سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۸ / ۰۷:۳۵
کد مطلب: 48616
۱

توقعاتی که نباید از دیگران داشته باشید

هدی بانکی
توقعاتی که نباید از دیگران داشته باشید
میگنا: انتظار داشتن از دیگران باعث می‌شود همیشه نتایج مشخصی را بطلبید، بنابراین فضای کمی برای فرصت‌های تازه باقی می‌ماند.
 
اگر مدام از دیگران توقع داشته باشید، طبیعی است که پیوسته با ناامیدی دست و پنجه نرم کنید، چون به ندرت پیش می‌آید این توقعات برآورده شوند. همه‌ ما می‌دانیم که نمی‌توانیم تمام امور زندگی را کنترل کنیم و انتظار داشته باشیم همه طبق خواست ما رفتار کنند.

در نظر بگیرید چه اتفاقی خواهد افتاد اگر یاد بگیرید انتظارات زیر را از دیگران نداشته باشید و چه تغییرات مثبت و شگرفی در زندگی‌تان روی خواهد داد.
 

انتظار نداشته باشید دیگران به شما آبرو و اعتبار بدهند
ارزش و اعتبار شما در درون خود شماست. آدم‌های دیگر، زندگی خودشان را دارند و سرشان با مسئولیت‌ها و نیاز‌های خودشان شلوغ است و درست مانند شما، مشغله‌هایی دارند. اطرافیان شما وظیفه ندارند ارزش و اعتبار شما را تائید کنند.

چیزی که آن‌ها می‌گویند و کاری که انجام می‌دهند، فقط بازتابی از انتظارات خودشان است و نباید خواسته‌های آن‌ها را با خواسته‌های خودتان اشتباه بگیرید. پس شما هم با رفتار‌ها و عملکرد‌های خودتان به خودتان اعتبار بدهید و منتظر نمانید دیگران طبق فکر و خواست خودشان به شما امتیاز و ارزش بدهند.


انتظار نداشته باشید دیگران شما را تشویق و تحسین کنند
شما ممکن است مورد تحسین قرار بگیرید یا نگیرید. نمی‌توانید خودتان را وابسته به تشویق دیگران کنید. اگر کار خوبی انجام دهید و انتظار تحسین دیگران را بکشید، خودتان را در معرض ناامیدی قرار خواهید داد. پس بابت قدردانی و تحسین دیگران کاری انجام ندهید؛ بلکه کاری را فقط به خاطر خواست قلبی خودتان انجام دهید تا حس بهتری داشته باشید و رنج نکشید.

کاری که هماهنگ با خواست و باور خودتان باشد، شما را راضی خواهد کرد، حتی اگر یک نفر هم شما را تحسین نکند. خودتان مشوق خودتان باشید. وقتی قدمی را درست برمی‌دارید، مانعی را از سر راه‌تان کنار می‌زنید یا لطفی در حق دیگران می‌کنید، خودتان را تشویق و تحسین کنید و به خودتان پاداش بدهید.
مهم نیست دیگران چه چیز‌هایی را می‌بینند و متوجه می‌شوند. چیزی که اهمیت دارد این است که شما در مورد خودتان چه فکری می‌کنید. با خودتان توافق کنید که گفتگو‌های مثبت با خودتان داشته باشید و از این طریق به خودتان اعتبار ببخشید.


انتظار نداشته باشید دیگران به شما انگیزه بدهند
هیچکس دیگر نمی‌تواند مثل خودتان به شما انگیزه بدهد. البته مثلا یک دوست گاهی می‌تواند کمک‌تان کند وقتی بی‌حوصله و ناامیدید از جای‌تان بلند شوید و دوباره شروع کنید، اما نمی‌تواند وادارتان کند از زندگی‌تان لذت ببرید. این به عهده‌ی خود شماست که هدف تعیین کنید و برای رسیدن به آن‌ها فراز و نشیب‌ها را پشت سر بگذارید.

انتظار نداشته باشید شخص دیگری برای انگیزه دادن به شما وقت و انرژی صرف کند. هدف‌تان هم نیازی نیست خیلی خاص و بزرگ باشد، اما هر چه که هست باید شما را به جلو براند و ارزشی به ارزش‌های‌تان اضافه کند.

اگر هم هدف بزرگی در سر دارید، آن را به هدف‌های کوچک‌تر و قابل دسترس‌تر تقسیم کنید. گوشه‌ای نشستن و منتظر انگیزه دادن دیگران ماندن شما را بازنده‌ میدان خواهد کرد. انگیزه‌ای در نظر بگیرید که شما را از رخوت و سستی خارج کند و وادارتان کند دست به عمل بزنید.
 

انتظار نداشته باشید دیگران شما را درک کنند
هیچکس مجبور نیست خودش را جای شما بگذارد، شرایط شما را درک کند یا گوش به درد دل‌های‌تان بدهد. فراموش نکنید که میان این همه انسان که روی کره‌ی زمین زندگی می‌کنند هیچ دو نفری نگاه‌شان به زندگی یکسان نیست و عقاید کاملا یکجور ندارند. پس انتظار نداشته باشید دیگران بفهمند در دل و ذهن شما چه می‌گذرد.
درست است که همه‌ ما کسانی را می‌شناسیم که تشابهات فکری زیادی با ما دارند و درک‌مان می‌کنند، اما این اتفاق نباید تبدیل به توقع شود. بپذیرید که طبیعی است گاهی نتوانیم کسی را پیدا کنیم که ما را درک کند و بفهمد. سعی نکنید عقاید و افکار خود را به دیگران بقبولانید و اجازه دهید آنها، زندگی و طرز فکر خود را داشته باشند.


انتظار نداشته باشید دیگران باعث خوشبینی شما بشوند
فقط شما هستید که می‌توانید فرصت‌های زندگی‌تان را پیدا کنید و در روابط تان جذب آدم‌های خوب و مثبت شوید. اگر دوست‌تان مدام از نداشته‌ها و کاستی‌ها می‌نالد و حال‌تان را بد می‌کند این شما هستید که می‌توانید انتخاب کنید ارتباط کمتری با او داشته باشید.

دنیا پُر از آدم‌هایی است که مدام غُر می‌زنند و آه و ناله می‌کنند، این شما هستید که باید تصمیم بگیرید با افراد منفی باف بیشتر وقت بگذرانید یا با آدم‌های خوشبین. طرز فکر شما دست خودتان است و هیچکس نمی‌تواند مجبورتان کند خوبی‌ها را ببینید یا بدی‌ها را.


انتظار نداشته باشید دیگران شما را راضی کنند
اگر سعی کنید به دنبال کسی باشید که رضایت از زندگی به شما بدهد، بدانید که تلاش‌تان بیفایده است. ابدا توقع نداشته باشید یک نفر دیگر، تمام معیار‌های باب میل‌تان را داشته باشد و سبب رضایت و خوشنودی شما از زندگی بشود. این خود شما هستید که اسباب رضایت از زندگی‌تان را فراهم می‌کنید.

به محض اینکه موفق شوید دست از توقع داشتن از دیگران بردارید، متوجه می‌شوید که ارتباط برقرار کردن با دیگران به شیوه‌ای سالم و درست چقدر ساده و لذتبخش است و یک ارتباط دو طرفه که بر مبنای توقع نباشد چگونه می‌تواند راضی‌تان کند.

اول تکلیف‌تان را با خودتان مشخص کنید و ببینید چه توانایی‌ها، چه سرگرمی‌ها و چه تکنیک‌هایی شما را از زندگی‌تان راضی می‌کنند. بعد به دنبال برقرار کردن ارتباطی خالی از هر توقع با دیگران باشید.


انتظار نداشته باشید دیگران به شما لذت بدهند
دیگران به طور کاملا موقتی و کوتاه می‌توانند در شادی شما نقش داشته باشند. هیچکس نمی‌تواند وادارتان کند شاد باشید و بخندید اگر خودتان اینگونه نخواهید. لذت چیزی است که از درون ناشی می‌شود و ریز و درشت در زندگی‌تان وجود دارد، فقط باید چشم باز کنید و بهتر ببینید.

اگر مدام منتظر باشید کسی پیدا شود که به شما لذت و شادی بدهد، ناامید و خسته خواهید شد، چون هر انسانی خودش مسئول شادی خودش است. افرادی که منتظرند دیگران باعث شادی‌شان شوند معمولا سخت گیرند و به دنبال علت‌های بزرگ برای شاد شدن هستند و، چون خودشان در رسیدن به این هدف‌های بزرگ موفق نیستند، انتظار دیگران را می‌کشند.


انتظار نداشته باشید دیگران به شما راه حل بدهند
همه‌ی ما مشکلاتی داریم. دیگران می‌توانند به ما کمک کنند راحت‌تر به راه حل‌های بالقوه برسیم، اما این وظیفه‌ی دیگران نیست که مشکلات ما را حل کنند. اگر مشکلی در درون زندگی شما وجود دارد پس مربوط به خودتان است و هیچکس دیگر جز خودتان نباید به دنبال راه چاره باشد.

درست است که گاهی واقعا نیاز داریم از دیگران کمک و نظر بخواهیم، اما با خودتان روراست باشید؛ چند بار برای‌تان پیش آمده که راه حلی را که یک نفر دیگر به شما پیشنهاد کرده، بی‌چون و چرا به کار ببرید؟ فقط افرادی که دوست دارند ضعیف و قربانی جلوه کنند و مورد توجه و ترحم باشند، منتظرند دیگران نجات‌شان دهند.

کسی که نرمال و توانمند است می‌داند که راه نجاتش با خودش است و دیگران فقط در حد راهنمایی و مشاوره می‌توانند کمک‌شان کنند.
 

انتظار نداشته باشید دیگران فکرتان را بخوانند
دور و برما هستند کسانی که گاهی با کمترین اشاره‌ی ما متوجه حال و احساس یا آنچه در سر داریم می‌شوند، اما بیشتر افرادی که با آن‌ها برخورد داریم واقعا نمی‌توانند ذهن ما را بخوانند و این طبیعی است.

شاید شما خودتان نسبت به دیگران حساس‌تر و باملاحظه‌تر باشید و از روی حالات و رفتار‌های آن‌ها چیز‌هایی دستگیرتان شود، اما نباید همین توقع را از دیگران داشته باشید. ارتباط موثر، کلید درک و کم کردن فاصله‌هاست.

پس به جای اینکه انتظار داشته باشید دیگران بفهمند چه احساسی دارید، خودتان احساسات‌تان را به زبان بیاورید و حرف بزنید.


انتظار نداشته باشید دیگران با شما همان طوری رفتار کنند که شما با آن‌ها رفتار می‌کنید
حتما این را شنیده‌اید که می‌گویند با دیگران همان گونه رفتار کنید که دوست دارید آن‌ها با شما رفتار کنند. مطمئنا تصور می‌کنید همه باید طبق همین توصیه پیش بروند، اما واقعا این طور نیست و همه‌ی افراد لزوما به این توصیه عمل نمی‌کنند.
خیلی وقت‌ها باید این حقیقت را بپذیرید که عده‌ای از افراد رفتار خوبی با ما ندارند و ارتباط مناسبی با ما برقرار نمی‌کنند. در این مواقع، بهتر است خودتان را جای این افراد بگذارید و از زاویه دید آن‌ها به ماجرا نگاه کنید و با حس همدلی و درک، واکنش نشان بدهید.
این بهترین راه محافظت از خودتان در برابر احساس دلخوری و رنجش است که کمک‌تان می‌کند اگر کسی با شما بد رفتاری کرد، کمتر آزرده شوید.
 

انتظار نداشته باشید آدم‌ها همانی باشند که چند سال پیش بودند
تردیدی وجود ندارد که آدم‌ها به مرور زمان تغییر می‌کنند و خود شما نیز جزوشان هستید. این تغییرات بیشتر اوقات بستگی به شرایط زندگی و تجربیاتی که پشت سر می‌گذاریم دارند.

خیلی از افراد با چالش‌های زیادی در زندگی مواجهند و هیچکس تا زمانی که جای آن‌ها نباشد نمی‌تواند موقعیت‌شان را درک کند. پس به جای اینکه این آدم‌ها را قضاوت کنید، درک‌شان کرده و سخت نگیرید. اگر واقعا دوست‌شان دارید تحت هر شرایطی محبت خود را نثارشان کنید و آن‌ها را زیر سوال نبرید.


انتظار نداشته باشید دیگران به شما احترام بگذارند وقتی خود شما به خودتان احترام نمی‌گذارید
احترام از خودتان شروع می‌شود، پس اگر دوست دارید مورد احترام دیگران باشید اول باید خودتان برای خودتان احترام قائل باشید. در مورد خودتان با احترام حرف بزنید و خودتان را سرزنش نکنید، به سلامتی و ظاهرتان اهمیت بدهید و برای وقت‌تان ارزش قائل باشید، هر وقت لازم شد «نه» بگویید و هر وقت کمکی از دست‌تان برمی‌آید دریغ نکنید.

این رفتار‌ها و خیلی از رفتار‌های دیگر، نشاندهنده‌ احترام و ارزشی هستند که برای خودتان قائلید و از این طریق، استاندارد‌هایی تعیین می‌کنید که دیگران هم طبق همین اصول با شما رفتار خواهند کرد.



در هر پیشنهاد و حرکتی به دنبال جنبه‌ منفی نباشید
اگر با بازخورد‌های منفی بزرگ شده باشید، همیشه انتظار دارید دیگران قضاوت‌تان کنند. اگر کسی پیشنهادی به شما بدهد، فکر می‌کنید حتما منظوری پشت پیشنهادش وجود دارد، به هر کاری که دیگران انجام می‌دهند مظنون هستید و اگر کسی لبخندی به شما بزند تصور می‌کنید چیزی را در شما مسخره می‌کند. اگر مدام منتظر بازخورد‌های منفی باشید، مطمئنا آن را در هر چیزی و در هر جایی پیدا خواهید کرد.

شاید وقت آن باشد که توقع داشتن از دیگران را ترک کنید تا مسئول زندگی خودتان بشوید. با ترک این عادت تازه متوجه خواهید شد چه اشتباهاتی دارید که قادر به رفع‌شان هستید و چه برداشت‌های اشتباهی از خودتان و زندگی‌تان و دیگران داشته‌اید که موانعی برای‌تان ایجاد کرده‌اند. اگر از دیگران توقع نداشته باشید، آن‌ها را همانطور که هستند خواهید دید و دوست‌شان خواهید داشت. زندگی‌تان را در دستان خودتان بگیرید و واقعا زندگی کنید.
منبع: everydaypower
هدی بانکی
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
بادها می وزند، عده ای در مقابل آن دیوار می سازند و تعدادی آسیاب به پا می کنند