دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۲۱ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۷:۲۶
کد مطلب: 61231
۰

اختلال در میکروبیوم روده، با سندروم خستگی مزمن مرتبط است

اختلال در میکروبیوم روده، با سندروم خستگی مزمن مرتبط است
محققان موسسه ملی اختلالات عصبی و سکته مغزی، تفاوت هایی را در میکروبیوم های روده افراد مبتلا به سندروم خستگی مزمن (CFS) که با عنوان آنسفالومیلیت میالژیک (ME) نیز شناخته می شود، یافته اند. این یافته ‌ها، تایید می کنند که اختلال در میکروبیوم روده، با سندروم خستگی مزمن مرتبط است.
میکروبیوم روده، مجموعه ای از باکتری ‌ها، ویروس‌ ها و قارچ ‌هایی که در سیستم گوارشی ما زندگی می‌ کنند و نقش مهمی در تنظیم فعالیت های بدن دارند.
پژوهشگران تاکیدکردند: یافته های ما، اطلاعات جدیدی را در رابطه با نقش میکروبیوم در این بیماری ارائه داده و نشان داده اند که تفاوت های خاصی در میکروب های روده می توانند نشانگر ME/CFS باشند.
ME/CFS یک بیماری جدی، مزمن و ناتوان کننده است که با طیف وسیعی از علائم، از جمله خستگی، اختلال خواب، مشکلات شناختی، درد و مشکلات گوارشی همراه است. علل این بیماری ناشناخته اند و هیچ درمانی برای آن وجود ندارد.
محققان در این مطالعه، ساختار ژنتیکی باکتری ‌های روده 106 فرد مبتلا به ME/CFS و 91 فرد سالم را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.
نتایج، حاکی از وجود تفاوت‌ های کلیدی در کمیت و تنوع میکروبیومی و همچنین تعامل بین گونه‌ های میکروبیوم روده، بین دو گروه بود.
دانشمندان دریافتند: سطوح چندین گونه باکتریایی در افراد مبتلا به ME/CFS، به طور قابل توجهی پایین تر از افراد سالم بود؛ از جمله گونه هایFaecalibacterium prausnitzii  و Eubacterium rectale. این باکتری ‌ها، اسید چرب با زنجیره کوتاهی به نام بوتیرات را تولید می‌ کنند که نقش مهمی در حفظ سلامت روده دارد و به خصوص برای پیشگیری از بیماری های عصبی، حیاتی است.

پژوهشگران با بررسی های بیشتر، تأیید کردند: کاهش این باکتری ها، با کاهش تولید بوتیرات در میکروبیوم روده افراد مبتلا به ME / CFS مرتبط است. بوتیرات، منبع اصلی انرژی برای سلول‌ های روده محسوب می شود و از بدن، در برابر بیماری‌ های گوارشی محافظت می‌ کند.

مطالعات متعددی نشان داد، بوتیرات، تریپتوفان و سایر متابولیت های شناسایی شده در خون، برای کنترل پاسخ های ایمنی، متابولیک و تنظیم فعالیت غدد درون ریز مهم هستند.

محققان، مشاهده کردند:سطوح 9 گونه باکتری دیگر از جمله Enterocloster bolteae و Ruminococcus gnavus که به ترتیب با بیماری ‌های خودایمنی و بیماری التهابی روده مرتبط هستند، در میکروبیوم روده بیماران ME/CFS، افزایش یافته بود.
دانشمندان اظهار داشتند: عدم تعادل در این 12 گونه باکتری می تواند به عنوان یک نشانگر زیستی برای تشخیص ME/CFS مورد استفاده قرار گیرد. با این حال ما هنوز نمی دانیم که تغییر در میکروبیوم روده، نتیجه بیماری است یا علت آن و قطعا تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.
یافته های تحقیقاتی در مجله Cell Host & Microbe منتشر شده اند.

 
مرجع : خبرگزازی علم و فرهنگ
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
شکست خوردن و زمین خوردن یک اتفاق است تسلیم‌شدن و بلندنشدن یک انتخاب است. نگذار انتخاب‌هایت اسیر اتفاق‌ها شود..!!!