سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ / ۲۳:۲۷
کد مطلب: 45124
۲

شناسایی ویژگی‌های اوتیسم با کمک تصاویر GIF

شناسایی ویژگی‌های اوتیسم با کمک تصاویر GIF
به گزارش دیلی‌میل، یک تصویر متحرک که خطای دید ایجاد می‌کند، به عنوان یک ابزار جدید در کمک به تشخیص ویژگی‌های اوتیسم شناخته شده است.

پژوهشگران استرالیایی و ایتالیایی مطالعه‌ای را انجام داده‌اند که نشان می‌دهد چگونه می‌توان از تصویر متحرک(GIF) نقاط سیاه و سفیدی که به شکل یک استوانه در حال چرخش هستند استفاده کرد تا پزشکان ویژگی‌های اوتیستیک را در فرد تشخیص دهند.


پژوهشگران بر این تأکید می‌کنند که این تنها یک ابزار در میان ابزار فراوانی است که از آنها برای تشخیص ویژگی‌های این وضعیت پیچیده استفاده می‌شود و به هیچ وجه یک آزمون قطعی مستقل نیست.

این آزمون بر تغییر اندازه مردمک چشم بسته به نگاه به نقاط سفید و روشن یا سیاه و تاریک استوار است.
از این گیف برای تجزیه و تحلیل نحوه درک تصاویر استفاده می‌شود. از این گیف می‌توان برای تجزیه و تحلیل جایی که توجه فرد متمرکز شده است، استفاده کرد.

در تصاویر مورد استفاده در این آزمون، یک صفحه از نقاط سفید وجود دارند که در یک جهت حرکت می‌کنند و یک صفحه هم نقاط سیاه وجود دارد که در جهت مخالف با نقاط سیاه حرکت می‌کنند.

این تصویر در نظر اکثر افراد، یک سیلندر سه بعدی از نقاط در حال حرکت و چرخش است، اما راه‌هایی که مردم به واسطه آن به این نتیجه می‌رسند متفاوت است.

بعضی از مردم روی نقطه‌های سفید تمرکز می‌کنند تا کلیت تصویر را درک کنند و بعضی دیگر نقطه‌های سیاه را می‌بینند. برخی تمام تصویر و تمام نقاط آن را در هم‌زمان تحت نظر می‌گیرند.

همین طور که چشم‌ها سعی می‌کنند تصویر را رمزگشایی کنند، مردمک چشم واکنش‌های مختلفی را نشان می‌دهد.

کسانی که نقطه‌ها را به طور جداگانه بررسی می‌کنند، تغییر از نگاه کردن نقاط سیاه به نقاط سفید، موجب می‌شود مردمک چشم آنها به سرعت منبسط و منقبض شود. اگر شما به مدت طولانی‌تری به تصویر نگاه کنید، مردمک چشم شما در یک اندازه نسبتا پایدار باقی خواهد ماند.
ابتدا از افراد تحت آزمون خواسته شد به عنوان بخشی از غربالگری اوتیستیک، یک پرسش‌نامه را تکمیل کنند. نمره بالاتر در پرسش‌نامه به این معنی است که پاسخ‌دهنده بیشتر احتمال دارد که صفات اوتیستیک را نشان دهد.

پس از تکمیل پرسش‌نامه، افراد با این گیف مواجه شدند و واکنش مردمک‌های چشم آنها اندازه‌گیری شد.

 
پژوهشگران دریافتند افرادی که مردمک چشم آنها در هنگام نظاره به این سیلندر چرخان نوسان داشت، نمره بالاتری در پرسش‌نامه به دست آورده بودند و احتمال بیشتری برای نشان دادن گرایش‌های اوتیستیک داشتند.

از آنجایی که افراد دارای ویژگی‌های اوتیستیک تمایل بیشتری به جهت‌یابی مسیر حرکت نقطه‌ها داشتند، یک نظریه در این مورد این است که ذهن اوتیستی جزئیات بیشتری را تحت نظر دارد و بنابراین تصویر را به جای یک تصویر کامل، به عنوان ترکیبی از نقاط بررسی می‌کند.
پژوهشگران علاقه‌مند به ادامه تحقیقات خود هستند تا ببینند آیا نوسانات مردمک به شکل مشابه در افراد مبتلا به اوتیسم وجود دارد یا خیر.

نویسندگان این مطالعه معتقدند که تغییرات اندازه مردمک چشم در افرادی که مبتلا به اوتیسم تشخیص داده شده‌اند، حتی بیشتر است. آنها معتقدند که با مطالعه بیشتر، این آزمون می‌تواند ابزار مهمی برای کمک به تشخیص افراد مبتلا به اوتیسم باشد.
این پژوهش در پایگاه eLife منتشر شده است.
 
مرجع : خبرگزاری ایسنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
شکست خوردن و زمین خوردن یک اتفاق است تسلیم‌شدن و بلندنشدن یک انتخاب است. نگذار انتخاب‌هایت اسیر اتفاق‌ها شود..!!!