سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۶ / ۱۷:۵۷
کد مطلب: 43807
۱

نقش صله رحم و دید و بازدیدها در سلامت روان

نقش صله رحم و دید و بازدیدها در سلامت روان
میگنا: آزیتا مختاری مسوول واحد سلامت روان مرکز بهداشت شهدای گمنام شیراز در گفتگو با باشگاه خبرنگاران  گفت: پژوهش‌ها نشان می‌دهد که مهارت‌های بین فردی و برقراری ارتباط مطلوب، یکی از عوامل موثر در پیشگیری و کاهش ابتلای افراد به انواع ناهنجاری‌های رفتاری و اختلالات روانی مانند اضطراب، افسردگی و افزایش سلامت روان است.

او با بیان اینکه اصل برقرار کردن روابط صمیمانه با دیگران، از آن حیث که داراى آثار فردى و اجتماعى است یکى از مهم‏ترین اصول به شمار مى ‏رود، افزود: انسان ناگزیر از برقرارى روابط اجتماعى است و نمى‏توان زندگى را بدون مراوده و برخورد با دیگران به راحتى ادامه داد.

برقرارى روابط خویشاوندى، موجب می‌شود تا افراد خود را در شبکه وسیعى از حمایت اجتماعى ببینند و عواطف خود را نسبت به هم اظهار کنند؛ علت اینکه اسلام نسبت به نگه‏دارى و حفظ پیوند خویشاوندى این همه پافشارى کرده، این است که همیشه براى اصلاح، تقویت، پیشرفت، تکامل و عظمت بخشیدن به یک اجتماع بزرگ، چه از نظر اقتصادى یا نظامى، و چه از نظر جنبه ‏هاى معنوى و اخلاقى باید از واحدهاى کوچک آن شروع کرد؛ با پیشرفت و تقویت تمام واحدهاى کوچک، اجتماع عظیم، خود اصلاح می‌شود.

پژوهش ‏ها از وجود رابطه بین برقرارى روابط نزدیک با دیگران و به دست آوردن نشاط و سلامت ذهنى خبر مى‏دهند، براى مثال، دینر و سلیگمن (۲۰۰۲) در یک مطالعه در مورد ۱۰ درصد شادترین افراد یک گروه ۲۲۲ نفرى از دانشجویان دانشگاه، دریافتند که برجسته‏ ترین صفت آنان داشتن یک زندگى اجتماعى غنى و رضایتمند و معاشرت زیاد با دوستان است.

از دیدگاه اسلام در روابط اجتماعى، اولویت به ترتیب با چهار گروه اصلى خویشاوندان، همسایگان، دوستان و سایر مردم است، عید نوروز که یادواره رسم باستانی مردم ایران زمین است، در کنار پاسداشت سنتی قدیمی، ره آورد‌های متعددی هم دارد که یکی از مهم‌ترین آنها، افزایش ارتباطات اجتماعی و تزریق نشاط و شادی به زندگی مردم جامعه است. آنچه در این زمینه مهم و تأثیرگذار بر میزان سلامت انسان و نحوه زندگى اوست، چگونگى برقرارى این روابط است، تنها رفت و آمد و دوستى هاى سطحى براى یک زندگى سالم کافى نیست؛ چه بسا ما با انسان ‏هاى متعددى در طول زندگى خود رابطه داشته ‏و بنا به شرایط کار یا موقعیت خود افراد زیادى را مى‏ شناسیم، اما از حس تنهایى و افسردگى رنج می‌بریم.

لازم است انسان با اطرافیان خود نه تنها براى برطرف شدن احتیاجات، بلکه براى محبت کردن و عشق ورزیدن و توجه به نیازهاى آن‌ها نیز تعامل داشته باشیم تا از خودبینى و بى‏توجهى به احساسات و مسائل دیگران که از مشکلات روانى به شمار مى‏آیند به دور بمانیم و از آثار مطلوب این‏گونه تعاملات نیز برخوردار شویم.

در فضاى کنونى حاکم بر جوامع که انسان‏ها را به سمت تنهایى و انزوا سوق مى‏دهد، برقرارى روابط صمیمانه یکى از مؤلفه‏هاى اصلى سلامت روان به شمار مى‏رود؛ از این‏رو، ضرورى است که چگونگى و آثار روابط اجتماعى صمیمانه با دقت مورد بررسى قرار گرفته و به عنوان راهى مؤثر براى دست‏ یابى و ارتقاى سلامت روانى معرفى شود.

مختاری یادآور شد: برقرارى این روابط، یکى از راهکارهاى عاطفى تأمین بهداشت روانى بوده و زمینه برون‏ ریزى عاطفى را فراهم مى‏کند، پس شایسته است بهبود روابط انسانی را در سرلوحه اهداف خود قرار دهیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
سخن گفتن با خدا مانند صحبت کردن با یک دوست پشت تلفن است... ممکن است او را در طرف دیگر نبینیم، اما می دانیم که دارد گوش می دهد...