شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۸ فروردين ۱۴۰۲ / ۱۹:۵۲
کد مطلب: 61593
۱

ازدواج بدون وصال چیست؟

ازدواج بدون وصال چیست؟
یکی از مسائل مهم در بین زوجین، رابطه ی زناشویی است که اختلال در آن موجب مشکلات بسیاری می شود. یکی از مشکلات، در عامیانه به ازدواج بی وصال معروف است. در این مشکل زن و مرد پس از ازدواج ، نمی توانند رابطه جنسی کاملی داشته باشند و گاهی تا سال ها این مشکل باقی می ماند و درمان نمی شود . در ایران حتی مواردی مشاهده شده که زن و شوهر حتی پس از 15 تا 18 سال از زندگی مشترک ، هنوز موفق به برقراری رابطه جنسی نشده اند .

ازدواج ﺑﻪ وﺻﺎل ﻧﺮﺳﻴﺪه(UCM)  ﺑـﻪ ازدواﺟـﻲ اﻃـﻼق ﻣﻲﺷﻮد ﻛﻪ در آن ﻫﻴﭽﮕﺎه زن و ﺷﻮﻫﺮ ﻧﺰدﻳﻜﻲ ﻧﺪاﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷـﻨﺪ . اوﻟـﻴﻦ ﺑـﺎر دانشمندی به نام بالین در ﺳـﺎل ۱۹۶۱ در ﻣﻘﺎﻟـﻪ ﺧﻮد ﺗﺤﺖ ﻋﻨﻮان ”ﺑﺨﺶ دﻳﮕﺮ ﻃﺐ“ﺑﻪ اﻳﻦ اﺧﺘﻼل اﺷـﺎره داﺷﺘﻪ و ﺗـﺎ ﺑـﻪ ﺣـﺎل ﻣـﻮارد زﻳـﺎدي در ﺳﺮاﺳـﺮ ﺟﻬـﺎن ﮔﺰارش ﺷﺪه اﺳﺖ .
در ﺑﺮرﺳﻲﻫـﺎي اﻧﺠـﺎم ﺷـﺪه در اﻳﺮان ﻣﻬﻤﺘﺮﻳﻦ ﻋﻠـﻞ رواﻧـﻲ UCM در زﻧـﺎن را ﺗـﺮس از ﻧﺰدﻳﻜﻲ،  ﻧﮕﺮش ﻧﺎﺧﻮﺷﺎﻳﻨﺪ ﻳﺎ ﺑﻲﺗﻔﺎوﺗﻲ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﺟﻨــﺴﻲ و  ﻧﮕــﺮش ﻧﺎﺧﻮﺷــﺎﻳﻨﺪ ﻧــﺴﺒﺖ ﺑــﻪ ﻫﻤــﺴﺮو در ﻣﺮدان، اﺿﻄﺮاب ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺟﻨﺴﻲ و اﻧـﺰال زودرسذﻛـﺮ ﻛﺮده‌اﻧﺪ. متاسفانه اﻳـﻦ اﺧﺘﻼل در ﺻﻮرت ﻋﺪم درﻣﺎن ﻣﻨﺎﺳـﺐ، ﻧﺎﺑـﺎروري و در ﻣﻮارد ﺑﺴﻴﺎري ﻃﻼق را ﺑﻪ دﻧﺒﺎل دارد .
معمولاً پس از ازدواج از زن و مرد انتظار می رود فعالیت جنسی به صورت طبیعی و با تمایل هر دو طرف داشته باشند . هم چنین شایع ترین فعالیت جنسی زن و مرد از طریق واژن است . در ازدواج های به وصال نرسیده زن و مرد هیچ وقت رابطه جنسی نداشته اند احساس گناه ، شرم و بی کفایتی در زوج های مبتلا به این مشکل افزایش می یابد پنهان کردن این مسئله برای مدت زیادی ممکن نیست و فشار روانی زیاد بر زوج به ویژه در فرهنگ ایران بسیار زیاد است بسیاری از این زوج ها ، حتی به فال گیری و جن گیری پناه می برند در حالی که دلایل ازدواج به وصال نرسیده بسیار متفاوت است 
بعضی از زوج ها تا مدت ها بعد از ازدواج، موفق به انجام ارتباط زناشویی نمی شوند، به طوری که خانم هم چنان دست نخورده و باکره باقی می ماند.این زوج ها به دلیل شرم یا ترس، مشکل خود را بازگو نمی کنند و بعد از مدت ها شاید به متخصص زنان مراجعه کنند. گاهی تحت عمل جراحی به شکل جراحی پرده ی بکارت یا باز کردن واژن قرار می گیرند، ولی مشکل بیمار حل نمی شود. این مشکل به قدری ناراحت کننده و بزرگ جلوه می کند که زوج ها در مراجعه بسیار مضطرب و مأیوس هستند. گاهی سال ها از ازدواج گذشته ولی هنوز موفقیتی در این زمینه حاصل نشده است. گزارشی از یک مورد ازدواج بدون وصال به مدت 15 سال نیز وجود دارد.

ازدواج بدون وصال به چه علت اتفاق می افتد؟
علت های مختلفی برای ازدواج بدون وصال وجود دارد:
- عدم اطلاع و آگاهی زوج ها از اندام های جنسی و عمل جنسی
- باورهای فرهنگی در مورد گناه بودن یا ناپاک بودن عمل جنسی
- سرکوب احساسات جنسی به خصوص در زنان در دوران بلوغ و بعد از آن به طوری که تصور این عمل برای برخی از آن ها چندش آور است.
- ناتوانی های جنسی در مرد.
- تصورات غیر واقعی در مورد اندام جنسی زنانه توسط خانم، به طوری که آن را تنگ و غیرقابل نفوذ تصور می کند.
- تصورات غیر واقعی مرد که واژن همسر را خطرناک و آسیب رسان می بیند و از آمیزش ترس دارد.
- تصورات غیرواقعی زن در مورد آلت جنسی مردانه که آن را آسیب رسان و خطرناک تصور می کند و از آمیزش ترس پیدا می کند.
برای مثال در یک مورد گزارش شده که خانم به شدت از انجام نزدیکی می ترسید و فکر می کرد ممکن است دچار خونریزی شدید شود.
چگونه می توان اختلال ازدواج بدون وصال را درمان کرد؟
این بیماری یک بیماری روان پزشکی است و بیمار توسط روان پزشک یا روان درمانگر جنسی باید درمان شود.
اعمال جراحی یا شبه جراحی که توسط متخصصان زنان انجام می گیرد کمکی به درمان بیماران نمی کند و گاهی ترس و اضطراب آن ها را افزایش می دهد.
روان درمانی، مشاوره و آموزش جنسی توسط روان پزشک و در صورت صلاحدید او مصرف داروهای ضد اضطراب می تواند مشکل بیمار را حل کند و آمیزش بین زوج ها صورت گیرد.
ناتوانی زن در اجازه دادن برای دخول می‌تواند ناشی از علل ارگانیک، روان‌شناختی یا ترکیبی از این دو باشد. در مردان دو علت عمده چنین ناتوانی‌ای، اختلال نعوظ و انزال زودرس است. در بسیاری از موارد چند عامل در کنار عوامل عاطفی در ایجاد مشکل دخیل هستند.


ازدواجی که به ‌وصال نمی‌رسد

ازدواج به‌وصال نرسیده برای توصیف حالتی به کار می‌رود که در آن یک زوج نمی‌توانند پس از ازدواج رابطه زناشویی داشته باشند. این پدیده در جوامع سنتی شایع‌تر است. عامل آن دقیقا بررسی نشده اما می‌تواند کمبود اطلاعات و آموزش‌های پیش و هنگام ازدواج و الزام برای انجام رابطه زناشویی بلافاصله پس از عروسی و باورهای فرهنگی خاص در مورد ازدواج و رابطه زناشویی باشد. علل مختلف و متنوعی می‌توانند باعث ازدواج به‌وصال نرسیده شوند.

ناتوانی زن در اجازه دادن برای دخول می‌تواند ناشی از علل ارگانیک، روان‌شناختی یا ترکیبی از این دو باشد. در مردان دو علت عمده چنین ناتوانی‌ای، اختلال نعوظ و انزال زودرس است. در بسیاری از موارد چند عامل در کنار عوامل عاطفی در ایجاد مشکل دخیل هستند.

همکاری نكردن  یکی از زوجین ممکن است در روند  درمان، مشکلاتی را ایجاد کند 
مهم‌ترین اثر افسردگی، روی میل جنسی است از این جهت اینمورد بایستی کاملا بررسی و مورد توجه قرار گیرد البته گاهی داروهایی که برای برخی اختلال‌های روان‌شناختی تجویز می‌شود هم روی نعوظ اثر منفی می‌گذارد. همچنین کاهش میل جنسی ممکن است به‌دلیل بروز یکی از اختلال‌های هورمونی باشد. کم کاری تیروئید و کاهش هورمون مردانه (تستوسترون) هم می‌تواند باعث کاهش تمایلات جنسی شود.


حرف آخر

برای درمان ازدواج به‌وصال نرسیده حضور و همراهی زن و شوهر در مراحل درمان الزامی است. باید به هر دو بعد عاطفی و جسمانی رابطه توجه شود. برای هر زوج روش درمانی منحصر به فرد و متناسب با مشکل آنها طراحی می‌شود. بسیاری از زوج‌ها به درمان‌های دارویی و حتی جلسات متعدد مشاوره نیاز ندارند و با آموزش یا چند توصیه ساده مشکلشان برطرف خواهد شد. توجه کنید توصیه‌ها و اقدام‌های غلط افراد غیرحرفه‌ای که دانشی در این زمینه ندارند، زوج را در یک چرخه معیوب قرار می‌دهد که نه‌تنها کمکی به بهبود آنها نمی‌کند بلکه اعتماد به‌نفسشان را نسبت به توانایی‌های خود و درمان مشکل از بین می‌برد و زمان را هدر خواهدداد.


 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند ، هر چه بیشتر اوج بگیری کوچکتر خواهی شد.