سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۸ / ۰۸:۵۷
کد مطلب: 48473
۱۰
۳

کدام ارگان «مجوز» مراکز روان‌شناسی و مشاوره را صادر می کند ؟

کدام ارگان «مجوز» مراکز روان‌شناسی و مشاوره را صادر می کند ؟
میگنا: مجید رضا زاده، با اشاره به اینکه براساس ماده ۵۷ قانون احکام دائمی برنامه ششم توسعه کشور و ماده ۲۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، سازمان بهزیستی تنها صادرکننده مجوز این مراکز است، گفت: سازمان نظام روانشناسی تنها می تواند برای نيروي انساني روان شناسان مجور کار و پروانه کسب صادر کند. به عبارت دیگر نسبت نظام روان شناسی با سازمان بهزیستی مانند وزارت بهداشت با سازمان نظام پزشکی است. همانطور که مجوز مراکز درمانی از وزارت بهداشت و پروانه پزشک نیز از سازمان نظام پزشکی گرفته می‌شود، این نسبت درخصوص مراکز روان شناسی نیز وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه در صورتی که نظام روان شناسی اقدام به صدور مجوز برای فعالیت مراکز روان شناسی کند این کار غیر قانونی است، اظهار کرد: در این خصوص جلسات خصوصی نیز با مجلس شورای اسلامی برگزار شده و نسبت به این موضوع صحه گذاشته شده است.


رضازاده با تاکید بر اینکه بیش از ۹۹ درصد مراکز روانشناسی سازمان بهزیستی کشور خصوصی هستند، تصریح کرد: رویکرد سازمان بهزیستی استفاده از ظرفیت مراکز غیردولتی در ارائه خدمات است.

سازمان نظام روانشناسی نیز ظرفیت‌های زیادی دارد که سازمان بهزیستی نیز علاقه‌مند است از این ظرفیت‌ها، بخش غیردولتی و اصناف استفاده کند، این درحالیست که سازمان نظام روانشناسی به جای افزایش این ظرفیت‌ها بر روی موضوعاتی مانند صدور مجوز تاکید دارد. سازمان نظام روانشناسی یک حوزه صنفی است و باید در همین حوزه نیز فعالیت کند.

اين در حالي است كه انتظارات و مطالبات سازمان نظام روانشناسي(براساس مصوبه مجلس) با اين گفته مسئولان بهزيستي كاملا زاويه دارد زيرا آنها معتقدند هرگونه فعاليت روانشناسي و مشاوره در كشور بايد با نظارت و محوريت سازمان نظام روانشناسي انجام پذيرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دکتر زینب علی پور - عضوهیات علمی دانشگاه
Iran, Islamic Republic of
1- شما اگر اندکی اهل مطالعه و اندیشه بودید هرگز این برداشت و خوانش را نداشتید .این برداشت و حکم شما بشدت نمایانگر مصلحت اندیشی و انحصارطلبی احمقانه و فاقد شعور است .
2- من مدرس چند کارگاه اموزشی برای روانشناسان و مشاوران بهزیستی بودم ، از نزدیک بیسوادی و جهالت ملیح آنان را در حوزه رواندرمانگری و مشاوره نظاره گر بودم . بنابر این مجوزهای بهزیستی هرگز تضمین کننده و نمایانگر توان علمی فرد متقاضی نیست .
3- معاون پیشگیری بهزیستی ، خود فردی تنگ نظر ، کوتاه اندیش و موج سوار است که خود نیز به گفته اش اعتقاد محکم ندارد .
4- دلیل اساسی مقاومت سازمان بهزیستی در برابر واگذاری اختیارات صدور مجوز مراکز مشاوره به سازمان نظام روان شناسی و مشاوره ، اصرار بهزیستی به بهره برداری دلبخواه از اعتبارات سالانه میلیاردی حوزه مشاوره می باشد تا مبادا از این لقمه چرب سالانه محروم شود .
5- شما(مسئول در بهزیستی ) اگر فردی عالم و آزاد اندیش و روشنفکر بودید هرگز سطح ارزش وجودی خود را به این حد تنزل نمی دادید .
متخصص روانشناسی سلامت
Iran, Islamic Republic of
با سلام
1_متاسفانه سازمان بهزیستی در وظایف محوله فعلی خود که شامل 52 وظیفه سازمانی هستند ناتوان است. اصرار بر زیر نظر داشتن مراکز روانشناسی برای چیست؟
2_ به نظر می رسد صرف داشتن بودجه و محروم نشدن از آن یکی از دلایل اصلی باشد.
3_بیکار شدن برخی از کارشناسان بهزیستی که در معاونت پیشگیری شاغل هستند شاید دلیل دیگری باشد.
4_دادن مجوزهای دلبخواهی و سپس منفعت هایی که از بابت این مجوزها نصیب ای پرسنل بهزیستی می شود نیز مزید بر علت این اصرار می باشد.
5_نسبت سازمان بهزیستی برای نظام روانشناسی هرگز نمی تواند مانند وزارت بهداشت و نظام روانشناسی باشد زیرا بهزیستی خودش صرفا یک سازمان تابعه از وزارت رفاه می باشد و هم عرض سازمان نظام روانشناسی است و حتی در مسایل تخصصی بسیار جایگاه پایین تری دارد.
خسرو
Iran, Islamic Republic of
وقتی همکاری بهزیستی با روانشناسان به مراتب بهتر از سازمان نظامه طبیعیه که 99 درصد مراکز از بهزیستی مجوز بگیرن و کلا هیچ کاری با سازمان نداشته باشن. به عنوان مثال توی قم تمام مراکز از بهزیستی مجوز دارن به جز یک مرکز که دست برقضا رییس اون مرکز مسئول دفتر سازمان نظام در قمه. یعنی خودش به خودش مجوز داده برای افتتاح مرکز
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
بادها می وزند، عده ای در مقابل آن دیوار می سازند و تعدادی آسیاب به پا می کنند