سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲ شهريور ۱۳۹۸ / ۲۳:۳۶
کد مطلب: 48077
۴
۲
دیگر از روان شناس فقط برای اختلالات روانی استفاده نمی شود

سخنرانی رئیس کل سازمان نظام روان شناسی ، در نشست بین المللی روان شناسی و روان پزشکی در نیروهای نظامی و انتظامی

سخنرانی رئیس کل سازمان نظام روان شناسی ، در نشست بین المللی روان شناسی و روان پزشکی در نیروهای نظامی و انتظامی
میگنا: دکتر محمد حاتمی روز شنبه در افتتاحیه نشست تخصصی بین المللی روانشناسی و روانشناختی (پاسفیک) نیروهای انتظامی و نظامی کشور افزود: این سازمان به عنوان سازمان ناظر و استانداردساز علم روان شناسی در کشور بر تمامی فعالیت های روان شناسان و مشاوران ارگان ها، نهادها و سازمان ها نظارت دارد.

وی ضمن ابراز خرسندی از این موضوع که سازمان نظام روان شناسی و مشاوره از چند سال گذشته تاکنون در نیروهای انتظامی و نظامی فعالیت های گسترده ای در حوزه روان شناسی داشته است، یادآور شد: از سال ۱۹۱۷ روان شناسی در بستر نیروهای نظامی رشد کرده است و خود را مدیون نیروهای نظامی می داند. ما هم چه در جنگ تحمیلی و چه در عصر حاضر که همواره با تهدید دشمنان روبه رو هستیم، این علم را با نیروی انتظامی عجین کرده ایم.

رئیس كل سازمان روان شناسی و مشاوره با اشاره به اینکه علم روان شناسی در کوچکترین حوزه فردی تا بزرگ‌ترین جنگ روانی اهمیت دارد، اظهار داشت: برای افزایش تاب آوری نیروها باید برنامه های لازم در قالب پدافند غیرعامل را تدارک ببینیم.

وی، ادامه داد: اکنون در نیروهای نظامی و انتظامی کارهای زیادی در حیطه روان شناسی انجام می شود. ما کمیسیون روان شناسی نظامی در سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور داریم که از وزارت دفاع، نیروهای زمینی، هوایی و انتظامی عضو آن هستند و برنامه ریزی های خوبی را در ابعاد مختلف انجام می دهند.



حاتمی ضمن ابراز خرسندی از اینکه روان شناسی امروزه در تمام افراد جامعه رسوخ پیدا کرده و دیگر فقط برای اختلالات روانی از روان شناس استفاده نمی شود تاکید کرد:جمعیت هدف ما کل مردم ایران و ارتقای سلامت آنان است.

وی تاکید کرد: اگر بخواهیم در نیروهای انتظامی و نظامی کارآمدی بیش‌تری داشته باشیم باید مبحث سلامت روان را در راس قرار دهیم و برای این امر، کمیسیون روان شناسی نظامی را در سازمان روان شناسی و مشاوره راه اندازی کرده ایم که نیروهای زمینی، هوایی و دریایی عضو آن هستند.

حاتمی ادامه داد: انجمن روان شناسی نظامی داریم که خوشبختانه در حال حاضر ۲۰۰ نفر از نیروی زمینی در نوبت مصاحبه جهت همکاری با سازمان نظام روان شناسی و گرفتن مجوز هستند. این یعنی نیروهای نظامی ما به روان شناسی اهمیت می دهند.

رئیس كل سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور تصریح کرد: نیروی انتظامی به دلیل ماهیت کار با مردم باید دائما با روان شناسی و مشاوره دم خور باشند و خانواده آنها هم در کنار آنان اهمیت دارند که باید مورد توجه قرار گیرند. موضوعی که نیروی سپاه با ایجاد مرکز شمیم و اجرای برنامه خوب، در این راه گام های بلندی برداشته است.

وی با تاکید بر اینکه مساله پیشگیری را باید در راس کارهای نیروی انتظامی و نظامی قرار دهیم، گفت: نگاه ما زیستی، روانی، اجتماعی و معنوی است و دیگر از دارو استفاده نمی کنیم بلکه سلامت محوری را پیشه خود قرار داده ایم و برای پیاده سازی این نگاه در نیروهای مسلح، باید در تمام مراحل بحث غربالگری را جدی بگیریم و روانشناس و مشاور همپا با نیروهای مسلح گام بردارند تا اگر کسی نیاز به مداخلات روانشناختی دارد شناخته شود.

حاتمی با تاکید بر قرار گرفتن مسئله پیشگیری در راس کارهای نیروهای نظامی و انتظامی، گفت: امروز نگاه ما به مسائل زیستی، روانی، اجتماعی و معنوی است، بنابراین نگاه ما سلامت محور است، همان نگاه سازمان بهداشت جهانی، اگر نگاه سلامت محور باشد باید برنامه داشته باشیم؛ یعنی از لحظه ورود تا لحظه ای که می خواهید ماموریت انجام دهید. در تمام مراحل نیاز به وجود روان شناس و مشاور در کنار نیروهای نظامی و انتظامی وجود دارد. اگر می خواهید افسر یا سرباز تاب آور داشته باشید باید از روان شناسی و مشاوره بهره بگیرید. متاسفم که برخی فکر می کنند موضوع سلامت به درمانگاه ها و بیمارستان ها خلاصه می شود.

رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور، ادامه داد: بحث پیشگیری و تاب آوری و مهارت های زندگی و موضوعاتی که در برنامه ۲ روزه دیدم موضوع کارهای روان شناسی، مشاوره و روانپزشکی است که باید برای آن برنامه داشته باشیم.

حاتمی تصریح کرد: بنابر استاندارد جهانی، هر پنجاه خانوار یک روانشناس لازم دارد و خانواده های نیروهای نظامی که دائما ماموریت های سخت را تحمل می کنند بیشتر نیاز به این توجه دارند. کارهای خوبی هم صورت گرفته اما هماهنگی لازم وجود ندارد یعنی معاونت اجتماعی، دانشگاه پلیس، معاونت بهداشت درمان و غیره هر کدام برنامه های مجزایی دارند در حالی که باید در یک فرماندهی منسجم گام بردارند.
 

دکتر حاتمی، تصریح کرد: اگر بخواهیم فردی را در نیروهای نظامی و انتظامی به کار بگیریم حتما باید صلاحیت و توانمندی آن را از مرجع صالح که همان سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور است، تائید شود‌

رئیس كل سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور بر تخصص داشتن مشاوره دهندگان تاکید کرد و گفت: هر کسی نمی تواند مساله سلامت روان را درمان کند و اگر می خواهیم کسی را در این حوزه بکار بگیریم حتما باید توانمندی های او توسط مرجع نظام روان شناسی تایید و ارزیابی شود و خوشبختانه در بخش اعظمی از نیروی انتظامی همکاری گسترده ای با سازمان روان شناسی صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه ایجاد مرکز در نیروی انتظامی ممکن است خانواده را محدود کند، اظهار داشت: می توان با ایجاد تفاهم‌نامه با سازمان نظام روان شناسی در بخش درمان بهینه عمل کرد. خوشبختانه بیمه خدمات درمانی نیروهای مسلح خدمات روان شناسی را تحت پوشش قرار داده است که امیدواریم برای همه سازمان این امر را صورت گیرد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

کاربر
Iran, Islamic Republic of
نتایج آزمون علمی حرفه ای نظام روانشناسی چه زمانی اعلام می شود؟
Iran, Islamic Republic of
دقیقا مشخص نیست این سازمان روانشناسی داره چیکارمیکنه. همه ش سخنرانی و فصل اول پایان نامه ؛ اهمیت و ضرورت خدمات را مطرح کردن و دیگر هیییییییییچ
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
نمی توانی به عقب برگردی و شروع را عوض کنی، ولی می توانی از جایی که هستی آغاز کنی و پایان را عوض کنی...