جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ / ۰۸:۵۲
کد مطلب: 50692
۰
کودکان را از ویروس کرونا نترسانید؛

ایده‌هایی برای معطوف کردن حواس کودکان به کار‌های دیگر

لیلا شقاقی، روانشناس بالینی ، درباره آموزش به کودکان برای مقابله با اتفاقات طبیعی روزمره زندگی اظهار کرد: بسیاری از مدارس و مهد کودک‌ها طرح آموزش‌های لازم درباره وقوع زلزله را با بازی همراه با برنامه‌های تفریحی و شاد به بچه‌ها آموزش داده تا با این روش اضطراب را از آنها دور کنند. ترساندن کودکان جز احساس ناامنی، سودی برای آنها  ندارد، زیرا  کودکان توان تفسیر و‌ تحلیل این موقعیت ها را ندارند. 
 
او ادامه داد: اگرچه کودکان به طرق مختلف به این احساسات واکنش نشان می‌دهند، اما بطور کلی در مواجه با رویداد‌هایی همچون تعطیلی مدارس و لغو برنامه‌ها و دوری از دوستان، بیش از پیش به حمایت‌های عاطفی نیاز دارند.

این روانشناس بالینی گفت: والدین باید درباره بیماری کرونا با آرامش با فرزندان خود صحبت کنند. به آنها توضیح دهند که این بیماری شبیه نوعی سرماخوردگی شدید است و برای پیشگیری از آن باید نکات بهداشت را رعایت کنند. با بازی سعی کرده از استرس کودکان کم کنید، مثلا از آنها بخواهند برای کار‌های روزمره فقط از یک دست استفاده کنند و با دست دیگر صورت، مو‌های خود را لمس نکنند و به ازای هر باری که این کار را انجام دادند، یک علامت ستاره می‌گیرند، یعنی از سیستم امتیاز دهی استفاده کرده تا تغییرات برایشان عادت شود.


روش های مناسب برای آموزش 
شقاقی بیان کرد: با کمک بازی‌های مختلف، سعی در فهماندن مفاهیم مراقبتی بهداشتی داشته باشید. در این روزهای کرونایی کودکان نیاز بیشتری به حمایت دارند. به کودکان در مورد ویروس و بیماری، اطلاعات مناسب و دقیقی  بدهید. آنها ممکن است درک و تصویری غیر واقعی، اضطراب انگیز از کرونا داشته باشند. توضیح دهید که تعطیلی مدارس، پوشیدن ماسک و رفتار‌های ضدعفونی کننده به این دلیل است که ویروس به دیگران سرایت نکند.
او گفت: اطلاعات مفید مربوط به چگونگی مراقبت و پیشگیری را تهیه کرده و به کودکان آموزش دهید؛ مانند شستشو مرتب دست ها، استفاده از ماسک در مکان‌های عمومی، عدم روبوسی و دست دادن و موارد دیگر را یاد دهید. اگر والدین، دارای اضطراب بالا باشند احتمال دارد از طریق چهره، لحن صدا و واکنش‌های کلامی، ناخواسته سطح اضطراب کودکان را هم افزایش دهند.

یک روانشناس بالینی تصریح کرد: اگر خود و خانواده را در معرض حجم انبوهی از اطلاعات منفی قراردهید، می‌تواند عامل اضطراب باشد. بسیاری از کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی با ارائه اطلاعات زیاد و غیرعلمی باعث اضطراب بیشتر خواهند شد. بهتر است از منابع خبری و شبکه‌های اجتماعی معتبر خبر‌ها را دنبال کنید و کودکان را در معرض خبر‌های منفی قرار ندهید.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
دو بیگانه همدرد، از دو خویشاوند بی‌درد یا ناهم‌درد، با هم خویشاوندترند… علی شريعتی