سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۸ / ۱۲:۵۶
کد مطلب: 48519
۵

برگزاری اولین کنگره «روانشناسی و علوم رفتاری» در دانشگاه تبریز

برگزاری اولین کنگره «روانشناسی و علوم رفتاری» در دانشگاه تبریز
میگنا: دکتر مجیدمحمود علیلو دبیر علمی این کنگره علمی در آیین آغاز بکار این کنگره با تاکید بر اینکه جای خالی برگزاری چنین کنگره‎ای با وجود داشتن ظرفیت های فراوان در سه گروه روانشناسی، علوم تربیتی و علم اطلاعات شناسی در دانشگاه تبریز احساس می‎شد، اظهار داشت: برگزاری این کنگره به میزبانی این دانشگاه از حدود هشت ماه قبل آغاز و در این ارتباط نیز تلاش‌ها برای برگزاری دومین دوره از کنگره دو سالانه تازه‌های روانشناسی و علوم رفتاری در سطح بین‎المللی است و اقدامات مربوط به این دوره نیز طی شش ماه آتی آغاز می‎شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه تبریز در خصوص روند و تعداد مقالات رسیده به این کنگره نیز افزود: حدود 700 مقاله به دبیرخانه این کنگره رسیده بود که از این تعداد 500 مقاله انتخاب شده است.

به گفته وی از این تعداد مقالات پذیرفته شده 323 مقاله پذیرفته نهایی شده که از این تعداد 46 مقاله در قالب سخنرانی و بقیه مقالات نیز به صورت منتخب چاپ برای مجله و بقیه نیز به صورت متن کامل در مجموعه مقالات کنگره در نظر گرفته شده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه تبریز در بخش دیگر سخنان خود با تاکید بر اینکه بعد از برپایی این کنگره در سال های آینده نیز تدابیری اندیشه خواهد شد که این کنگره به صورت بین المللی برگزار خواهد شد، اضافه کرد: همچنین مقالات منتخب در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) ثبت و نمایه سازی خواهند شد.

این استاد روانشناسی دانشگاه تبریز در بخش دیگر سخنان خود همچنین با اشاره به اهداف این کنگره اظهار داشت: اولین کنگره دوسالانه تازه های روانشناسی و علوم رفتاری بیشتر با هدف بحث و تبادل نظر در خصوص تازه ترین یافته ها و موضوعات روانشناسی و علوم رفتاری برگزار خواهد شد.

علیلو در ادامه با اشاره به محورهای موضوعی این کنگره افزود: روانشناسی و فن آوریهای نوین (فضای مجازی و...)، تازه های علوم شناختی، تازه های روانسنجی و ارزیابی بالینی، روانشناسی سلامت، روانشناسی بالینی، روانشناسی تربیتی و مدرسه، روانشناسی دین و معنویت و آسیب شناسی روانی از جمله محورهای آن بود.

دبیر علمی اولین کنگره دوسالانه تازه های روانشناسی و علوم رفتاری در دانشگاه تبریز اضافه کرد: روانشناسی اجتماعی و فرهنگی، مشاوره و خانواده درمانی، اعتیاد (سبب شناسی و مداخلات درمانی)، آسیب های روانشناختی نو پدید، روانشناسی تحول و اختلالات دوره تحول، روانشناسی صنعتی و سازمانی، روانشناسی و ادبیات، روانشناسی و فلسفه و ... از دیگر محورهای اصلی این کنگره است.

 

 
هر کشوری باید خودش را با تغییرات قرن ۲۱ تطبیق دهد
استاد گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز تاکید کرد: با توجه به چالش‌ها و تنش‌های قرن حاضر، هر کشور و سازمانی باید خودش را با تغییرات قرن ۲۱ تطبیق دهد.
 
دکتر سیدداوود حسینی نسب در اولین کنگره دوسالانه تازه‌های روانشناسی و علوم رفتاری با ارائه مطالبی در خصوص چالش‌های قرن ۲۱ و تاثیر آن در مشکلات رفتاری نسل آینده اظهار کرد: سرعت تغییرات در 80 سال آینده سه برابر تغییرات هزار ساله گذشته بوده و جمعیت زمین در صورتی که جنگی اتفاق نیفتد، سه برابر می‌شود.

 وی اضافه کرد: امروزه ساختار خانواده‌ها نیز از تغییرات قرن حاضر متاثر شده و خانواده‌ها دیگر منسجم نبوده و پراکنده هستند و دیگر کسی با پدر و پدربزرگ و مادربزرگ زندگی نمی‌کند.

 وی در ادامه بر هم خوردن مرزهای بین انسان و ماشین بر اثر پیشرفت مهندسی ژنتیک، از بین رفتن باقی مانده جنگل‌های استوایی و ذوب برف و یخ‌های قطبی، توسعه سریع تکنولوژی‌های پیشرفته، تغییرات مهم در سیاست‌های جهانی و تمایل به تقسیم کشورها، قدرت پردازش کامپیوترها و پیشرفت در مهندسی کشاورزی را از دیگر تغییرات در سال‌های آینده قرن ۲۱ عنوان کرد.

 حسینی نسب، فرا بروکراسی و فرا صنعتی عمل کردن سازمان‌ها را از دیگر تغییرات قرن 21 دانست و گفت: در این صورت، حالت تخصصی از بین رفته و مهارت‌های کلی و عمومی رایج و همچنین مهارت‌های گروهی نیز مطرح می‌شود که متاسفانه ما در این مورد نیز ضعیف هستیم.

 وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به عوامل موثر در امر آموزش و یادگیری بیان کرد: جامعه شامل محیط زندگی، آموزشگاه‌ها و خانواده با توجه به تغییرات قرن ۲۱ و چالش‌های موجود در آن از عوامل موثر در آموزش و یادگیری به شمار می‌آیند.

 وی تاکید کرد: مشارکت مراکز آموزشی در امر پرورشی و تربیتی نسل آینده بسیار موثر است؛ چرا که نسل آینده زود یاد گرفته و منحرف می‌شوند، این نسل با آسیب‌هایی مانند جنگ‌طلبی، فرار از خانه، مدرسه، کشور و اعتیاد مواجه بوده و روانشناسان باید فعالیت بیشتری در راستای مقابله با این آسیب‌ها کنند.
بر اساس این گزارش؛ اولین کنگره دو سالانه تازه‌های روانشناسی و علوم رفتاری در تالار وحدت تبریز آغاز به کار کرد و تا فردا ادامه دارد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
ز باغ رعيت، گر مَلك خورد سيبي / برآرند غلامان، درخت از بيخ