سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ / ۰۹:۰۰
کد مطلب: 48270
۰

راهکار شناخت سلامت روان کودک

راهکار شناخت سلامت روان کودک
میگنا: دکتر مهشید رابطیان با بیان اینکه والدین همان مقدار که در یادگیری کارهایی مانند دستشویی رفتن، خوردن، خوابیدن، تغذیه سالم، ورزش کردن و مسواک زدن فرزندشان وقت صرف می کنند، آیا برای آموزش سلامت روان آنها به همان میزان زمان صرف می کنند؟ اظهار داشت: اگر چه در حال حاضر نسبت به سلامت روان کودکان بسیار پرداخته می شود ولی تعداد کمی از خانواده ها هستند که نسبت به اهمیت این موضوع و جایگاه سلامت روان کودکان اطلاعات دقیق و مناسبی دارند.
 
وی افزود: با اینکه تعریفی مشخص از سلامت روان و مشخصه های آن نمی توان ارایه داد و از طرفی تا پیش از این، سلامت جسمانی یک فرد فقط با ابتلا به بیماری، سنجیده می شد، اما اکنون، سلامتی افراد جامعه به خصوص کودکان به عنوان سرمایه های انسانی به معنی ارتقای سطح بهزیستی با انجام اقدامات خودمراقبتی مناسب مانند تغذیه سالم و ورزش منظم معرفی می شود.

این متخصص روانپزشک کودک و نوجوان گفت: امروز اگر آموزش های گوناگون به بهبود و ارتقای سلامت جسمانی کودکان کمک می کند، بهه طور حتم آموزش هایی در حوزه ارتقای سلامت روان این کودکان اعم از لذت بردن، نشاط و سرزندگی، بازی و سرگرمی، مهارت کنترل هیجان، خلاقیت و نوآوری، حل مساله، مراقبت، حفظ سلامتی، استقلال، ایجاد رابطه و گفت و گو وجود دارد.

کنترل هیجانرابطیان با بیان اینکه تنظیم هیجان در حقیقت کلید سلامت روان، سرزندگی و نشاط است، اظهار داشت: وقتی نوزاد گریه می کند، والدین از این طریق متوجه می شوند که کودک از نظر هیجانی و جسمانی در وضعیت خوبی نیست پس شرایطی را فراهم می کنند تا نیاز او برطرف شود.

وی تصریح کرد: زمانی که کودک زبان یاد گرفت و توانست حرف بزند، پدر و مادر می توانند به فرزندشان آموزش دهند تا برای رفع نیازهای های خود اقدام کند برای نمونه کودک به مرور یاد می گیرد حس ناراحتی خود را تشخیص و چگونه و بدون ایجاد حتی ناراحتی برای دیگران بیان کند.
از این طریق کودک با آموزش پدر و مادر، مهارت کنترل هیجان را آموخته و برای تأمین نیاز خود و برطرف کردن ناراحتی اش تلاش می کند.

این روانپزشک کودک و نوجوان اظهار داشت: والدینی که امکان خودآگاهی، درک و مواجهه با احساسات ناخوشایند را برای کودک ایجاد نمی کنند موجب می شوند کودک یاد نگیرد چگونه در مواجهه با احساسات مختلف آن ها را تشخیص دهد و برای تأمین نیازهای خود کاری کند.
مهارت حل مسالهوی افزود: بر اساس بخشی از مهارت حل مساله، کودکی که در جهت درست کسب اطلاعات از سوی پدر و مادر آموزش دیده می داند، در صورت لزوم چه زمانی و چگونه می تواند از دیگران کمک گیرد.

در واقع، بخشی از فرآیند حل مساله به کمک گرفتن از دیگران مربوط می شود.
بنابراین این فرد که از نظر روانی سالم است می داند که توانایی حل مشکلات خود را دارد، ولی نه به این میزان که او قادر خواهد بود تمام مشکلات خود را به تنهایی حل کند.

رابطیان تصریح کرد: خانواده ها توجه داشته باشند بهتر است برای رشد و ارتقای سلامت روان کودک موقعیت هایی فراهم کنند که با توجه به شرایط سنی و روحی ، بعضی از مشکلات خود را حل کند.

برای نمونه مهارت حل مساله برای یک کودک دو ساله یافتن اسباب بازی گم شده، کودک هفت ساله مرتب کردن کتاب های کتابخانه و یک کودک 14 ساله برنامه ریزی روزانه و پرداختن به تمام برنامه های آن است.

این متخصص روانپزشک کودک و نوجوان با بیان اینکه مهارت حل مساله احساس نیاز به قدرت و آزادی را در کودکان برآورده می کند، ادامه داد: با این روش پدر و مادر به کودک آموزش می دهد حتی به چه نحو از یک متخصص یا فرد آگاه کمک گیرد.

در عین حال، می آموزد که توانایی حل چالش های خود را دارد.

به مرور و طی مواجهه با چالش های متعدد، کودک مهارت حل مساله را هم خواهد آموخت.

مهارت خودمراقبتی وی افزود: والدین مطمئن شوند برای ارتقاء سلامت روان کودک خود فضا و زمان مناسبی برای مراقبت از خود را فراهم کرده اند تا مهارت های مقابله ای را در خود افزایش دهد.

فرزند را حمایت کنید تا مهارت هایی از جمله حل مساله و تفکر چالشی را بیاموزد.

فعالیت ورزشی و استراحترابطیان افزود: به کودک خود بیاموزید تا استراحت کافی داشته و از این طریق راههای کسب مهارت خواب از جمله تنفس عمیق را بیاموزید.
با ایجاد سرگرمی و تشویق به مصرف خوراکی های سالم، ضمن ایجاد تحرک در فعالیت های بدنی، با تمرینات ورزشی که به عنوان ابزاری برای تقویت روحیه و کاهش استرس و نگرانی به شمار می رود، کودک خود را در راستای سلامت روان هدایت کنید.

استقلال و گفت و گو وی گفت: والدین برای اینکه سطح روان کودک خود را مورد سنجش قرار دهد نیاز است که اجازه دهد او در برخی امور تصمیم گیری کند.
این کار به انعطاف پذیری کودک کمک خواهد کرد.

در عین حال والدین فرزند را در ایجاد روابط مثبت با دوستان و خانواده و همچنین بازی های که در زمینه خلاقیت و نوآوری آن تاثیرگذار خواهد بود، کمک کند.
الگو و سرمشق این متخصص روانپزشک کودک و نوجوان از پدر و مادرها خواست برای کودک خود الگوی مثبت سلامت روان بوده و رفتارهای مثبتی را که او می تواند از بزرگترها بیاموزد، بروز دهند و همچنین راجع به مسائل و اینکه چه حسی دارند، با آنان صحبت کند.


 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
چه سكوتی دنیا را فرا می‌گرفت اگر هركس به اندازه عملش صحبت می‌كرد