سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۹ / ۱۸:۳۹
کد مطلب: 50084
۱

توصیه‌های روانشناسی در روزهای قرنطینه

توصیه‌های روانشناسی در روزهای قرنطینه
میگنا: مهدی امیدیان دهکردی، با تأکید بر اینکه مسؤولان اجرایی، تصمیم‌گیر و تیم‌های روانشناسی و روانپزشکی باید خود را برای مقابله با آسیب‌های روانشناختی و اجتماعی در شرایط فعلی و پساکرونایی آماده کنند، گفت: با توجه به تحقیقات انجام شده در شهرهای درگیر با ویروس کرونا در کشور چین و اوج‌گیری آمار طلاق، خشونت خانگی علیه زنان و کودکان، زنگ خطر دیگری به صدا درآمده است.

دبیر اجرایی پویش ملی روانشناختی مقابله با بحران کرونا تشریح کرد: با توجه به وجود خصیصه ذاتی جمع‌گرایی در مردمان مشرق زمین و به تبع آن ساختار فرهنگی جامعه ایرانی، در نتیجه همه‌گیر شدن بیماری کرونا، بسیاری از زوج‌ها و فرزندان برای بیش از یک ماه به ناچار در خانه با هم زندگی می‌کنند که ممکن است تبعاتی داشته باشد.

باید با آماده‌سازی زیرساخت‌ها و امکانات لازم از جمله ارائه خدمات روانشناختی رایگان و ارزان‌قیمت از غافلگیر شدن در برابر اپیدمی دوم بپرهیزیم.


راهکارهایی برای کنترل خشم و پیشگیری از جدی شدن اختلافات زوجین
امیدیان دهکردی به بیان نکاتی در خصوص کنترل خشم زوجین پرداخت و خاطرنشان کرد: وقتی که خسته، گرسنه یا عصبانی هستید زمان مناسبی برای گفت‌وگو و حل مشکل نیست، همچنین در حضور فرزندانتان از بحث کردن اجتناب کنید.

رئیس انجمن روانشناسی اجتماعی استان توضیح داد: گاهی اوقات زوجین هنگام اختلاف و مشکل به‌جای بیان ناراحتی و خشم خود، آن احساس را به نمایش می‌گذارند، مثلا اخم می‌کنند، حرف نمی‌زنند، داد و فریاد می‌کنند و... نکته مهم این است که اگر ناراحتی خود را به زبان نیاورید، همسرتان متوجه نمی‌شود که شما چه احساسی دارید.

به جای نمایش احساسات با رفتار‌های ناسنجیده با کلمات مناسب احساس خود را بیان کنید چون با بیان احساسات خود، زمینه مناسبی را برای حل مشکلی که چنین احساساتی را در شما به وجود آورده است، فراهم می‌کنید.
وی با بیان اینکه از تحقیر، توهین، تهدید، سرزنش و پرخاشگری بپرهیزید، افزود: اگر صدایتان بلندتر شده یا تند و با پرخاشگری صحبت می‌کنید کمی مکث کنید تا آرام شوید و سپس به صحبت‌هایتان ادامه دهید.


در بگومگوهای زن و شوهری نبش قبر نکنید
مدیر کلینیک روانشناختی یاوران سلامت خانواده دادگستری چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: آنچه که در شرایط معمول مانع از حل اختلاف می‌شود آن است که معمولا پس از بروز یک اختلاف، زوجین مشکلات قبلی و قدیمی را هم به میان می‌آورند، این موقعیت تنها باعث پیچیده‌تر شدن مشکلات می‌شود، طوری که دیگر هیچ راهی برای حل مشکل اصلی باقی نمی‌ماند، سعی کنید هر دفعه درباره یک موضوع بحث کنید و تنها روی آن موضوع تمرکز کنید.

امیدیان توصیه کرد: دقت کنید هر دو چه می‌خواهید، هر دو نیاز‌ها و خواسته‌هایتان را بیان کنید، سعی کنید نظراتتان را به همسرتان تحمیل نکنید، مشکل را از زاویه دید همسرتان نیز ببینید و خواسته‌ها و نگرانی‌هایش را درباره مشکل موجود درک کنید.


قصور خود را در بروز اختلافات بپذیرید
وی با اشاره به اینکه بسیاری از زوجین در هنگام بحث کردن، سعی می‌کنند ثابت کنند که مقصر نیستند و حق با آنان است و علت مشکلات ایجاد شده همسرشان است، گفت: دقت کنید هیچ مشکلی با متهم شناختن همسرتان حل نخواهد شد و تنها با این عمل او را در موضع دفاع قرار می‌دهید و اختلافتان پیچیده‌تر می‌شود؛ صادقانه سهم خود را در ایجاد و تداوم مشکل بررسی کنید و درباره آن با همسرتان صحبت کنید، این رفتار شما باعث می‌شود او نیز اشتباه‌های خود را در ایجاد مشکل راحت‌تر بیان کند.

رئیس انجمن روانشناسی اجتماعی استان خاطرنشان کرد: به همسرتان نگویید او چه کار می‌تواند بکند، در عوض به او بگویید که چه کاری از دست خودتان ساخته است، صحبت درباره این موضوع باعث می‌شود که هر دوی شما بیاموزید در زمان بروز مشکل چگونه با یکدیگر برخورد کنید و به نتیجه دلخواه دست یابید.


حذف رسانه‌های نامعتبر در رژیم رسانه‌ای
امیدیان با بیان اینکه ما باید برای مصرف محتوای رسانه‌ای‌مان قوانینی را وضع کنیم، توضیح داد: به زبان دیگر ما باید خودمان را در یک محیط سالم رسانه‌ای قرنطینه کنیم، یعنی اگر در یکی از منابع خبری ما مانند شبکه‌های تلویزیونی،کانال‌های تلگرامی، پیج‌های اینستاگرام و یا هر منبع رسانه‌ای دیگر متوجه یک شایعه و یا خبر نادرست شدیم آن رسانه را از بسته مصرف خود حذف کنیم.

ما فرصت و توان پیگیری همه کانال‌ها و رسانه‌ها را نداریم و همانطور که باید منابع دارویی و تقویتی خود را از بهترین مواد انتخاب کنیم پس شنیدن یک ساعت اخبار در روز و مرور کردن اخبار از کانال‌های معتبر کفایت می‌کند، در زمینه بحران کرونا بهترین منابع سازمان بهداشت جهانی (who)، خبرگزاری‌های رسمی، سایت‌های دانشگاه‌ها و وزارت بهداشت است.


تقویت روح را هم جدی بگیریم/ زنجیره انتشار شایعات را قطع کنیم
دبیر اجرایی پویش ملی روانشناختی مقابله با بحران کرونا، سیستم دفاعی بدن و همینطور سیستم دفاعی ذهن را در شرایط بحران بسیار مهم دانست و افزود: ما با خواندن کتاب و دیدن فیلم‌های خوب و شنیدن موسیقی‌های آرامش‌بخش، مانند انواع میوه‌ها و مولتی ویتامین‌ها برای جسم، ذهن خود را نیز تقویت می‌کنیم.
امیدیان تصریح کرد: هر بار که یک مطلب نامعتبر و یا چیزی که به صحت آن شک دارید را برای کسی ارسال می‌کنید دقیقاً شبیه یک بیمار کرونایی هستید که به صورت یک نفر سرفه یا عطسه می‌کند؛ پس لطفاً فاصله بهداشتی را رعایت کنید و زنجیره انتشار یک شایعه را قطع کنید.

اهمیت محافظت از روحیه کودکان در بحران کرونا
وی با بیان اینکه کودکان زیادی، به خاطر دست‌پاچگی و استرس زیاد والدین در زلزله کرمانشاه، هنوز هم درگیر پس لرزه‌های آن هستند، تشریح کرد: اختلالات رفتاری، هیجانی و روانی همچون شب‌ادراری و کابوس‌های شبانه و ترس از تنها ماندن، اضطراب مرگ و از دست دادن والدین، لکنت زبان و رفتارهای وسواسی از جمله این پس‌لرزه‌هاست.

مدیر کلینیک روانشناختی یاوران سلامت خانواده دادگستری چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: نباید پیش کودک از تعداد کشته‌ها و مبتلایان، از خطرناک بودن ویروس، از فقدان ماسک و ... حرف بزنیم یا در حضور کودک پشت تلفن با دوستان در این زمینه صحبت کنیم؛ فقط لازم است شیوه صحیح شستن دست را به کودک آموزش بدهیم و بگوئیم این نوعی سرماخوردگی است اما چون ممکن است از کسی به ما منتقل شود بهتر است به مهدکودک یا مدرسه نرویم.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
سخن گفتن با خدا مانند صحبت کردن با یک دوست پشت تلفن است... ممکن است او را در طرف دیگر نبینیم، اما می دانیم که دارد گوش می دهد...