش  مهر، برنامه ‌ریزی و هدایت گروههای آموزشی، ساماندهی توزیع کتابهای درسی شاخه‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش، ساماندهی تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی، تقلیل ساعت آموزشی در رشته‌های فنی ‌و حرفه‌ای از 48 به 44 ساعت و بهبود کیفیت آموزش همراه با تولید از جمله برنامه‌های دفتر آموزشهای فنی و حرفه‌ای و کاردانش در سال تحصیلی 91-90 است. پذیرش دانش‌آموزان پایه‌ اول متوسطه در هنرستانها، تهیه جدول تطبیق استانداردهای مهارت رشته‌های شاخه کاردانش، تنظیم سند توسعه کمی و کیفی آموزشهای فنی و حرفه‌ای و کاردانش، تاسیس مجتمع هنرستانی و بازنگری در نحوه اجرای آموزش از راه دور در شاخه‌ کاردانش از دیگر برنامه‌های این دفتر در سال تحصیلی 91-90 است. در برنامه جامع آموزشهای فنی و حرفه‌ای و کاردانش در سال تحصیلی 91-90 که در قالب مجموعه‌ای 90 صفحه‌ای تهیه شده علاوه بر موضوعات کلی مانند طرح سیاستها، وظایف، قابلیتها، نقاط قوت، تنگناها و چالشهای موجود در آموزشهای فنی و حرفه‌ای و کاردانش، حاوی 17 برنامه اصلی این دفتر به انضمام اهداف، زمان اجرا، عوامل اجرایی و الزامات و مستندات قانونی آنها در قالب جدول زمان‌بندی و پیوستهای مربوطه است.
  آموزش رايگان يك "مهارت " به دانش‌آموزان دبيرستاني؛ دومي‌ها از امسال مديركل دفتر آموزش متوسطه فني و حرفه‌اي و كاردانش وزارت آموزش و پرورش گفت: در صورت تأييد نهايي طرح پيش‌بيني شده، تمام دانش‌آموزان دوم متوسطه نظري در سال تحصيلي جديد تحت پوشش «آموزش‌هاي مهارتي» به‎صورت رايگان قرار مي‌گيرند. محمد شريف‌زاده در گفت‌وگو با  فارس در رابطه با جزئيات طرح آموزش مهارت به دانش‌آموزان متوسطه نظري در سال تحصيلي جديد اظهار داشت: طرح اوليه هنوز به تصويب نهايي نرسيده است اما جلسات مشتركي ميان معاونت آموزش متوسطه و سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي برگزار شده است. وي افزود: بر اساس حكم برنامه پنجم توسعه، قرار است طي 5 سال بر اساس نياز بازار كار و علايق دانش‌آموزان متوسطه نظري حداقل يك مهارت به آنان آموزش داده شود. * آموزش "مهارت " به رشته‌هاي چهارگانه متوسطه نظري از امسال
------------------------------------------------------------------------ شريف‌زاده ادامه داد: كارهاي مطالعاتي و كارشناسي اين طرح تمام شده و به وزير آموزش و پرورش ارائه شده است تا در صورت تأييد وي از سال تحصيلي 91 ـ 90 اجرايي شود. مديركل دفتر آموزش متوسطه فني و حرفه‌اي و كاردانش وزارت آموزش و پرورش تصريح كرد: بر اساس اين طرح تصميم داريم تا در صورت تأمين اعتبار لازم امسال تمام دانش‌آموزان پايه دوم متوسطه را در رشته‌هاي «علوم انساني، علوم تجربي، رياضي و فيزيك و علوم و معارف اسلامي» تحت پوشش طرح آموزش مهارت قرار دهيم كه در اين رابطه ظرفيت‌ها سنجيده شده است و امكان اجراي طرح وجود دارد. * آموزش‌هاي مهارتي از اول متوسطه شروع نمي‌شود
----------------------------------------------------------- وي گفت: براي جلوگيري از هدر‌رفت منابع، طرح آموزش مهارت را از پايه اول متوسطه شروع نمي‌كنيم چرا كه قرار است 50 درصد دانش‌آموزان اول متوسطه به سمت رشته‌هاي فني و حرفه‌اي و كاردانش هدايت شوند كه در اين صورت به طور رسمي مهارت‌هاي خاص را مي‌آموزند، به همين جهت اين طرح از پايه دوم متوسطه به عنوان جامعه هدف اجرا خواهد شد. شريف‌زاده تأكيد كرد: تحت پوشش قرار گرفتن تمام دانش‌آموزان متوسطه نظري منوط به اين است كه پس از تأييد طرح از سوي وزير آموزش و پرورش، اعتبار لازم نيز براي اجراي آن پيش‌بيني شود. * آموزش "مهارت " به دانش‌آموزان متوسطه نظري "رايگان " خواهد بود
--------------------------------------------------------------------------- وي با اشاره به برخي از ويژگي‌هاي طرح آموزش مهارت به دانش‌آموزان متوسطه نظري عنوان كرد: اجراي اين طرح در درون آموزش و پرورش صورت مي‌گيرد تا نگراني‌هايي كه خانواده‌ها در گذشته در رابطه با «طرح كاد» و مراجعه دانش‌آموزان به فضاهاي آموزشي بيرون داشته‌اند رفع شود، به همين دليل آموزش مهارت در داخل فضاهاي آموزشي و در يك محيط آماده از جهت ويژگي‌هاي پرورشي انجام مي‌شود. مديركل دفتر آموزش متوسطه فني و حرفه‌اي و كاردانش وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان كرد: بر اساس طرحي كه پيش‌بيني كرده‌ايم مهارت‌آموزي به عنوان بخشي از 96 واحد درسي دانش‌آموزان متوسطه نظري است كه تا آن را نگذرانند، نمي‌توانند ديپلم بگيرند همچنين با توجه به تأكيد قانون اساسي بر آموزش رايگان تا پايان دوران متوسطه، بنابراين آموزش‌هاي مهارتي نيز رايگان خواهد بود. وي در رابطه با ساعت آموزش‌هاي مهارتي در هفته اظهار داشت: آموزش‌هاي مهارتي مانند ساير آموزش‌ها نيست كه ساعت مشخصي داشته باشد، چرا كه نمي‌توانيم مهارت را مانند يك درس نظري در ساعت مشخص ارائه دهيم بنابراين آموزش‌هاي مهارتي به طور «تراكمي و مستمر» است كه در يك بازه زماني پيوسته ارائه مي‌شود. شريف‌زاده در اين رابطه برخي از اشكالات «طرح كاد» در نظام‌هاي آموزشي گذشته را يادآور شد و افزود: يكي از مشكلات طرح‌ كادهاي قديم اين بود كه آموزش‌هاي ارائه شده به دانش‌آموزان به طور پيوسته صورت نمي‌گرفت و به همين دليل مهارت چنداني نصيب دانش‌آموزان نمي‌شد، اما در طرح جديد اين آموزش‌ها به طور پيوسته و مستمر ارائه مي‌شود. * شرط اخذ ديپلم متوسطه نظري گذراندن واحد‌هاي مهارتي است
------------------------------------------------------------------------- وي درباره احتمال ارائه گواهي مهارتي جداگانه علاوه بر ديپلم به دانش‌آموزان تصريح كرد: شرط اخذ ديپلم متوسطه نظري گذراندن واحد‌هاي مهارتي است اما در رابطه با گواهينامه اگر دانش‌آموزي مايل به دريافت گواهينامه از وزارت كار باشد، با توجه به آموزش‌هايي كه ما ارائه مي‌دهيم مي‌تواند در آزمون‌هاي ادواري آنها شركت كرده گواهينامه دريافت كند. شريف زاده افزود: با توجه به اينكه مهارت‌آموزي جزئي از 96 واحد درسي در دوران متوسطه نظري محسوب مي‌شود بنابراين دانش‌آموزان را درگير بحث دريافت گواهينامه مستقل نمي‌كنيم. * آموزش‌هاي مهارتي به سوم متوسطه نمي‌رسد
----------------------------------------------------------- مديركل دفتر آموزش متوسطه فني و حرفه‌اي و كاردانش وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان كرد: آموزش‌هاي مهارتي از پايه دوم متوسطه شروع مي‌شود و در همان پايه به اتمام مي‌رسد تا دانش‌آموزان در سال سوم متوسطه كه با امتحانات نهايي روبه‎رو هستند، از اين جهت نگراني نداشته باشند. شريف‌زاده در پايان تأكيد كرد: اين طرح در صورت تأييد از سوي وزير آموزش و پرورش اجرا مي‌شود كه بر اين اساس پيش‌بيني مي‌كنيم كه طرح مهارت‌آموزي تا انتهاي تيرماه نهايي شده و در آن صورت، جزئيات بيشتري از آن اطلاع‌رساني خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چه سكوتی دنیا را فرا می‌گرفت اگر هركس به اندازه عملش صحبت می‌كرد