سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ / ۰۳:۵۳
کد مطلب: 44097
۰
۱
رایج بودن انواع بیماری های روانی مهمترین چالش جامعه

نخستین جشنواره روانشناسی و مشاوره در مازندران برگزار شد

نخستین جشنواره روانشناسی و مشاوره در مازندران برگزار شد
میگنا: دکتر مصطفی تبریزی بعداز ظهر امروز در نخستین جشنواره روانشناسی و مشاوره مازندران که در سینما سپهر ساری برگزار شد با اشاره به اهمیت روانشناسی انواع بیماری های روانی در بین مردم را از مهمترین چالش جامعه برشمرد.
وی گفت: همه بیماری های روانپزشکی را می دانند اما هیچ کدام از بیماران در حال حاضر مبتلایان به بیماری های خاص روانی نیستند و انچه که جنگ و فقر ایجاده کرده بیماری های روانی ایجاد شده هستند و روانشناسان باید بر این امر دقت کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی تهران گفت: طی پرسش نامه ای تمام بیماری های روانی نوشته شده بود که در آن چشم هم چشمی،تحقیر، استبداد و اینکه چه تعداد از افراد که مراجعه می کنند دچار این بیماری هستند مورد بررسی قرار گرفت.

تبریزی تأکید کرد: پزشکان باید با دید روان شناسی وارد بحث درمان شوند زیرا مشکلاتی که بشر در حال حاضر با آن روبرو است در حیطه روان شناختی است نه روان پزشکی و جهان بینی امروز خالی از روان شناختی است.

وی گفت:بطور مثال بیان جملات نوازشی به اطرافیان تاثیر گزار است و مردم حرف زشت را بیشتر بهم می گویند و این نشان از عدم آگاهی مردم به حس نوازش گرایانه است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی تهران افزود: خجالت کشیدن در مورد نوازش کردن، نوازش طلب کردن و نوازش گرفتن نقص است و رفتارهای نوازشی که گاها مرد و زن از هم محروم می کنند به صورت پرخاش در می آید.

و در مراکزروانپزشکی این محور بحث ها در جامعه ما زیاد است باید مورد توجه قرار گرفته و ما روانشناسان باید از خودمان شروع کنیم.

تبریزی با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش باید نیز در این بحث ورود کرده و از ابتدا مهارتها را به کودکان آموزش دهد،عنوان کرد: بحث طلاق مهم است اما دربسیاری از زندگی هایی که طلاق ندارند اما زندگی روانی و بچه های روانی را تحویل جامعه می دهند.

وی گفت: هیچ علمی به اندازه عاشقی مهم نیست و رواشناسان ما پیوند خورده با ادبیات باید باشند و انچه از عشق می شود آموخت در ادبیات ما غنی است در حوزه عشق هیچ کشوری در جهان نیست که اینگونه باشد.


رئیس سازمان بهزیستی کشور:
اوضاع اقتصادی در افزایش بیماری‌های روانی موثر است
 
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: اوضاع اقتصادی موثر در افزایش بیماری های روحی و روانی است. به گزارش ایسنا ، انوشیروان محسنی در اولین جشنواره روانشناسی و مشاوره که در سینما سپهر ساری برگزار شد، با بیان اینکه هر نوزادی که در خانواده متولد شد، از همان ابتدا با استرس و اضطراب مواجه می شود، اظهار کرد: خانواده ها در مقایسه کودکان و یا شرکت در کنکور و حتی بیدار شدن صبح زود برای مدرسه از ابتدا تنش و استرس را به فرزندان منتقل می کنند و در این راستا برنامه ریزی برای کاهش آسیب ها در جامعه و یا کاهش ساعات آموزشی از سوی خانواده ها، دستگاه های مربوطه و آموزش و پرورش نیازمند بازنگری است.

وی با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی کشور متولی سلامت اجتماعی است، تصریح کرد: پایمال شدن حقوق شهروندی، کاهش سرمایه اجتماعی و ضعف مهارت‌های زندگی باعث افزایش بیماری های روحی روانی می شود. رئیس سازمان بهزیستی کشور یادآور شد: درصد بالایی از عوامل بروز بیماری ها به مسائل انسانی، اجتماعی و غیره بر می گردد و سن و جنسیت در ایجاد بیماری های روحی و روانی نقش موثری دارد، بطوریکه 3.1 دهم درصد بانوان در این زمینه مستعدتر بوده و در افزایش بیماری های روحی روانی پیران هم آمار زیادی را به خود اختصاص می دهند.

محسنی اوضاع اقتصادی را موثر در افزایش بیماری های روحی و روانی عنوان کرد و گفت: راهبردهای سازمان بهزیستی کشور که نگاه سیستمی و علمی به سلامت کشور دارند طراحی شده و در این راستا توانستیم در قانون برنامه ششم توسعه، سلامت اجتماعی را بهبود بخشیده و به عنوان اولین راهبرد وضعیت سلامت در جامعه و کشور را رشد داده و به نظام سلامت و اجتماعی توجه کنیم.


وی افزود: وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی، نیروی انتظامی، آموزش و پرورش و ... باید بستری مناسب برای سلامت اجتماعی تهیه و تدوین کنند و بهزیستی نیز باید راهبردهایی را اتخاذ کرده تا نسبت به شناسایی به موقع و کاهش روند افزایش بیماری ها اقدام شود.

محسنی بندپی یادآور شد: ارتقای سلامت روان در گروه های هدف جامعه از مهم ترین برنامه ها است و بررسی ها نشان می دهد که زنان بیشتر در معرض آسیب های اجتماعی بوده و باید آموزش های مرتبط و ارتقای وضعیت اقتصادی، زنان را در دستور کار قرار داد به طوریکه ارتقای سلامت زنان راهبرد بعدی است.

وی گفت: زن سرپرست خانواده بیشتر در آسیب است و همچنین در حوزه اشتغال نیز اگر نبود شغل باعث بروز آسیب و بیماری های روحی شود به طور جدی باید این مشکل را حل کنیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به فعالیت ۲هزار مرکز مشاوره در3 سطح، از جمله آموزش ارتقای سلامت جامعه اظهار کرد: مازندران در ارزیابی عملکرد مشاوره روانشناسی و روانشناختی جزء استان های برتر در کشور است.


۱۵۰ مرکز مشاوره روانشناسی در مازندران فعالیت دارند
مدیرکل بهزیستی مازندران از فعالیت ۱۵۰ مرکز مشاوره با بیش از ۶۲۰ روانشناس در سطح استان خبر داد.
سعید آرام صبح سه شنبه در اولین جشنواره روانشناسی و مشاوره در سینما سپهر ساری با گرامیداشت ماه شعبان به اقدامات بهزیستی درباره خدمات روانشناختی اشاره کرد و گفت: در جهان امروز رشد اقتصادی، اجتماعی و غیره سبب شده تا کاهش استرس ها و روانشناسی از اهمیت زیادی برخوردار باشد، از اینرو علم روانشناسی با بیش از ۱۵۰ شاخه در مسیر رفع مشکلات و آلام مردم جامعه گام می برد.
وی افزود: سازمان بهزیستی به عنوان بزرگترین سازمان اداری بیشترین نیروی روانشناسی را به خدمت گرفته است و متنوع ترین خدمات را به جامعه ارائه می دهد و در استان مازندران بیش از ۱۵۰ مرکز مشاوره با بیش از ۶۲۰ روانشناسی در حوزه های مختلف و ارتقای سلامت روان و جامعه گام بر می دارند.

وی گفت: حوزه های مختلفی مانند اطلاع رسانی، آگاه سازی، آموزش مهارتهای زندگی، آموزش پیش از ازدواج، مهارت ارتباطی و غیره از جمله فعالیت های روانشاسان است که با فعالیت های اجتماع محور عجین شده است.

آرام یادآور شد: خدمات مداخله گرانه و مشاوره ای از طریق مراکز مشاوره انجام می شود و مجوز فعالیت برای حوزه های روانشناسی در استان از سوی بهزیستی صادر شده است و مراکز مداخلات روانشاسی مانند مراکز توانبخشی، اورژانس اجتماعی و غیره در راستای کاهش آسیب های اجتماعی در استان فعالیت می کنند.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۰۳ هزار مراجعه حضوری به مراکز مشاوره انجام شده است گفت: در کنار فعالیت های اجتماعی، اورژانس اجتماعی از جمله اقدامات ارزشمند بهزیستی است وتعداد مراکز اورژانس اجتماعی در سال ۹۲ حدود ۱۰ مرکز بود که اکنون برای تمام شهرهای بالای ۱۰ هزار نفر مرکز اورژانس اجتماعی داریم و شمار آن به ۱۸ مرکز رسیده است.

آرام ادامه داد: در سال گذشته بیش از ۳۷ هزار تماس با مرکز اورژانس اجتماعی و خط ۱۲۳ انجام شده است و در این بخش رتبه اول را در کشور داریم
مرجع : خبرگزاری ایلنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

مهدی
Iran, Islamic Republic of
آدم سالم توی این مملکت مگه پیدا میشه؟
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
یک رابطه خوب زمانی است که کسی پذیرای گذشته، پشتیبان امروز و مشوق فردایتان باشد.