سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۶ / ۰۸:۰۸
کد مطلب: 42665
۲

ویژگی‌های مدرسه پژوهنده/ ضرورت تکیه پژوهش بر شانه تربیت

ویژگی‌های مدرسه پژوهنده/ ضرورت تکیه پژوهش بر شانه تربیت
میگنا: مجید رعنایی در گفتگو با مهر درباره  ویژگی‌های  مدرسه پژوهنده اظهار کرد: پژوهش یکی از مهمترین روش های کسب شناخت، آگاهی و توسعه تفکر به شمار می رود و نقش بسیار مهمی در توسعه کشورها، جوامع، سازمان ها، نهادها و نظام ها دارد.
وی افزود: آموزش و پرورش به عنوان یکی از مهمترین نهادهای اجتماعی در هر جامعه هم از این قاعده مستثنی نیست و ارتباط وثیقی با پژوهش دارد.
معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تصریح کرد: اصولاً تعلیم و تربیت و پژوهش دو روی یک سکه هستند. پیچیدگی ها و ظرفیت های امر تربیت سبب می شود بیش از هر نهاد، فرآیند و ساختار دیگری، نهاد تعلیم و تربیت محتاج پژوهش و برساخته پژوهش باشد. 
رعنایی بیان کرد:اگر قرار است پژوهش، ماندنی و نهادینه شود؛ باید بر شانه‌های تربیت تکیه کند تا از طریق فرهیختن، فرآیند جست‌وجوگری و تفکر را همگانی و عمومی ‌کند و تعمیم بخشد.

وی ادامه داد: منظور از این سخن آن است که کسب و توسعه شایستگی های مرتبط  با پژوهش و تقویت فرهنگ و روحیه پژوهشی در افراد، از عهده نهاد تعلیم و تربیت برمی‌آید و به طور مشخص تحقق آن را باید در مدرسه و در دست معلم فرهیخته جست‌وجو کرد.و اما ویژگی های مدرسه ای که می تواند از انجام این ماموریت مهم بر آید، چیست؟   
 وی گفت: به نظر می رسد چنین مدرسه ای که از آن می توان به مدرسه پژوهنده نیز یاد کرد، نقطه تلاقی تلاش های پژوهشی معلمان، دانش آموزان و پژوهش های پژوهشگران حرفه ای است که  تضمین کننده کیفیت فرآیند یاددهی و یادگیری می باشد.
معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تصریح کرد: از سوی دیگر ضرورت دارد تمامی عناصر مدرسه مورد نظر برای تربیت دانش آموزانی با تفکرخلاق و نقاد، پژوهشگر و پرسشگر، خود ارزیاب و خودشکوفا در همه ساحتهای تعلیم و تربیت، سازمان یافته باشند.

 وی با اشاره به  برخی از ویژگی های مدرسه پژوهنده گفت: فرهنگ پژوهشگری و آموزش مبتنی بر پژوهش در مدرسه حاکم است و یادگیری و حل مسایل از طریق پرسش و پژوهش به عنوان یک ارزش پذیرفته می شود. کارکنان مدرسه در انجام پروژه تحقیقی از اقدام پژوهی و درس پژوهی در سطح کوچک و پروژه های رسمی بزرگ مشارکت دارند و از شواهد و مستندات پژوهشی برای اقدامات خود استفاده می کنند.

وی ادامه داد: یافته های پژوهشی در استمرار توسعه حرفه ای برنامه ها و بهبود کل فرآیند مدرسه مورد استفاده قرار  می گیرند.تربیت عقلانی، خردورزی و اندیشه ورزی در مدرسه مورد توجه است.


معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش بیان کرد: حمایت مدیر، همکاری کارکنان و ایجاد محیط مناسب برای پژوهش به عنوان اجزای ضروری دیده می شوند.  زمینه ها و امکانات لازم را برای اجرای آموزش های پژوهش محور و ارتقای دانش، بینش و مهارت پژوهشی و ابتکارات فردی و گروهی دانش آموزان فراهم می آورد.

وی تصریح کرد: از تعامل اثربخش با مراکز آموزشی ، پژوهشی و فرهنگی، خانواده و رسانه برای تقویت و نهادینه سازی روحیه پژوهشی دانش آموزان بهره می برد.

رعنایی ادامه داد: با تولید اطلاعات جدید پژوهشی، آن ها را برای توانمندسازی مربیان، معلمان و کارکنان و حل مسایل آموزشی و تربیتی مدرسه به کار می گیرد.

کارکنان مدرسه به مطالعه و پژوهش و پاسخگو بودن به پژوهش های منتشر شده خود، تشویق می شوند.
وی بیان کرد: از فرصت های یادگیری و دریافت آموزش های بیشتر به عنوان یک مسوولیت حرفه ای، استقبال می شود. از ظرفیت های مراکز و موسسات علمی و پژوهشی خارج از مدرسه از جمله دانشگاه ها استفاده می شود.

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: مدل رفتار معلمان پژوهشی است و در فرآیند جمع آوری و ارائه اطلاعات کمک می کنند .به عبارتی از زبان پژوهش در انجام فعالیت ها استفاده می کنند. 
باعنایت به مطالب مطروحه امید می رود مدیران و معلمان مدارس با توجه به اسناد تحولی آموزش و پرورش برنامه ها و فعالیت های لازم را برای تحقق این مهم فراهم آورند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
با ترس هات روبرو شو! آدم ها رو ببخش! یک راه حل جدید بساز! هدف هات رو مشخص کن! آدم هایی که ازت متنفر هستند رو فراموش کن! ذهنت رو آزاد کن!