جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ / ۰۷:۲۴
کد مطلب: 50389
۰

ترس بی‌دلیل درباره کرونا از بیماری مهلک‌تر است

میترا راستگو مقدم گفت: باید آگاهی لازم درباره ویروس کرونا و راه‌های انتقال آن را داشته باشیم تا به بهترین شکل این بحران مدیریت شود.
 
وی افزود: اتفاقی مثل کرونا را باید در یک دامنه وسیع‌تر نگاه کرد؛ کسانی که به این موضوع نگاه عمقی دارند و واقعیت را می‌بینند تهدید موجود را به فرصت تبدیل می‌کنند اما اگر صرفا به این موضوع با ترس نگاه شود، اشتباه است.

این روانشناس اظهار داشت: وقتی به فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت صحیح بهداشت تاکید می‌شود یعنی تهدید وجود دارد اما به شکل منطقی باید با آن برخورد شود نه اینکه با نگاه دلهره‌آمیز که خود موجب روان‌باختگی می‌شود.

وی افزود: اگر تهدید را در حد خودش ببینیم کار درستی است اما اگر آن را بزرگ کنیم موجب ایجاد تشویش  و اضطراب در فرد و جامعه می‌شود.

راستگو مقدم تاکید کرد: خوش بینی مثبت می‌تواند ما را به رفتار سالم در برخورد با مشکلاتی مثل کرونا هدایت کند.

وی گفت: ترس اگر همراه با آگاهی مفید باشد، خوب است و می‌تواند رویدادهای ترس‌آور را به درستی مدیریت کند زیرا اگر افرادی بدون ترس از کرونا مسائل بهداشتی را رعایت نکنند، آسیب بزرگی به خودشان و جامعه می‌زنند اما اگر با آگاهی با مشکل مواجه شوند قطعا توصیه‌های پزشکی و بهداشتی را رعایت می‌کنند و با این اقدام کرونا به بهترین شکل مدیریت شده و آسیبی به روان افراد هم وارد نمی‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند اظهار داشت: ترس مکانیزمی برای حفظ سلامت انسان است اما اگر به سمت ترس غیرواقع بینانه حرکت کند مهلک است و گاهی افراد از کرونا ترس بی مورد دارند که رفتارهای ناسازگارانه را در آنها ایجاد می‌کند.

وی بیان کرد: راهبرد مقابله با  کرونا باید توام با آرامش و دوری از استرس به منظور تقویت سیستم ایمنی بدن باشد و تا زمان فروکش کردن شیوع آن در جامعه این راهبرد ادامه یابد.

راستگو مقدم گفت: نگاه ما به این بیماری باید مثل دیگر بیماری‌ها باشد تا نترسیم و با حفظ آرامش به توصیه‌های کارشناسانه گوش کرده و به آنها عمل کنیم.
وی افزود: حفظ آرامش برای مقابله با بیماری کرونا لازم است اما برخورد ما با محیط اطراف باید با کنترل رفتار باشد چون رویداد بیرونی رخ می‌دهد و نباید برخورد ما با این رویدادها منفعلانه باشد بنابراین فردی که آرامش دارد با کنترل رفتارش می‌تواند اتفاق را به بهترین شکل مدیریت کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
موفقیت به سراغ کسانی می آید که آن قدر در تلاشند که وقت نمی کنند دنبال آن بروند.