جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۷ / ۱۳:۰۴
کد مطلب: 45620
۰

شکوفایی علمی نسل جدید با چاشنی بهداشت روان

شکوفایی علمی نسل جدید با چاشنی بهداشت روان
میگنا: روش های تقلیدی کودک و نوجوان در کسب مهارت های زندگی و شکل گیری شخصیتی وی متناسب با شرایط زیستی و محیطی خود را نشان می دهد لیکن آنچه در این میان می تواند نسل آینده ساز را به سوی راه های فراگیری ارزشمند ، متعالی و شکوفایی اندیشه ها پیش ببرد، اتخاذ روش های مبتنی بر بهداشت روان است .

آنچه در تعریف بهداشت روان می توان متصور علمی شد این است که ابعاد مختلف جنبه های رفتاری کودک یا فرد مورد کنکاش علمی قرار گیرد و متناسب با این خلق و خوی فرد برای تغییر، تقویت یا هدایت وی می بایست اقدام کرد.

با این اوصاف در شرایط کنونی که کودکان و نوجوانان بخشی از رفتارشان متاثر از فضای مجازی و بازی های رایانه ای است، آنچه به عنوان یک نسخه علمی برای فرار مغزها در صحرای بیکران این فضا می دانند ارتباط صمیمی والدین ، معلمان و مربیان با این قشر است.

در این وضعیت تعامل دوسویه همراه با نگاه تربیتی و علمی می بایست با بهداشت روان آمیخته شود تا بتوان کودک را از آسیب های فضای مجازی و بازی های رایانه ای به سمت زندگی واقعی و آینده شکوفاگر هدایت کرد.

کودک و نوجوان پس از حضور در فضای مدرسه آنچه می تواند جذابیت این فضا برای روح لطیف وی موثر واقع شود ، همراهی و همگامی معلم با او و بها دادن به افکار، گفتار و رفتار وی است.

بیشتر معلمان با بهداشت جسمانی شاگردان آشنا هستند اما همواره جای این سوال وجود دارد که همان اندازه که به بهداشت فردی آنان اهمیت می دهند به بهداشت روانی آینده سازان هم توجه کنند.

بهداشت روانی از آن جهت که رابطه مستقیمی با عملکرد فردی، اجتماعی و آسیب های روانی اجتماعی دارد، از اهمیت زیادی برخوردار است.
این اهمیت باعث تدوین و اجرای برنامه های متعدد بهداشت روانی در سه بخش پیشگیری، درمان و توان بخشی می شود.


** بهداشت روان و سازگاری
معصومه قدیری یکی از روانشناسان البرزمی گوید: سازمان جهانی، بهداشت روانی را به توانایی سازگاری با دید گاه های خود ، دیگران و رویارویی با مشکلات روزمره زندگی تعریف کرده است.

وی با بیان اینکه همچنان که از جسم خود مراقبت می کنیم باید روح خویش را نیز مقاوم تر سازیم تا زندگی بهتری داشته باشیم ، خاطرنشان کرد: بهداشت روانی همان سلامت فکر و قدرت سازگاری فرد با محیط و اطرافیان است زیرا در زندگی چگونه بودن خیلی مهم تر از بودن یا نبودن است.

وی از ایجاد فرصت برای شکوفایی استعداد ها، توانایی ها، کنار آمدن با خود و دیگران به عنوان اهداف مهم و اساسی بهداشت روان یاد کرد.
این روانشناس ادامه داد: به همین دلیل است که اولیای مدرسه در سلامت روان دانش آموزان دارای نقش های حرفه ای هستند.

وی با اشاره به اینکه مسئولیت معلمان فقط در پرورش نیروی عقلی و آشنا کردن شاگردان به مسائل علمی ختم نمی شود، افزود: معلمان در تغییر و اصلاح رفتارهای ناسازگار ، تامین بلوغ عاطفی و سلامت روانی دانش آموزان مسئولیت دارند.

وی بیان داشت: معلم با محبت و توجه دانش آموزان را در مسیر صحیح هدایت می کند و چگونگی برقراری روابط درست عاطفی ، سازگاری با دیگران ، مسئولیت پذیری و راه های مبارزه با کینه توزی را به آنها می آموزند.


** عوامل تاثیرگذار در بهداشت روانی
مریم اسدی از دیگر روانشناسان البرز می گوید: بهداشت روانی افراد متاثر از عواملی نظیر برآورده نشدن نیازهای اولیه، ناکامی، استرس، یادگیری، مسائل مذهبی و اجتماعی، رسانه های جمعی و ... است.

وی ، برانگیختن حس مسئولیت پذیری را در فضای مدرسه یکی از راه های ترغیب کودکان و نوجوانان به سمت آینده پرکار و پرتلاش ضروری دانست و گفت: رسالت معلم فقط تدریس نیست بلکه آشنایی آینده سازان با مشاغل و دنیای واقعی است .

این روانشناس مهمترین شرط معلم خوب از لحاظ بهداشت روانی را دوست داشتن کودکان ، آزرده نشدن از رفتار کودکان ، داشتن صبر و حوصله و خوشرویی برشمرد و اضافه کرد: شاگردان یک معلم باید به مرحله ای از سطح اعتماد برسند که به راحتی مشکلات خود را مطرح کنند.
اسدی تاکید کرد: کودکان در مدرسه می آموزند با زندگی آنچنان که هست مواجه شوند و خود را با آداب و رسوم و ارزش های جامعه منطبق سازند و به نیازهای دیگران نیز توجه کنند.


** بهداشت روان یعنی توانایی
دکتر ناصرحاجیان مطلق از روانپزشکان البرز نیز بیان داشت: سازمان بهداشت جهانی از بهداشت روان به عنوان توانایی کامل برای ایفای نقش های روانی و جسمی یاد می کند.

وی تصریح کرد: معلم تاثیر گذار بر بهداشت روانی دانش آموزان باید دارای 7 ویژگی مهم باشد.
حاجیان مطلق اضافه کرد: یک معلم خوب باید از لحاظ روانی سالم بوده و به کودکان احترام بگذارد و آنها را دوست داشته باشد.

وی خاطر نشان شد: یک معلم باید رابطه میان تعلیم و تربیت و بهداشت روانی را بداند و بکوشد تا در مواقع بحرانی و مسائل خاص خانوادگی و اجتماعی به کودک کمک کند و نسبت به رشد جسمی و روحی کودکان نیز اطلاعات لازم را داشته باشد.

وی ادامه داد: معلمان باید در زمینه اختلالات روانی و رفتاری کودکان به اطلاعات علمی روز آگاه باشند و در کلاس درس با دانش آموزان به گونه ای رفتار کنند که رنجش خاطر برای کسی پیش نیاید.

با این اوصاف بهداشت روان از محیط خانه تا مدرسه و اجتماع را شامل می شود که درصورت توجه به نیازهای عاطفی ، فکری و رفتاری کودکان می توان آینده خوبی برای آنان متصور شد.

استان البرز 442 هزار و 500 دانش آموز و 25 هزار معلم دارد.
 
مرجع : خبرگزاري ايرنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
اندكي غرور به آدم كمك مي كند كه فاصله اش را حفظ كند. آلبر كامو