يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۶ / ۲۲:۱۳
کد مطلب: 42974
۱
نقش پژوهش در دانشگاه آزاد

فعالیت ۳۰ هزار عضو هیئت علمی در دانشگاه آزاد

فعالیت ۳۰ هزار عضو هیئت علمی در دانشگاه آزاد
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه 121 مجمع هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست آیت‌الله علی‌اکبر رشاد در محل پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.
در ابتدای این جلسه گزارش دانشگاه محقق اردبیلی، پیرامون اقدامات انجام شده و برنامه‌های پیش روز در زمینه برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی ارائه شد.
در این گزارش با اشاره به برگزاری کارگاه‌های توجیهی و تخصصی و تدوین برنامه جامع حمایت از برخی از سرفصل‌ها و عناوین کرسی‌های ارائه شده نیز تشریح شد.

پیگیر رونق برگزاری کرسی‌های نظریه پردازی در دانشگاه آزاد هستیم
گودرز صادقی، رئیس دانشگاه محقق اردبیلی، درباره برگزاری کرسی‌های نظریه پردازی در این دانشگاه گفت: بحث کرسی های نظریه پردازی یکی از مباحث مهمی است که در دانشگاه پیگیر رونق آن هستیم و به این منظور اقدامات متعددی از جمله تعیین اعضای کمیته و برگزاری منظم جلسات، طراحی کامل سایت کمیته جهت ارائه همه آئین نامه ها، فرم ها، بخشنامه ها، شناخت نامه آثار و نشریات تخصصی، راه اندازی و تجهیز دبیرخانه، برگزاری جلسات هماهنگی و برنامه ریزی، برگزاری کارگاه توجیهی-آموزشی برای اعضای هیئت علمی، برگزاری گردهمایی هم اندیشی اساتید علوم انسانی، هنر، معماری و علوم رفتاری، حضور فعال همه اعضا در همایش منطقه ای در تبریز از جمله این اقدامات است.
وی افزود: مشوق ها و بسته های حمایتی مصوب نیز برای مشارکت کنندگان در امر کرسی ها در نظر گرفته شده است که ارائه مشوق نقدی از محل گرنت پژوهشی، معادل سازی هر کرسی با یک الی 2 مقاله علمی-پژوهشی، معادل سازی 2کرسی با یک مقاله JCR،، اثربخشی در تبدیل وضعیت اساتید و همچنین ارتقا از جمله مهم‌ترین این موارد هستند.
رئیس دانشگاه محقق اردبیلی گفت: برنامه های جدیدی نیز در دستور کار قرار داده ایم که می‌توان به برگزاری کارگاه های توجیهی-تخصصی در سطح دانشگاه و دانشگاه های استان، نشست تخصصی منطقه ای باحضور اعضای دبیرخانه مرکزی هیئت حمایت، تدوین برنامه جامع جهت حمایت از نظریه ها و نحوه تشویق اعضای هیئت علمی، تصویب و پیگیری و انجام مکاتبات لازم در زمینه برگزاری "اولین کنگره بین المللی نقد، نوآوری و نظریه پردازی در علوم رفتاری" و تلاش جهت اخذ مجور و راه اندازی مجله انلگیسی زبان تخصصی در حوزه نظریه پردازی با عنوان «Journal of Criticism and Theorizing in Behavioral Sciences (JCTBS)». اشاره کرد.


 ضرورت توجه به گستره و شمول علوم انسانی 
پس از ارائه این گزارش، اعضا به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند؛ که اهم آن به شرح ذیل است: تفکیک بین کار پژوهشی و نظریه‌پردازی و تلاش برای تولید نظریات بومی.
پس از ارائه نظرات اعضاء، حجت‌الاسلام‌والمسلمین خسرو پناه نیز طی سخنانی گفت: عده‌ای از محققان فلسفه معتقدند که نظریه و نظر با یکدیگر تفاوت دارند و آنچه در علوم انسانی مطرح است، نظر است نه نظریه.
وی افزود: موضوع مهم دیگر توجه به گستره و شمول علوم انسانی است.
ارائه گزارش دانشگاه آزاد اسلامی پیرامون اقدامات و برنامه‌های این دانشگاه در زمینه برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره بود که توسط حجت‌الاسلام‌والمسلمین کلانتری معاون فرهنگی و دانشجویی این دانشگاه ارائه شد.
کلانتری در خصوص ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه کرسی‌های تخصصی و ترویجی گفت: دانشگاه آزاد بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان است که نزدیک به سی هزار عضو هیئت علمی دارد و این یک ظرفیت بزرگ است و پیش‌بینی ما این است که پس از این مباحث گفتمانی و آشناسازی اساتید با حوزه کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره در دانشگاه آزاد به موفق‌ترین و فعال‌ترین دانشگاه تبدیل شود.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: این دانشگاه در دوره های قبلی از نظر کمی رشد بسیار خوبی داشته است که در دوره مدیریت فعلی تلاش داریم بحث کیفی مباحث آموزشی و پژوهشی را به صورت جدی دنبال کنیم که کرسی های نظریه پردازی نیز در این راستاست.

 اقدامات کرسی‌های نظریه‌پردازی باید بیشتر در رسانه‌ها انعکاس پیدا کند
بعد از ارائه این گزارش، آیت‌الله علی‌اکبر رشاد نیز طی سخنانی گفت: امیدواریم در دانشگاه محقق اردبیلی با توجه به نام این دانشگاه که مسمی به نام یکی از عقل‌گراترین فقهای شیعه است روند فعالیت‌های علمی و عقلانی در این دانشگاه استمرار یافته و تقویت شود.
وی افزود: با توجه به عضویت بیش از 30 هزار عضو هیئت علمی در دانشگاه آزاد اسلامی، توقع داریم کرسی‌های نظریه‌پردازی در این دانشگاه فعال‌تر باشند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: مقالات منتشر شده در مجلات علمی پژوهشی منتشر شده در دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند منبع خوبی برای استخراج نظریات جدید باشد.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: این طرح در مرحله بعد می‌تواند در تمام دانشگاه‌های کشور اجرا شود.
وی افزود: در طرح رصد و بررسی نظریات علمی آنچه که باید مورد توجه باشد صرفاً روش علمی آن نظریه است و نباید به نتیجه به‌دست‌آمده چندان توجهی شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: اقدامات کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره باید بیشتر در رسانه‌ها انعکاس پیدا کند.
 برگزاری 36 کرسی نظریه‌پردازی در دانشگاه‌های کشور
پس از سخنان آیت‌الله رشاد، سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی هم طی سخنانی گفت: در دانشگاه آزاد اسلامی اماکن آموزشی صرفاً به کارکرد آموزشی اختصاص دارند و پژوهش در آنجا کمتر به چشم می‌خورد.
حجت‌الاسلام‌و المسلمین کلانتری، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی هم طی سخنانی گفت: در دوره مدیریت جدید دانشگاه آزاد اسلامی، تکیه بر ارتقاء کیفیت است.
وی افزود: در زمینه کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره باید احساس نیاز به نظریه‌پردازی در بدنه علمی ایجاد شود.
حجت‌الاسلام‌و المسلمین خسروپناه هم در این زمینه گفت: خوشبختانه تاکنون 36 کرسی نظریه‌پردازی در دانشگاه‌های کشور برگزار شده است.
وی افزود: توقع می‌رود حمایت‌های بنیاد ملی نخبگان از کرسی‌ها به صورت جدی‌تر اعمال شود.جلسه 121مجمع هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست آیت‌الله علی‌اکبر رشاد در محل پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.
مرجع : باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
در نهان به آنان دل می بندیم ؛ که دوستمان ندارند و در آشکار از آنان که دوستمان دارند غافلیم شاید این است دلیل تنهایی ما... دکتر علی شریعتی