شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۹ تير ۱۴۰۱ / ۲۲:۴۹
کد مطلب: 59375
۴
مدیر کل آسیب‌ها اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت:

در حوزه‌ی کودکان کار و مافیا یک قالب سه گانه وجود دارد

در حوزه‌ی کودکان کار و مافیا یک قالب سه گانه وجود دارد
بحث کودکان کار که امروزه به یکی از معضلات مهم اجتماعی تبدیل شده حائز اهمیت است و باید از این آسیب‌ها جلوگیری کرد.
مصطفی بینا کاشانی گفت: بار‌ها اقدامات جمع آوری و سامان دهی در خصوص کودکان کار در کشور ما انجام شده، اما متاسفانه نتایج مطلوبی ندا که این‌ها پیامد برگرفته از پرداختن به مافیای کودکان کار است باند از نظر لغوی به گروهی گفته می‌شود که برای هدفی مشخص تلاش می‌کنند، اما زمانی که بحث سوءاستفاده مطرح می‌شود محلی است که ما با آن چالش داریم، زیرا عدم برخورد از حقوق اولیه‌ی کودک را چالش می‌دانیم.
او گفت: معقوله اصلی کودکان کار که در جامعه مدنی به آن می‌پردازیم این است که غالب این کودکان برای معیشت کار می‌کنند تا نیازشان را رفع کنند حتی کودکانی که در باند‌ها قرار می‌گیرند و تحت اختیار یک نفر شروع به کار کردن می‌کنند به دلیل نیاز وارد این موضوع شده‌اند که این یک بعد قضیه است از طرفی باید با سوءاستفاده کنندگان از کار کودکان برخورد شود.

یک مدیرعامل انجمن حمایتی کودکان گفت: مفهوم مافیای کار به عنوان یک واقعیت اجتماعی در تمام دنیا وجود دارد، اگر شاخص مافیا را میزان درآمد در نظر بگیریم مافیایی در حوزه‌ی کار وجود دارد و گردش مالی بسیار هنگفتی دارد، اما گاهی این گروه‌ها لزوما باند یا مافیا نیست؛ بسیار دور از ذهن است که کودکی که در خیابان شیشه پاک می‌کند اجیر شده باشد.
مجتبی صالحی: مافیا یعنی یک کار غیرقانونی در کشور یا در هر منطقه‌ای که کاری را انجام می‌دهد و همه اطلاع دارند، اما نمی‌توانند نسبت به آن اقدامی انجام دهند که البته این مورد را نیز ما داریم در گود‌های زباله گردی مافیا قدرت پیدا می‌کند.
مدیر کل آسیب‌ها اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: همگرایی ان جی او‌ها موضوعی است که نیازمند رویکرد نظری است، زیرا این ان جی او‌ها برای همگرا شدن نیازمند آموزش‌هایی هستند، اما توان این گروه‌ها در یک سطح نیست یعنی ما نیازمند این هستیم که گروه‌های مردم پایه را آموزش دهیم؛ در حوزه‌ی کودکان کار و مافیا یک قالب سه گانه وجود دارد که مافیا، افراد متفرق و خانواده‌های بزرگ جمعی داریم.

علی گو گفت: در گام اول باید با گروه‌هایی که سوء استفاده می‌کنند برخورد شود، پس از آن ایجاد ساختار‌های حمایتی نقش مهمی را ایفا می‌کند؛ ایجاد مدل‌های توانمد سازی دقیق گام سوم است و گام آخر قفل فرایند‌های استمرار است؛ که از کمک مردم کف خیابان تا موضوع اتباع است.

کاشانی نیز در رابطه با حضور اتباع گفت: اخیرا اتفاقاتی در زمینه‌ی اتباع رخ داده که اگر با استمرار به همین سمت حرکت کنیم مقداری سطح هجوم تبعات بحث کودکان کار کمتر می‌شود زمانی مباحث قانونی رفع می‌شود چنانچه پدر خانواده شغلی با وجه اجتماعی داشته باشد می‌تواند خانواده را تا حدودی تامین کند و به سمت کار‌های دیگر نخواهد رفت و عملکرد خیلی مطلوب‌تر خواهد بود، از نگاه جرم به کودک فاصله بگیریم کودکی که برای امرار معاش کار می‌کند مجرم نیست.

مریم شعبان گفت: مسئله‌ی جامعه‌ی ما به کار گرفتن کودکان است و نه کار کودکان، زیرا کودک از سلامت و بهداشت و تحصیل و آموزش محروم می‌شود مسئله است، اما کار کودکان یک واقیعت اجتماعی است، مهمترین اقدام در این حوزه کارشناسی شدن آن است اولین اقدام بومی شناسی است و مهمترین آن کارشناسی شدن کار است.
مرجع : خبرگزاری صدا و سیما
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
اعتماد به نفس ضرورتاً تضمین کننده موفقیت نیست ولی عدم اعتماد به نفس مطمئناً باعث شکست می‌شود./ آلبرت بندورا