جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۰ / ۰۶:۱۵
کد مطلب: 4818
۰

اجرای نظام آموزشی 3-3-6 از مهرماه؛ وعده‌ای که عملی نمی‌شود

براساس‌گفته مسئولان آموزش و پرورش، نظام جدید آموزشی 3-3-6 ‌باید از مهرماه 90 اجرایی می‌شد اما در فاصله کمتر از دو هفته مانده به آغازسال تحصیلی هنوز بررسی این طرح در شورای عالی انقلاب فرهنگی به اتمام نرسیده است.
به گزارش  مهر، از آن روزی که حمیدرضاحاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش بالای سن سالن حجاب در مراسم تقدیر از پژوهشگران برتر وزارت آموزش و پرورش در آذرماه سال 1388 با اطمینان از اجرای نظام آموزشی جدید خبر داد، نزدیک به دوسال می گذرد، اما امروز خبری از وعده‌هایی که برای اجرای این پروژه ملی عنوان می شد نیست. اولین بار که دکترمحمود احمدی نژاد در جلسه شورای عالی وزارت آموزش و پرورش در آذرماه سال 1388 شرکت کرد، طرح تبدیل نظام آموزشی آموزش و پرورش کشور به دو دوره 6 ساله به تصویب رسید. طرحی که از شورای عالی انقلاب فرهنگی بیرون نیامد حاجی بابایی در همان روز در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر درباره زمان اجرای این طرح گفته بود: "این قانون در یک دوره سه ساله از سال آینده اجرا می شود". وزیر آموزش و پرورش درباره اینکه "آیا اجرای این مصوبه نیاز به بررسی در مجلس شورای اسلامی دارد گفت: "خیر نیازی به بررسی مجلس نیست". با وجود تاکید حاجی بابایی بر این موضوع، مجلس واکنش نشان داد و در اولین  اظهار نظرها " اسدالله عباسی" نایب رئیس سابق کمیسیون آموزش و تحقیقات گفت که :"طبق بند 2 ماده 6 اساسنامه شورای عالی انقلاب فرهنگی، هرگونه تغییر در نظام آموزشی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد". همچنین علی فیروزجایی، رئیس کمیته آموزش و پرورش مجلس با اشاره به ماده 6 قانون شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر چگونگی تغییر نظام آموزشی کشور گفت: در این قانون به صراحت آمده که شورای عالی آموزش و پرورش تنها می تواند تغییرات را پیشنهاد کند و دو مرجع شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس باید در این باره تصمیم گیری کنند. در عین حال وزیر آموزش و پرورش معتقد بود که این طرح نیازی به مصوبه مجلس ندارد و وزارت آموزش و پرورش می تواند آن را از سال 89 اجرا کند، اما این پایان ماجرا نبود و ادامه کشمکشها موجب شد این طرح برای بررسی بیشتر و تصویب به شورای عالی انقلاب فرهنگی برود. اما رفتن به شورای عالی انقلاب فرهنگی همانا و طولانی شدن بررسی همانا؛ این طرح که یکی از چندین مواد سند تحول بنیادین است از سال 1388 تا کنون در این شورا باقی مانده و با وجود وعده‌های اولیه وزیر آموزش و پرورش و برگزاری چندین جلسه و بررسیهای فراوان هنوز به تصویب اعضا نرسیده است. رونمایی از طرحهای متعدد به اسم تغییر نظام آموزشی در این میان مسئولان آموزش و پرورش هم هر روز از طرحی جدید رونمایی کرده و آن را در راستای اجرای سند تحول بنیادین و نظام جدید آموزشی 3-3-6 برشمردند. به عنوان مثال حاجی بابایی در سی ام آذرماه همان سال در همایش استانداران سراسر کشور از تغییر دروس دانش آموزان دختر و پسر از 9 سالگی به بعد خبر داد. همچنین طرح تعطیلی پنج شنبه‌ها، تبدیل سال پیش دانشگاهی به چهارم دبیرستان، تغییر کتابهای پایه اول ابتدایی و ایجاد مجتمعهای آموزشی در شهرها و روستاها از جمله این طرحها بود. وزیر آموزش و پرورش همچنین بعد از مدتی در حاشیه همایش جوانان حامی فلسطین در دیماه سال 1389 عنوان کرد که "اگر زمان اجرای این ساختار زود مصوب شد آن را اجرا می کنیم و اگر دیر مصوب شد ناگزیر هستیم که یکسال آن را به تاخیر بیندازیم". حاجی بابایی گفته بود:" من مجری قانون هستم و هر زمان که قانون به دست من رسید آن را در کوتاهترین زمان اجرا می کنم" اما با این حال اطمینان خاطر داده بود که این طرح در سال تحصیلی 90 اجرا می شود. پس از آن نیز بارها "مهدی نوید ادهم" دبیر شورای عالی آموزش و پرورش از تصویب نهایی سند تحول بنیادین و نظام آموزشی جدید خبر داد. وی مردادماه امسال به خبرگزاری مهر گفت: "تصویب این سند در شورا مراحل پایانی خود را طی می کند و تا شهریور امسال تصویب می شود" اما اکنون هیچ خبری از تصویب آن نیست و پیش بینی می شود که اجرای این نظام آموزشی به سال تحصیلی 92-91 کشیده شود. اطاله مصوب طرح نظام آموزشی موجب بی انگیزگی مدیران می شود محمد سرشاری کارشناس مسائل آموزشی درباره اطاله اجرای نظام آموزشی جدید گفت: قطعا طولانی شدن تصویب نظام 3-3-6 و ابلاغ آن، مدیران ارشد و حتی میانی  را بی انگیزه می کند و در صورت ابلاغ اجرای با عجله طرح را به دنبال دارد. وی با اشاره به تغییر مداوم روشهای آموزشی در کشورهای توسعه یافته گفت: یکی از مضرات دیگر این طولانی شدن، کهنه شدن طرح و پدید آمدن متدهای جدید آموزشی است که قطعا موجب عقب افتادگی جدیدی در نظام آموزش و پرورش می شود. این کارشناس مسائل آموزشی تاکید کرد: اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و مسئولان وزارت آموزش و پرورش باید  تلاش و اهتمام خود را برای تصویب هرچه سریعتر سند تحول بنیادین و اجرای آن  متمرکز کنند.  تصویب سند برنامه درس ملی در گرو سند تحول بنیادین از سوی دیگر سند برنامه درس ملی به عنوان سند مادر محتوای آموزشی نیز این روزها منتظر تصویب سند تحول بنیادین است، سندی که تدوین آن به پایان رسیده اما هنوز در مراجع رسمی تصویب نشده است. بهرام محمدیان رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در گفتگو با مهر گفته است که " در صورت تصویب سند تحول بنیادین، سند برنامه درس ملی به شورای عالی انقلاب فرهنگی می رود".  حال آنکه طولانی شدن تصویب سند تحولی به سند برنامه درس ملی نیز آسیب رسانده و آن را در لیست انتظار قرار داده است. اما نکته جالب اینکه مسئولان آموزش و پرورش هم بیکار نمانده و می گویند بخشهایی از هر دو سند اجرایی شده است.  مواردی همچون تغییر کتابهای درسی و یا تعطیلی پنج شنبه ها. حال آنکه اکنون این سئوال مطرح است که " اگر برای اجرای نظام 6-3-3، مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی لازم است چرا برای اجرای تعطیلی مدارس در روزهای پنجشنبه و یا تغییر کتابهای درسی این الزام وجود ندارد؟"
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
خدايا،ميشه چند لحظه وقتتو بگيرم! اين دفعه چيزي ازت نمي خوام! فقط مي خوام  خيلي ساده بگم: ممنون براي همه چيز...