ویژگیهای یک عیادت روحیهبخش از نگاه روانشناسان
در برخورد با بیمار همدلی را جایگزین همدردی کنیم
ابوطالب سعیدی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در شهرکرد با اشاره به افزایش حجم بیماران بستری ناشی از کرونا گفت: مشکلات جسمی اکثر اوقات باعث استرس در فرد میشود بهخصوص زمانی که فرد بیمار در بیمارستان بستری یا در منزل قرنطینه است.
دانشآموخته دکترای تخصصی روانشناسی سلامت و استاد دانشگاه خاطرنشانکرد: اضطراب شایعترین واکنش روانشناختی به بستری شدن در بیمارستان بهخصوص در کودکان است بهدلیل اینکه دور از منزل هستند و حس میکنند در شرایطی هستند که کنترلی بر محیط ندارند و نیازمند ملاقاتهای روحیهبخش هستند.
برخی از افراد با ورود به بیمارستان دچار افزایش فشارخون میشوند که به این عارضه فشارخون روپوش سفید گفته میشود که با ملاقات با این افراد استرس و اضطراب را میتوان کاهش داد اما در این ارتباط با بیمار باید نکات مهمی رعایت شود تا باعث تخریب روحیه نشود.
یکی از مولفههای ملاقاتهای روحیهبخش همدلی بهجای همدردی است و اینکه احساسات بیمار را درک کنیم و حس ترحم و دلسوزی را به بیمار منتقل نکنیم و سعی کنیم در ملاقات با بیمار دنبال مقصر نباشیم برای مثال جمله« من گفته بودم خودت رعایت نکردی...» مصداق مقصریابی است.
گریه کردن بالای سر فرد بیمار باعث تخریب روحیه وی میشود در این ملاقاتها از هرگونه موج منفی پرهیز کنیم برای مثال در صحبت با بیمار گفتن جمله« کسی با بیماری شما بود که فوت کرد...» باعث میشود افکار منفی به ذهن بیمار سرازیر شود.
هنگام صحبت با فرد بیمار واقعبین باشیم نه امید واهی به فرد دهیم و نه امید بیمار را قطع کنیم و همچنین از دادن اخبار منفی که باعث بالا رفتن سطح استرس و اضظراب در بیمار میشوند پرهیز کنیم.
لازم به ذکر است بیماری کرونا باعث شده افراد زیادی در بستر بیماری باشند و از نظر روحیهمندی بسیار ضعیف باشند اما باید توجه کرد که روحیه دادن به بیمار باعث میشود بهتر با بیماری کنار بیاید و آسانتر از این بحران عبور کند این ملاقاتهای روحیهبخش میتواند به صورت مجازی و با حرف زدن و محبت کردن از راه دور باشد تا فرد احساس تنهایی نکند.
برخی از افراد با ورود به بیمارستان دچار افزایش فشارخون میشوند که به این عارضه فشارخون روپوش سفید گفته میشود که با ملاقات با این افراد استرس و اضطراب را میتوان کاهش داد اما در این ارتباط با بیمار باید نکات مهمی رعایت شود تا باعث تخریب روحیه نشود.
یکی از مولفههای ملاقاتهای روحیهبخش همدلی بهجای همدردی است و اینکه احساسات بیمار را درک کنیم و حس ترحم و دلسوزی را به بیمار منتقل نکنیم و سعی کنیم در ملاقات با بیمار دنبال مقصر نباشیم برای مثال جمله« من گفته بودم خودت رعایت نکردی...» مصداق مقصریابی است.
گریه کردن بالای سر فرد بیمار باعث تخریب روحیه وی میشود در این ملاقاتها از هرگونه موج منفی پرهیز کنیم برای مثال در صحبت با بیمار گفتن جمله« کسی با بیماری شما بود که فوت کرد...» باعث میشود افکار منفی به ذهن بیمار سرازیر شود.
هنگام صحبت با فرد بیمار واقعبین باشیم نه امید واهی به فرد دهیم و نه امید بیمار را قطع کنیم و همچنین از دادن اخبار منفی که باعث بالا رفتن سطح استرس و اضظراب در بیمار میشوند پرهیز کنیم.
لازم به ذکر است بیماری کرونا باعث شده افراد زیادی در بستر بیماری باشند و از نظر روحیهمندی بسیار ضعیف باشند اما باید توجه کرد که روحیه دادن به بیمار باعث میشود بهتر با بیماری کنار بیاید و آسانتر از این بحران عبور کند این ملاقاتهای روحیهبخش میتواند به صورت مجازی و با حرف زدن و محبت کردن از راه دور باشد تا فرد احساس تنهایی نکند.
مرجع : خبرگزاری فارس