سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۹:۲۸
کد مطلب: 47964
۱
همسری که نمی‌تواند اعتماد کند

رمز و رازهای زندگی با مرد شکاک

رمز و رازهای زندگی با مرد شکاک
یکی از کاربران نوشته است: شوهر شکاک و بدبینی دارم و این خصلت بد او زندگی را به کام من و بچه‌هایم تلخ کرده. لطفاً من را راهنمایی بفرمایید که چگونه با او رفتار کنم؟

پاسخ:
متأسفانه این مسئله در جامعه ما بسیار زیاد مشاهده می‌شود و موجبات مشکل در زندگی‌های زناشویی را پدید آورده است. برای حل این مشکل متأسفانه درمان مشخصی وجود ندارد و عموماً به همسران این دسته از افراد توصیه می‌شود تا موجبات تحریک همسرشان را فراهم نیاورند و نقاط حساسیت و تحریک‌پذیری همسرشان را شناخته و از آن شرایط و موقعیت‌ها خودداری و جلوگیری کنند و در ضمن توصیه دیگر ما به شما این است که حتماً به‌اتفاق همسرتان به یک روان‌شناس مجرب مراجعه داشته باشید تا از طریق روان‌درمانی مشکل شما کاهش یابد.


قسمت اصلی ماجرا، درمان فرد بدبین است وگرنه زندگی بسیار دشوار خواهد شد. جالب است که گاهی مواقع فرزند خانواده نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد و او هم از پدر یا مادر سؤال می‌کند که کجا بوده است و این فرد نیز بعدها ممکن است در زندگی مبتلابه بدبینی شود.

افراد مبتلابه بدبینی در درجه اول نیازمند دارودرمانی هستند. خانواده‌ها می‌توانند فرد بدبین را به‌ عنوان دیگری غیر از بدبینی نزد پزشک ببرند. به‌طور مثال می‌توانند. به همسرشان بگویند: «تازگی‌ها قدری عصبی شدی، احساس می‌کنم فکرت مشغول شده» و او را به مطب روان‌پزشک ببرند.


همان‌طور که می‌دانید چنین افرادی می‌گویند جامعه بد است یا نگران همسرم هستم بنابراین افراد خودشان را بیمار نمی‌دانند؛ و نکته آخر اینکه بدبینی در آقایان شدیدتر است و همچنین همکاری کمتری هم دارند و خانم‌ها راحت‌تر به روان‌پزشک مراجعه می‌کنند.

شاید آقایان به دلیل مرد بودنشان و وظیفه اخلاقی‌شان به خانواده کمتر حاضر به درمان شدن باشند. خانم‌ها در مواقع خفیف خیلی خوب می‌توانند کمک کنند. به‌طور مثال در مواقع خفیف با شفاف کردن رفتارهایشان و ابراز محبت مناسب بدون افراط‌ و تفریط می‌توانند کمک کنند.

در ضمن شما نباید فکر کنید که درمان این افراد یک درمان خیلی خاص است بلکه درمان در این افراد اغلب با نوشتن، موسیقی، یا نقاشی آغاز می‌شود که نوعی شناسایی غیرمستقیم فرد از طریق بازتاب‌های ذهنی او است. پس از ایجاد اعتماد، روان‌درمانی انفرادی تنها روشی است که کم‌کم باعث می‌شود این افراد به درک احساس‌های دیگران توانایی پیدا کنند و بعد بیاموزند که در قبال این احساس‌ها چگونه واکنش نشان دهند. معمولاً مرحله بعدی این است که فرد ارتباطش را با اعضا خانواده‌اش گسترش بدهد که نهایتا منجر به آموزش ارتباط با سایر افراد جامعه خواهد شد. رفتار درمانی برای آموزش مهارت‌های اجتماعی بسیار مفید خواهد بود زمانی که بیمار به مرحله‌ای رسیده باشد که انجام دستورالعمل‌های درمانی برای او امکان‌پذیر باشد.


چند توصیه به افرادی که همسر شکاک دارند
- زندگی مشترک میدان جنگ نیست و راه حل آرام‌کردن همسر شکاک، بیشتر کردن تردیدهایش نیست. اگر از همسرتان رنجیده‌اید، برای تلافی‌کردن موقعیتی را به وجود نیاورید که احساس شک بیشتری کند.

- اگر قبلا سابقه نامزدی شکست خورده‌ای را داشته‌اید، از همسرتان پنهان نکنید و این قضیه را به اطلاع شریک زندگیتان برسانید اما به جزئیات وارد نشوید. هرگز درباره رازهای رابطه تمام شده خود به همسرتان چیزی نگویید. هرگز نگذارید همسرتان در مورد موضوعاتی که مربوط به گذشته شماست بیش از حد سوال کند شما باید رازهای خودتان را داشته باشید و در مکان‌های خصوصیتان احساس امنیت کنید و خودتان هم به گذشته او وارد نشوید.

- همه مردها در مورد یک موضوع واحد حساسیت دارند زیرا همه آنان دوست دارند در زندگی یکه‌تاز باشند و تحمل ورود هیچ مرد دیگری را به زندگی ندارند. مردها از مقایسه شدن بیزارند و اگر پای مرد دیگری حتی برادر شما به زندگیشان باز شود، کلافه می‌شوند. پس هیچ‌گاه آنها را مقایسه نکرده و تصور نکنید این جملات می‌تواند عملکرد همسرتان را بهتر و او را باانگیزه‌تر کند.

- مدام در مورد مشکل همسرتان دعوا نکنید. حتی بدون حضور همسرتان با یک مشاور خانواده صحبت کنید و برای کم کردن حساسیت همسرتان یا رسیدن خودتان به آرامش از راهکارهایی که او به شما آموزش می‌دهد استفاده کنید.

- اگر همسرتان احساس کند برای شما تکراری شده و فراموش گشته و نادیده گرفته می‌شود و به اندازه دیگران نمی‌تواند شما را شاد کند، ممکن است آسیب زیادی ببیند و حتی به مردی شکاک تبدیل شود. پس به او بگویید در همه لحظات زندگی مشترکتان قلب شما در اختیار او قرار دارد و جز او به کس دیگری فکر نمی‌کنید و مانند اوایل ازدواج با او با محبت رفتار کنید.
 
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
هرگز با آدم نادان مجادله نكنيد، تماشاگران ممكن است نتوانند بين شما را تشخيص دهند