سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ / ۲۳:۱۴
کد مطلب: 43325
۸
۲۳
مرتضی مونسی

چرا «شست و شوی پای همسر» در فضای مجازی جنجال به پا کرد؟

چرا «شست و شوی پای همسر» در فضای مجازی جنجال به پا کرد؟
حرف های خانمی که در شبکه استانی یزد، توصیه هایی برای زنان کرده بود، نقل محافل و شبکه های اجتماعی شده است. او در این برنامه خطاب به زنان می گوید: اگر می خواهید در دل شوهران تان جای بگیرید، هر از گاهی تشتی پر از آب یا شیر کنید و پاهای او را ماساژ دهید، با حوله خشک کنید و بوسه ای بر آن بزنید.

همان طور که پیش بینی می شد، فیلم این حرف ها به سرعت در شبکه های مجازی دست به دست شد و موجی وسیع علیه آن شکل گرفت.حتی صدا و سیمای یزد هم بابت پخش این سخنان از تلویزیون عذرخواهی کرد.

واقعیت تلخ این است که بسیاری از ازدواج ها در ایران، نه عاشقانه شکل می گیرد و نه عاشقانه ادامه می یابد. با تأسف فراوان می توان گفت که زندگی های مشترک امروزی، عمدتاً شکل معامله گرفته اند و یا به این خاطر ازدواج می کنند که بعد از سال ها تجرد، باید طبق رسم اجتماعی ازدواج کنند تا به قول معروف، سر پیری کسی باشد که یک لیوان آب دست شان بدهد.

در ازدواج هایی که زن می خواهد مرد را تحت سلطه خود در آورد و مرد هم حتی قبل از ازدواج در اندیشه کشتن گربه دم حجله است، روابط خانوادگی بر اساس فرمول قدرت شکل می گیرد که در که در آن، هر کدام از زوج ها سعی می کنند دیگری را کنترل کنند. اینجاست که مفاهیم احمقانه و البته رایجی مانند مردسالاری و زن ذلیلی شکل می گیرد و کل زندگی مشترک را در یک ادبیات غیرعاشقانه تعریف می کند.

زندگی های مشترک کنونی را ببینید؛ اغلب شان بر اساس تسلط یکی از همسران بر دیگری شکل گرفته است یا در بهترین حالت، وضعیت توازن قوا برقرار است و جنگ سرد!

بدیهی است که عشق در چنین وضعیتی، محلی از اعراب ندارد و چیزهایی مانند هدیه گرفتن و بیرون رفتن و جشن سالگرد ازدواج و مهمانی های خانوادگی و ... رویکرد مناسکی و آیینی دارند.

حال اگر به زنی که زندگی او و همسرش بر مبنای منافع، سلطه وکنترل طرفینی پیش می رود، بگویند که برو و پاهای شوهرت را در تشت آبی بگذار و ماساژ بده و خشک کن و بوسه ای هم بزن، حتماً واکنش نشان خواهد داد و خواهد گفت که با این کار، سلطه او بر من بیشتر خواهد شد.

قطعاً اگر در آن برنامه، برعکس این موضوع نیز گفته می شود و مردان به شستن پای همسران شان توصیه می شدند، باز هم واکنش ها منفی بود و مردها می گفتند که فقط همین مان مانده است که پای زنمان را بشوییم و او را پر رو تر کنیم!

اما زن و مردی که همدیگر را عاشقانه دوست دارند، دل شان برای هم نه تنها می تپد که می لرزد، عشق را با ایثار برای همدیگر معنی کرده اند، دلتنگ یکدیگر می شوند، به خاطر درد یکی، درد در تمام وجود دیگری پراکنده می شود، هر دو می کوشند در خوشحال کردن هم، از یکدیگر پیشی بگیرند، خیلی راحت می توانند در خلوت عاشقانه شان، پای دیگری را بشویند، ماساژ دهند، خشک کنند، ببوسند و به همدیگر آرامش دهند. عشق که باشد، نه آن که پای دیگری را می شوید ، احساس می کند که در موضع پایین تری قرار گرفته و نه دیگری حس تسلط و تفرعن پیدا می کند.

مشکل اصلی زندگی های مشترک امروزی، این است که به قول دکتر ویلیام گلاسر، اسطوره روان شناسی آمریکا و بنیانگذار تئوری انتخاب، همسران می خواهند همدیگر را کنترل کنند و این کنترل گری، دیگر جایی برای عشق باقی نمی گذارد. عشق هم که نباشد، این طلاق است که سکه رایج می شود، بعضی ها با طلاق قانونی از هم جدا می شوند و بسیار بیشتر از آنها، با طلاق عاطفی، دل هایشان را از هم جدا می کنند و در خانه های مشترک شان، سنگر بندی می کنند تا روزی که مرگ، آنها را از هم "رها" کند.
 
 
*عصر ایران
مرجع : عصر ایران
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

شایان
Iran, Islamic Republic of
واقعا متاسفم که اینا رو میگین. شما‌ الان از عشق حرف میزنین و میگین ما عاشقانه زندگی‌نمیکنیم؟ خیلی وقته که تو این جامعه عشق و عاشقی خواستن سرکوب میشه ولی جالبه هر کی میخواد عشق‌ بورزه باید تو قالب مذهب این حرفا رو بزنه تا صدا و سیما پخشش کنه‌‌. این خانم نه از عشق صحبت کرد نه از فداکاری. مردم خوب میدونن عشق چیه البته اگه سرکوب نشن. این خانم داشت اصول بردگی رو یاد میداد. ما همیشه توی این‌ جامعه به خاطر این کج رفتاری ها شرمنده بانوان سرزمینمون هستیم. من جای این خانم از همه خانم ها عذر میخوام
لیندا
United States
احسنت اقا شایان
لیندا
United States
مرسی از اقایونی که برای زن ارزش و شرافت قایلند .متاسفانه بعضی خانم ها خودشون خودشونو انسان حساب نمیکنن و برای خودشون ارزشی قایل نیستند .
علي
Iran, Islamic Republic of
جناب شايان من به عنوان يكي از همون مردمي كه ميگي نميدانم عشق مد نظرت چيه؟
Iran, Islamic Republic of
واقعا متاسفم. اصلا از سایت شما انتظار چنین برخوردی رو نداشتم.
Iran, Islamic Republic of
برای حفظ حیثیت سایت پیشنهاد می‌کنم لااقل مثل تلویزیون یزد برای چنین توجیه مفتصحانه‌ای عذرخواهی کنید.
مثل روز روشنه که کارشناس(؟؟!!) مذکور قصدش نه توصیه و رواج عشق که کنیزی آقای خونه است. کدوم آدم برخوردار از حداقل عقل و شعور به رابطه‌‌‌ی کتک‌زن و کتک‌خور عشق اطلاق می‌کنه؟
علي
Iran, Islamic Republic of
نه! شماهم متوجه نشدي اين متن چي داره ميگه...
علي
Iran, Islamic Republic of
سلام. تحليل خوبي بود و شجاعانه! چون در اين فضاي غرب زده‌ي روشنفكرمآب خودشيفته و خودبرترپندار، از حقيقت سخن گفتن شجاعت ميخواهد.
ندا
Iran, Islamic Republic of
اساتید سیاه نمایی و مظلوم نمایی.. همچین میگه کتک زدن و خوردن که آدم فکر میکنه الان سیاه و کبود نشستع داره کامنت میذاره خخخخخ
ندا
Iran, Islamic Republic of
ساده هست ... بعضی زنان ما با مردستیزی و سیاه نمایی و مظلوم نمایی بزرگ میشن .24 ساعته انواع و اقسام القاعات از رسانه ها بهشون میشه که حقوق شماها توی جیب و بازوی مرداست ... نتیجه همین میشه مصرف کنندگی و طلبکاری
خواننده
Iran, Islamic Republic of
البته منظور اون خانم ایجاد عشق با اینکار بود نه از سر عشق. کاملا مشخصه که دو تا عاشق هر کاری را می کنن. اما برای ایجاد عشق اوونم برای فردی که اختلال روانی داره این کار چندان راهکار موثری نمیتونه باشه. واقعا از شما بعیده !!!
ندا
Netherlands
در فرهنگی هستیم و جامعه ای که ظاهری زن ستیز و بسیار مظلوم نما دارد و اما باطن آن بسیار مرد ستیز و موذیست ... زنانی پر توقع و مصرف گرای افراطی... یادم هست کلیپی دست به دست میگشت که توصیه میکرد مردان حقوق خود را سر هر برج بطور کامل به خانم بدن (خخخخ) کسی چاقو نکشید .. امروز سر یه پا شستن نمادی قمه ها به هواست ... ماشالا به مصرف کننده طلبکار ایرانی... زنده باشی
Iran, Islamic Republic of
من با نظر شما موافقم
لیندا
United States
خوب به اقایون هم این توصیه ها رو بکنن.چی میشه؟؟؟
ندا
Iran, Islamic Republic of
خانمام خرجی بدن . چی میشه؟ و هزارتا سرویس که آقایون میدن...قربونت یارو میگه قبل از تیغ زدن شوهرتون پاشو بشورید . خانما قمه میکشن ... شماها حقتون خورده شده ؟!!! عمراااا
صدف
Iran, Islamic Republic of
هزار تا سرویس دیگه رو میشه توضیح بدی چیه؟؟؟ ضمنا این خانم فرمودن برای شوهر معتاد هم اینکارو بکنید. یعنی آقا خرجی هم نمیده. ماشالا ادعاتون به اندازه ی شاهزاده های درباره، ولی عرضه و درک مطلبتون در حد بچه های عصر قلقل میرزا!!!! توی دنیا فقط مردهای ایرانی هستن که انقدر خودبزرگ بین هستند، چون از بچگی در منزل زیادی بهشون توجه میشه ... نمیرید انقدر خرجی میدید واقعا! فشار نیاد بهتون!!!!!
رضا
Iran, Islamic Republic of
با سلام
گویا شما از مریدان دکتر افروز و امثالهم هستید که اینطور تلاش کردید صحبتهای اون خانم رو با ربط دادن به نظریه انتخاب موجه جلوه بدید. شما در اون صحبتها چیزی درمورد دوطرفه بودن رابطه محبت آمیز شنیدید؟ مردی که معتاده یا روی همسرش دست بلند میکنه با این شعبده بازیا درست بشو نیست که هیچ، حتی ممکنه بدتر هم بشه. این مطلب شما صحیحه چون علمیه ولی هیچ ربطی به اون صحبتها نداره متاسفانه.
Iran, Islamic Republic of
موافقم
آسمان خاکی
United States
این صفحه افکار دولتی را در قالب تحلیلهای روانشناسی به خورد مردم میده یاد آن روانشناسی افتادم که با خفاش شب مصاحبه می کرد و طوری از او سوال می کرد و صحبت رابه آنجا می کشاند که به مردم القا می کرد که آن زنان مقتول به خاطر بی حجابیشون بوده یا چون شب از منزلشون خارج شده بودند. شستشوی مغزی تا کی
رضا
Iran, Islamic Republic of
عالی گفتی احسنت
خانم مرادی
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه وقتی احادیث بدون کارشناسی گفته بشه همین مسائل پیش میاد.
باید احادیث را با توجه به زمان خودش توضیح داد،تصور کنید هوای گرم و سوزان عربستان را و نبود هیچ گونه امکاناتی را ،اقا بیرون منزل کار کرده و گرمازده با پاهای تاول زده به خانه برمیگرده و از گرما زدگی و تب و خستگی گوشه ی خانه ولو میشه ،اگر زنی کاربلد و خوب داشته باشه حتما میرود و تشت اب با شیر و گلاب را برای همسر خودش میاورد ،مثل همین الان خودمون ،چون امکانات مثل کولر و اب سرد هست به ندرت مردها گرمازده میشند ولی اگر هم بشوند ما خانمها شربت خاکشیر همراه با گلاب و اب سرد برای اقامون میبریم .و این توهینی به خانمها محسوب نمیشه ،پس باالطبع شستشوی پای مرد با شیر و گلاب هم در اون دوران توهین به زن محسوب نمیشده بلکه این یک درمان خانگی گرمازدگی بوده.
محمد
Iran, Islamic Republic of
الهی از تو میخواهم که دشمن من هم نزد همسر وفرزندانش خوار -زیر خط فقر-محروم-جاهل-ستمگر و آتش هیزم ظالم بی خردافسار گسیخته نباشد.آمین.
ساعدی
Iran, Islamic Republic of
اگر مرد هم برای زن کم نگذارد اشکالی بر آن نیست. اما اگر عناد و عصبیت مرد را جری کند اصلا درست نیست.
ایران و عربستان سابقه ای به وسعت تاریخ در زن آزاری و تحقیر زنان داشته و دارند و حتی نبی مکرم هم از رسالت های خود تکریم و تجلیل مقام زن را در قالب احترام به حضرت زهرای اطهر به مردم اموزش می دادند. با این وجود هنوز بسیاری از اعراب و ایرانیها که خلقیات بسیار مشابه دارند زن را برده می دانند و محبتی در کار نیست.
این پیشینه ی نفرت بر انگیز باعث چنین غوغایی شده. به مردم خرده نگیرید.
از طرفی حرف خانم کارشناس هم با توجه به زندگی پر از احترام و ادب خودشان
و همسر گرامیشان توصیه شده و قابل خرده گیری نیست.
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
چرا همیشه بدنبال این هستیم که بدانیم چرا گل خار دارد؟ بیایید گاهی بدنبال آن باشیم که بدانیم چرا خار گل دارد؟