دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۰ شهريور ۱۴۰۱ / ۱۷:۲۱
کد مطلب: 59801
۰

غافلگیری مغز برای عملکرد بهتر در امتحان!

زهرا ذوالقدر
غافلگیری مغز برای عملکرد بهتر در امتحان!
مطالعه‌ای از سوی دانشمندان مغز و اعصاب دانشگاه منچستر درباره‌ اثر غافلگیری بر حافظه، ناخواسته منجر به کشف روشی شد که شاید به عملکرد بهتر ما در امتحانات کمک کند. در این مطالعه که در مجله‌ی نوروسایِنس منتشر شد، به ۲۶ شرکت‌کننده تصاویر اشیایی نشان داده شد که یا طبیعی بودند (مانند میوه، درخت و گل) یا دست‌ساز (مانند موس کامپیوتر و تلفن).
 
 دانشمندان در این مطالعه به شرکت‌کنندگان یاد دادند با استفاده از نشانه‌هایی مانند مثلث یا مربع، اشیاء دست‌ساز یا طبیعی را پیش‌بینی کنند. سپس کل آزمایش با ۲۴ نفر دیگر تکرار شد که اسکن ام‌آر‌آیِ مغزی هم داشتند تا مشخص شود که برای یادگیری و بازیابی داده‌ها از کدام مناطق مغزشان استفاده می‌شود.
 
وقتی یک رویداد پیش‌بینی‌شده (از قبیل شی دست‌ساز) به دنبال یک رویداد پیش‌بینی‌نشده اما مشابه (از قبیل یک شی طبیعی) می‌آمد، حافظه‌ی شرکت‌کنندگان تقویت میشد. مطالعه‌ی دوم در اسکن ام‌آرآی دقیقاً نتایجِ رفتاریِ مشابهی داشت و نشان‌دهنده‌یِ فعال شدنِ هیپوکامپ مغز بود. از طرف دیگر، توالی دو رویداد مشابهِ پیش‌بینی نشده نیز نواحی بینایی مغز را تحریک کرد، اما عملکرد حافظه را تقویت نکرد.
 
دکتر دریا فرانک، دانشمند علوم اعصاب شناختی از دانشگاه منچستر می‌گوید: «هم‌اکنون می‌دانیم اگر قبل و حین یادگیری، عامل انتظار زیرپا گذاشته شود، سبب تحریک شدن مکانیسم انطباقی می‌شود که متعاقباً منجر به بهتر شدن حافظه برای رویداد‌های پیش‌بینی‌نشده می‌شود.

این آزمایش نشان می‌دهد زمانی که تلاش می‌کنیم داده‌ها را بازیابی کنیم این مکانیسم چگونه متاثر می‌شود.» وقتی اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ می‌دهد، مغز ما روی محیط بیرونی تمرکز می‌کند تا بتواند چیز جدیدی بیاموزد، چیزی که در آغاز انتظارش را نداشته است.

دانشندان در حال حاضر می‌دانند «غافلگیری» حالتِ یادگیری را در مغز فعال می‌کند، با این حال مطالعه‌ی کنونی نخستین مطالعه‌ایست که بررسی می‌کند مغز ما هنگام تلاش برای بازیابی داده‌ها چگونه از این مکانیسم استفاده می‌کند.

دکتر فرانک در این زمینه می‌افزاید: «اگرچه ما در مطالعه‌ی کنونی، اثر این یافته‌ها را بر بازنگری امتحان و عملکرد ارزیابی نکردیم، منطقی‌ست که آن را بسنجیم؛ بنابراین وقتی هدف، بازیابی داده‌هاست، مواجهه با رویداد‌های غافلگیرکننده می‌تواند مکانیسم کدگذاری را به کار بیاندازد؛ مثلا درس خواندن در یک کافه یا یک محیط ناآشنای دیگر ممکن است سبب تقویت حافظه برای امتحانات آینده شود».
 
اما عکس آن نیز صادق است: زمانِ امتحان وقتی در حال تلاش برای به خاطر آوردن چیزی هستید که قبلاً یاد گرفته‌اید، یک محیط آشنا و مورد انتظار می‌تواند به شما کمک کند و باعث بازیابی اطلاعات حافظه شود.»
مرجع : فرادید
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
خدايا،ميشه چند لحظه وقتتو بگيرم! اين دفعه چيزي ازت نمي خوام! فقط مي خوام  خيلي ساده بگم: ممنون براي همه چيز...