سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ / ۱۰:۰۹
کد مطلب: 48288
۶
۳

ضرورت پوشش بیمه‌ای خدمات روان‌شناسی چیست؟

حسین فکوری حاجی یار
ضرورت پوشش بیمه‌ای خدمات روان‌شناسی چیست؟
میگنا: دکتر حسین فکوری حاجی یار؛ روان‌شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه طي يادداشتي نوشت:

با پیچیده‌تر شدن زندگی و روند سریع تغییرات در جامعه، اغلب افراد در هر سطحی که باشند حداقل برای سر و سامان دادن به امور زندگی و مقابله با تنش‌ها و افزایش کارایی در روابط اجتماعی،‌ خانوادگی و شغلی خود در مقاطعی نیازمند مشاور هستند. زیرا حداکثر 20درصد سلامت انسان به بعد جسمانی‌اش برمی گردد و 80درصد آن مربوط به سه بعد روان‌شناختی، اجتماعی و معنوی است. بر همین اساس در کشورهای توسعه‌یافته، فقط 15 تا 20درصد بودجه سلامت صرف سلامت جسم و حداقل 80درصد صرف سلامت روانی، اجتماعی و معنوی افراد جامعه می‌شود، در حالی که در کشور ما کمتر از 3درصد بودجه‌ها به سلامت روان اختصاص پیدا کرده و این در حالی است که بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی وزارت بهداشت 5 تا 10 درصد شیوع بیماری‌های روانی در کشورمان را افسردگی تشکیل می‌دهد و با وجود اینکه فرهنگ مشاوره و مراجعه به روان‌شناسان در بسیاری از مردم جامعه ایجاد شده اما پرداخت هزینه‌های خدمات مشاوره و روان‌شناسی، از توان مالی بسیاری از خانواده‌ها خارج است و بیمه نبودن این خدمات، رغبت آن‌ها را برای مراجعه به مشاور و روان‌شناس کاهش می‌دهد.

نکته قابل توجه در این زمینه این است که بسیاری از بیماری‌های جسمی که با یکی دو نسخه و در فاصله چند روز بهبود می‌یابد مشمول بیمه می‌شوند، اما افراد جامعه زمانی که در تنگناها و سردرگمی‌هایشان برای غلبه بر افسردگی و اضطراب، بهبود مهارت‌های رفتاری ارتباطی و... نیازمند کمک، آموزش و مشاوره روان‌شناختی هستند، بدون حمایت‌های بیمه‌ای به حال خود رها می‌شوند.

بنابراین با توجه به تأثیر مداخلات روان‌شناختی در کاهش آسیب‌های اجتماعی و کاهش بار هزینه‌های اقتصادی بر دوش خانواده‌ها و جامعه، با کمک مداخلات روان‌شناسی به موقع می‌توان از بروز بسیاری از طلاق‌ها، اختلالات خلقی متعدد در کودکی و بزرگسالی- که ابتلا به آن‌ها می‌تواند منجر به افسردگی، افت تحصیلی، نارضایتی از زندگی، بزهکاری و یا جامعه‌ستیزی شود، پیشگیری کرد.

با توجه به اینکه پرداخت هزینه‌های خدمات روان‌شناسي و مشاوره خارج از توان عموم مردم است، اگر بیمه‌های درمانی این هزینه‌ها را زیر پوشش قرار دهند، با سرمایه‌گذاری در این حوزه از پرداخت هزینه‌های سنگین و جبران‌ناپذیر در سایر حوزه‌ها، از نظام سلامت گرفته تا حوزه خانواده، مدرسه و جامعه پیشگیری خواهد شد. در حالی که برخی مواقع یک مشکل عاطفی کوچک می‌تواند منجر به بروز مشکلات فراوانی به لحاظ جسمی و خلقی در فرد شود در حالی که می‌توان با مراجعه به روان‌شناس مشکل مورد نظر را ریشه‌یابی و برطرف کرد و علاوه بر بهبود بهداشت روانی مراجعه‌کننده از بروز مشکلات روان‌تنی و آسیب‌های اجتماعی احتمالی که ممکن است او، خانواده‌اش و حتی افراد جامعه را تهدید کند و از صرف هزینه‌های متعدد برای درمان و یا جبران بخشی از آسیب‌ها- صرف نظر از آن دسته از آسیب‌هایی که جبران‌ناپذیر است- نیز پیشگیری کرد.

خدمات مشاوره‌ای روان‌شناختی نه تنها در کاهش هزینه‌های درمان‌های روان‌تنی بلکه در کاهش جرایم متعدد و آسیب‌های اجتماعی، کاهش هزینه‌های قضایی، کاهش زندانیان، کاهش ناکارآمدی افراد جامعه و از سوی دیگر افزایش موفقیت تحصیلی، شغلی و تثبیت ازدواج‌های موفق تأثیرگذار است.

تعرفه خدمات روان‌شناختی مانند تعرفه‌های نظام پزشکی تعریف شده و اگر زیر پوشش خدمات بیمه‌ای قرار گیرد علاوه بر اینکه از حالت خدمات لوکس خارج می‌شود و امکان بهره‌مندی عموم مردم به ویژه اقشار کم‌درآمد جامعه از این خدمات فراهم خواهد شد، کنترل و نظارت بیشتر بر تعرفه‌های خدمات روان‌شناسی نیز فراهم می‌شود.

مهم‌ترین دشمن سلامت روان فقر است که شامل فقر فرهنگی، مادی و آموزشی می‌شود. مسئله مهم در مورد افراد مبتلا به اختلالات روانی و یا افراد دارای مشکلات فردی و یا خانوادگی این است که بکوشیم با حمایت از آن‌ها در حوزه‌های ذکر شده مانع از تشدید بیماری روانی و یا مشکلات آن‌ها شویم که این موضوع مستلزم داشتن شبکه بهداشتی درمانی کارآمد و حمایت بیمه‌ها از خدمات روان‌شناختی است تا بتوانیم با ارائه به موقع این خدمات افرادی را که دچار اختلالات روحی، روانی، خلقی و یا رفتاری هستند را به سلامت روانی برگردانیم و از بروز آسیب‌ها و بیماری‌های ناشی از آن پیشگیری کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

حسن سلطان
Iran, Islamic Republic of
مشاوره يكي از رشته هاي علوم انساني است مثل رشته هاي حقوق قضايي و جامعه شناسي و... اگر با منطق شما هم پيش بريم هزينه هاي وكالت و قضايي مردم هم خيلي بالا و كمرشكن تر از جلسات مشاوره است. پس بيمه ها بروند هزينه هاي قضايي رو هم پوشش بدهند!! بنظرم خيلي خنده دار است خدمات رشته هاي علوم انساني تحت پوشش بيمه ها باشند و بفرض يك فارغ التحصيل علوم انساني از دانشگاههاي در پيت آزاد و پيام نور و .... كه رنگ دانشگاههاي علوم پزشكي را هم نديده است و نميداند كه رتبه زير 2000 رشته علوم تجربي يعني چي و طرف چقدر زحمت كشيده تا وارد دانشگاه علوم پزشكي شده بيايد داخل همان دفترچه هاي خدماتي درماني چيزي بنويسد و از طرفي پز اجتماعي آن براي مشاوران مهم است نه كمك به مردم. كه مثلا ما هم رديف پزشكان هستيم (مخصوصا در شهرستانها) دولت اگر مي تواند تلاش كند لايحه اي تصويب كند تا خدمات مشاوره بصورت رايگان در مراكز دولتي و زير نظر ارگانها مثل آموزش و پرورش،دانشگاهها،وزارت بهداشت،پليس ،شهرداري ها ،فرمانداريها و.... انجام گردد. و بيمه جايي مداخله بكند كه هزينه هاي دارو و بستري شدن و جراحي ها باشد نه اينكه هزينه حرف زدن يا همان مشاوره دادن را تقبل كند
محمديار
Iran, Islamic Republic of
اين متن احساس حقارت و بي سوادي را فرياد مي زند،نه علم روانشناسي و مشاوره را مي شناسد و نه صنعت بيمه را.خ.شبختانه اين تفكر صد سال پيش و منسوخ حتي در ميان عوام هم خريداري ندارد چه رسد به جامعه دانشگاهي و....
دکتر زهرا علی پور
Iran, Islamic Republic of
برای تصدیق و اصالت بخشی به اهمیت و واجبیت بیمه کردن کلیه خدمات روانشناختی ، خوشبختانه نیاز به استدلال آنچنانی نیست زیرا این امر با اندکی تفکر و اندیشه ورزی دقیق ، به وضوح جوانب خود را بازمی نماید . مشکل در ضعف اجرایی و عملکردی مدیران و رهبران سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور و از طرف دیگر بیسوادی وجهالت ملیح مسئولا رده بالا در این موضوع می باشد . اقای دکتر موفق و پایدار باشید.
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
برای موفقیت لازم نیست نابغه باشی فقط کافیه یه قدم جلوتر باشی/ انیشتن