دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ / ۰۸:۵۵
کد مطلب: 57589
۰

روانشناسی اسلامی راهبرد تبدیل علم به فرهنگ با هدف رفع آسیب های اجتماعی است

روانشناسی اسلامی راهبرد تبدیل علم به فرهنگ با هدف رفع آسیب های اجتماعی است
به گزارش خبرنگار شبستان از البرز، « محمدرضا بلیاد» با حضور در آیین افتتاحیه کانون روانشناسی اسلامی صدر که یکشنبه 24 بهمن با همت نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه آزاد اسلامی کرج برگزار شد گفت: راه اندازی کانون روانشناسی اسلامی یک حرکت ارزنده و اثرگذار است.
 
استاد دانشگاه آزاد اسلامی کرج افزود: زمانی که صحبت از تحول می شود به ویژه تحول در علوم اسلامی، می توان گفت که نگرش جدیدی در عرصه علم ایجاد می شود، نگرشی که زمینه پاسخگویی به مشکلات جامعه است.
 
وی با اشاره به اینکه انسان ها باید زمان مشترک برای گفت و گوی با یکدیگر را بیاموزند بیان کرد: نقش دانشجویان زمانی پررنگ می شود که در عرصه اجتماعی حرف برای گفتن داشته باشند؛ هدف روانشناسی اسلامی دستیابی به ارزش ها و دیدگاه های اسلامی برای رفع مشکلات اجتماعی است.
 
به گفته وی، علم روانشناسی مجموعه آراء و عقاید و افکاری است که حالات انسانی را بیان می کند در عین حال شاهد هستیم در بسیاری از دانشگاه ها علم روانشناسی در حال رشد و فزونی است ولی این سوال پیش می آید که با وجود این گسترش علمی چرا مشکلات نیز در حال رشد روز افزون است؟ چرا در حوزه های آسیب های اجتماعی، روز به روز مشکلات بیشتر می شود؟
 
 
ضرورت تبدیل علم به فرهنگ
 استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج بیان کرد: یکی از راهبردهای اساسی برای پاسخگویی به آسیب های اجتماعی، ضرورت تبدیل علم به فرهنگ است؛ نقش علم روانشناسی اسلامی، این تبدیل و تحول متناسب با نیاز و فرهنگ قائل در جامعه است.
 
بلیاد اظهار کرد: روشنگری ضرورت تبدیل علم به فرهنگ یک امر اساسی است که در این روند دانشجویان و اساتید دانشگاهی نقش ویژه ای دارند.
 
به گفته وی، نقش دانشگاه زمانی پررنگ می شود که دانشجویان در عرصه اجتماعی حرفی برای گفتن داشته باشند؛ زمانی که یک متخصص روانشناس با شرایط جامعه و مشکلات آشنایی داشته باشد و براساس آن دستورالعمل و طرح مورد نظر داشته باشد می تواند در جامعه اثرگذار باشد و با تشخیص درست راهبرد درمانی را اجرا کند.
 
 
ارتباط با خدا در روانشناسی غرب مغفول است
 استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج بیان کرد: در روانشناسی غربی در گام نخست ارتباط با خود، ارتباط با جامعه و ارتباط با طبیعت مطرح می شود و در این مسیر ارتباط با خدا مغفول است این در حالی است که ریشه بسیاری از علوم و مبانی علمی برگرفته از معارف الهی است.
 
وی با اشاره به اینکه ارتباط معناداری میان دین داری و سلامت روان وجود دارد بیان کرد: بهترین روانشناس خداوند است، خدا است که براساس نیازهای انسان زیباترین هدایا را به او اهداء کرده است از نزول قرآن کریم گرفته تا فرستادن پیامبران و صلحا، تا انسان مسیر حقیقی زندگی را گم نکند.
 
ترسیم سبک زندگی اسلامی ایرانی در بیانیه گام دوم انقلاب
 رئیس دانشکده روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی کرج با اشاره به جمله ای از حضرت امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه پیش از عمل تصمیم گیری کنید، عنوان کرد: دین نسبت به تفکر توجه ویژه ای دارد، خودسازی و شناخت خود از ویژگی های شخصیتی و رفتاری نخستین گام برای اثرگذاری مثبت در اجتماع است که در دین از آن به کمال گرایی نام برده می شود.
 
بلیاد ادامه داد: دیدگاه های اسلامی براساس ترسیم رهبرمعظم انقلاب در بیانیه گام دوم به خوبی شاکله روانشناسی اسلامی را نشان می دهد؛ در بیانیه گام دوم انقلاب نکات دقیق و شاخصی وجود دارد که با همت دانشجویان می تواند گشوده شود و در اختیار جامعه قرار گیرد.
 
وی اظهار کرد: یکی از موضوعات سبک زندگی اسلامی ایرانی براساس آموزه های دینی و ایمانی است که در بیانیه گام دوم انقلاب بیان می شود، در سبک زندگی اسلامی ناامیدی و ترس وجود ندارد.
 
رئیس دانشکده علوم روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج خاطرنشان کرد: سیستم ایمنی بدن وقتی ضعیف می شود، زمینه ورود بیماری را ایجاد می کند آنچنان که در جریان شیوع بیماری کرونا شاهد بودیم بسیاری از افراد چگونه به خاطر ترس و اضطراب با ابتلاء به بیماری جان خون را از دست دادند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
شايد شخصي آنقدر ميل به درك شدن دارد، ميل به دوست داشته شدن ندارد