دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 6 May 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ / ۱۳:۴۹
کد مطلب: 61733
۰

روش درمانی کایروپراکتیک چیست؟

Chiropractic
روش درمانی کایروپراکتیک چیست؟
کایروپراکتیک یک حرفه مراقبت بهداشتی است که به درمان غیر جراحی اختلالات سیستم عصبی یا سیستم اسکلتی-عضلانی اختصاص دارد. به طور کلی متخصصان کایروپراکتیک تمرکز منحصر به فردی بر روی دستکاری و درمان ساختارهای اطراف دارند.

کایروپراکتیک یا مهره‌ورزی (Chiropractic) شکلی از درمان جایگزین است که تمرکزش بیشتر روی تشخیص و درمان اختلالات حرکتی دستگاه ماهیچه‌ای‌اسکلتی انسان به‌ویژه ستون مهره‌هاست.


کلمه کایروپراکتیک از واژه یونانی Cheir به معنای دست و Praxis به معنای عمل حاصل شده و به طور کلی نوعی درمان دستی موثر است. بدین صورت که کایروپراکتورها با کمک گرفتن از دستان خود به تشخیص، درمان و جلوگیری از اختلالات دستگاه اسکلتی عضلانی بر روی دستگاه عصبی، می‌پردازند.  
 
کایروپراکتیک یا درمان دستی یک روش درمانی مربوط به تشخیص، درمان و پیشگیری از اختلالات دستگاه اسکلتی عضلانی و تأثیر این اختلالات بر روی دستگاه عصبی و سلامت عمومی، می‌باشد.کایروپراکتورها از دست‌های خود برای درمان اختلالات مربوط به استخوان‌ها، عضلات و مفاصل استفاده می‌کنند. روش‌های درمانی که در طی آن‌ها این‌گونه از دست‌ها استفاده می‌شود، درمان دستی نام دارند.

 
انواع تکنیک‌های کایروپراکتیک
تکنیک‌های بکار رفته در کایروپراکتیک شامل موارد زیر است:
1- درمان های دستی به ویژه درمان به شیوه سنتی ستون فقرات
2- اصلاح مفاصل و بافت نرم

در اصل کایروپراکتورها در این روش از هیچ‌گونه مدار شیمیایی و دارویی استفاده نکرده و تنها بخش‌های اسکلتی عضلانی بدن که عملکرد خوبی ندارند را تعدیل و بهبود می‌بخشند. دستکاری ستون فقرات در حالت معمولی امری بدون درد خواهد بود. اگر از قبل فرد دچار کمر درد باشد ممکن است حین انجام این روش درمانی تا حدودی احساس درد داشته باشد.
 
کایروپراکتورها در روش‌های درمانی
متخصص کایروپراکتیک ما در مورد روش‌های درمانی مفید برای وضعیت سلامتی شما و کمک به مدیریت بیماری و پیشگیری از آن در آینده، توصیه‌هایی را ارائه خواهند داد. این کار می‌تواند با کمک منیپولاسیون عضلات، استخوان‌ها و مفاصل و معمولاً در ناحیه‌ی ستون فقرات انجام شود. به این روش درمانی " درمان دستی" گفته می‌شود.

این روش ممکن است شامل ماساژ، منیپولاسیون بافت‌های نرم، نکات تغذیه‌ای، ورزشی و سبک زندگی و یا یک برنامه‌ی باز توانی برای شما باشد.

کایروپراکتور ها ممکن است روش‌هایی ازجمله تنظیم ستون فقرات و دیگر درمان‌های دستی را با روش‌هایی ازجمله موارد زیر ترکیب کرده و آن‌ها را باهم به کار بگیرند:
یخ و گرما
تحریک الکتریکی
تکنیک‌های آرام‌سازی
ورزش‌های عمومی و باز توانی
مکمل‌های غذایی
 
منیپولاسیون ستون فقرات
اصلی‌ترین تکنیک درمانی استفاده‌شده در روش‌های کایروپراکتیک، منیپولاسیون ستون فقرات می‌باشد. در این روش، کایروپراکتور از دست‌های خود برای اعمال فشار بر روی عضلات، استخوان‌ها و مفاصل درون و اطراف ستون فقرات استفاده می‌کند.

در طول این جلسه، از شما خواسته می‌شود تا نشسته و یا دراز بکشید و معمولاً از شما می‌خواهند تا لباس‌های بالاتنه‌ خود را دربیاورید تا کایروپراکتور بتواند به ستون فقرات شما دسترسی داشته باشد. در این صورت به شما یک روپوش داده می‌شود.

کایروپراکتورها از طیف وسیعی از درمان‌های دستی استفاده می‌کنند. ازجمله:
فشار ناگهانی و شدید بر روی ستون فقرات (باهدف کاهش محدودیت در مفاصل و بهبود دامنه‌ حرکتی)
حرکت دادن آرام مفاصل در موقعیت‌های مختلف (باهدف کاهش گرفتگی مفصل)
کشیدن و یا فشار دادن عضلات در جهت‌های خاص (باهدف تقویت عضلات و بهبود دامنه‌ حرکتی آن‌ها)
درمان کایروپراکتیک معمولاً بدون درد بوده ولی درصورتی‌که کایروپراکتور به درمان یک عارضه‌ دردناک و ملتهب بپردازد، ممکن است اندکی ناراحتی و درد خفیف احساس شود. درصورتی‌که در طی جلسه‌ درمانی کایروپراکتیک خود هرگونه درد و ناراحتی را تجربه کردید، بلافاصله با کایروپراکتور خود در میان بگذارید. در طول منیپولاسیون ستون فقرات، ممکن است درون ستون مهره‌ خود احساس فرسایش کرده و صداهایی به گوش شما برسد. باور بر این است که این امر به دلیل وجود حباب‌های گاز در مایع احاطه‌کننده‌ مفصل می‌باشد. این، بخشی طبیعی از منیپولاسیون ستون فقرات و دیگر درمان‌های دستی می‌باشد.

عارضه‌هایی که عموماً توسط کایروپراکتورها درمان می‌شوند
درمان‌های کایروپراکتیک معمولاً برای عارضه‌های اسکلتی عضلانی استفاده می‌شوند (عارضه‌هایی که عضلات، استخوان‌ها و مفاصل را درگیر می‌کنند).
ازجمله این عارضه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
کمردرد
درد گردن
مشکلات و درد شانه
لغزندگی دیسک‌های کمر
پادرد و سیاتیک
درد و مشکلات مربوط به مفاصل ران، زانو، مچ پا و کف پا
درد و مشکلات مربوط به آرنج، مچ دست و مفاصل کف دست
فیبرومیالژیا
 
بااین‌حال برخی از کایروپراکتورها ادعا می‌کنند که می‌توانند
طیف وسیعی از عارضه‌های نامربوط به عضلات، استخوان‌ها و مفاصل را نیز درمان کنند. ازجمله:
آسم
حساسیت‌ها
قاعدگی‌های دردناک
قولنج در نوزادان
سردرد و میگرن
فشارخون بالا
عارضه‌های سلامت روانی - مانند افسردگی، فوبیا و اضطراب
اختلالات گوارشی (روده و معده)
همچنین ممکن است از درمان‌های کایروپراکتیک برای بهبود وضعیت سلامت عمومی استفاده شود.

روش‌های درمانی کایروپراکتیک چگونه اجرا می‌شوند
معمولاً اولین جلسه‌ درمانی کایروپراکتیک شما با متخصصین درمان دستی در کلینیک طب فیزیکی و توان‌بخشی پیشگام، شامل بررسی وضعیت سلامت عمومی و سابقه‌ی پزشکی شما و همچنین یک معاینه‌ی فیزیکی می‌باشد.
 
روش‌های درمانی کایروپراکتیک معمولاً شامل تکنیک منیپولاسیون به کمک دست بوده که بیشتر بر روی ستون فقرات تمرکز دارند.

همچنین ممکن است از روش‌های درمانی دیگری برای شما استفاده‌شده و توصیه‌هایی در مورد ورزش، تغذیه و سبک زندگی به شما ارائه شوند. جلسات درمان کایروپراکتیک معمولاً بین 15 تا 30 دقیقه زمان می‌برند.

5 فایده‌ استفاده از درمان‌های کایروپراکتیک ازنظر دکتر سپهریان متخصص طب فیزیکی و توان‌بخشی
درحالی‌که بسیاری از روش‌های درمانی می‌توانند علائم عارضه را کاهش دهند، روش‌های درمانی کایروپراکتیک یک روش مناسب برای میلیون‌ها نفر در دور دنیا می‌باشد. چون‌که این روش‌ها نه‌تنها غیرتهاجمی و مقرون‌به‌صرفه‌اند، بلکه عملکرد بالایی نیز دارند. در زیر به 5 فایده‌ انجام این روش‌ها اشاره می‌کنیم.

1) تسکین درد را تسریع می‌کند
کایروپراکتورها معمولاً می‌توانند به‌سرعت مشکلات مکانیکی که علت ایجاد درد مربوط به ستون فقرات فردند را تشخیص داده و با انجام روش‌های کایروپراکتیک به‌سرعت درد را تسکین دهند. بیماران معمولاً در حالی از جلسه‌های درمانی کایروپراکتیک خارج می‌شوند که به‌وضوح احساس بهتری داشته و می‌گویند علائم آن‌ها سریع‌تر از زمان انجام دیگر روش‌های درمانی از بین می‌روند.

2) تحرک پذیری مفاصل را افزایش می‌دهد
یکی از علل کارآمد بودن روش‌های درمانی کایروپراکتیک، توانایی آن‌ها در بازگرداندن تحرک به مفاصل "قفل‌شده" می‌باشد که ممکن است در حال فشار آوردن به اعصاب باشند. زمانی که کایروپراکتور روش‌های درمان دستی را انجام می‌دهد، درواقع در حال متقاعد کردن عضلات اطراف مفاصل دچار گرفتگی، برای شل شدن می‌باشد. این کار برای بازگرداندن تحرک به حالت طبیعی ضروری است.

3) توانایی‌های بدن را به حداکثر میزان می‌رساند
روش‌های درمانی کایروپراکتیک تنها برای درمان درد موضعی نیستند. با کمک به بازیابی عملکرد و تحرک پذیری کامل در تمامی مناطق بدن، این روش‌ها می‌توانند بر روی توانایی‌های کلی بدن تأثیرگذار باشند.

4) به کاهش استرس کمک کرده و حال فرد را بهتر می‌کنند
زمانی که شما درد داشته و نتوانید فعالیت‌های روزمره و موردعلاقه‌ی خود را انجام دهید، این امر می‌تواند بر روی بدن و ذهن شما اثر منفی بگذارد. برای مثال استرس برای عدم توانایی انجام کارهای خود، می‌تواند منجر به افزایش فشارخون شود. ناراحتی می‌تواند موجب بی‌خوابی شود. لازم به ذکر نیست که شاید نتوانید برنامه‌ی ورزشی منظم خود را انجام دهید. این روش‌ها می‌توانند با کمک به تسریع فرایند بهبودی، در سلامت عمومی شما مؤثر باشند.

5) این روش‌ها برای درمان آسیب‌های قدیمی و جدید مؤثرند
فرقی نمی‌کند که شما اخیراً به گردن یا کمر خود آسیب رسانده‌اید و یا چند وقتی هست که با درد مزمن دست‌وپنجه نرم می‌کنید، روش‌های درمانی کایروپراکتیک می‌توانند به‌سرعت و با کارایی بالا شمارا از شر این علائم خلاص کنند. این روش‌ها همچنین می‌توانند به شما در بازیابی تحرک شانه، آرنج، مچ دست، مفصل ران، زانو و کف پا کمک کنند. بنابراین اگر شانه یا مچ پای شما دچار پیچ‌خوردگی شده، از سندرم تونل کارپال رنج می‌برید و یا با مشکلات دیگری در دست و پاهای خود سروکله می‌زنید، روش‌های درمانی کایروپراکتیک را به‌عنوان راهی غیرتهاجمی برای کاهش درد و بازگشت هر چه سریع‌تر به قدرت قبلی خود در نظر بگیرید.



عوارض کایروپراکتیک و موارد منع استفاده
همان‌گونه که ذکر شد، کایروپراکتیک نوعی درمان دستی است، افراد مبتلا به مشکلات و اختلالات زیر نباید از روش‌های دستکاری ستون فقرات استفاده کنند.
پوکی استخوان
تنگی کانال نخاعی یا التهاب در ناحیه کمر
آرتروز گردن
افرادی که رقیق کننده خون مصرف می‌کنند
بیمارانی که در گذشته به سرطان مبتلا بوده‌اند، لازم است قبل از هر گونه اقدامی با پزشک خود مشورت کنند.

در این روش درمانی به این علت که درمانگر مستقیما با ستون فقرات و اعصاب شخص در ارتباط است، بسیار حساس بوده و نيازمند توجه و دقت بالایی از سوی درمانگر می‌باشد. ممکن است یک آسیب جزئی یا یک سهل‌انگاری کوچک سبب بروز مشکلات جبران‌ناپذیر نخاعی شود.


 
فرق فیزیوتراپی با کایروپراکتیک
چیست؟

فرق فیزیوتراپی با کایروپراکتیک هر دو روش درمانی فیزیوتراپی و کایروپراکتیک، بدن را به روش‌های طبیعی درمان می‌کنند؛ و تفاوت اصلی این دو روش در این است که کایروپراکتیک، با تنظیم کردن ستون فقرات، با هدف سلامت کلی عملکرد بدن و سیستم عصبی کار می‌کند در حالی که فیزیوتراپی در جهت توانبخشی مناطق خاصی از بدن تمرکز دارد.

تفاوت کاربردهای فیزیوتراپی با کایروپراکتیک
اگر شما درد دارید، دردهایی مانند کمر درد، گردن درد، درد ناشی از آسیب در هنگام کار و یا تصادف با اتومبیل و یا دچار اختلالات اسکلتی-عضلانی هستید که زندگی روزمره شما را تحت تاثیر قرار داده است؛ برای درمان، باید به متخصص طب فیزیکی مراجعه کنید؛ اما در صورتی که دچار اختلالات ستون فقرات و یا سیستم عصبی هستید، باید به متخصص کایروپراکتور مراجعه نمایید.


تفاوت روش‌ها و تکنیک‌های فیزیوتراپی با کایروپراکتیک
متخصص طب فیزیکی، مشکل خاص شما را تشخیص داده و برای درمان آن از روش‌هایی مانند گرمادرمانی، یخ گذاشتن، حرکت دادن و لیزر درمانی استفاده می‌کند. گاهی اوقات هم از ماساژ درمانی و حرکات کششی و تقویتی کمک می‌گیرد. درمان کایروپراکتیک، یک روش درمانی جامع‌تر است و ناهماهنگی‌های ستون فقرات را تشخیص داده و درمان می‌نماید و فقط بر روی یک مشکل بخصوص تمرکز ندارد. با برطرف کردن این ناهماهنگی‌ها، سیستم عصبی بدن بهتر کار می‌کند و بدن در جهت تنظیم و بهبودی هر چه بیشتر و سریعتر خود کار می‌کند.

تفاوت متخصص طب فیزیکی یا فیزیوتراپیست با متخصص کایروپراکتیک
متخصصان طب فیزیکی و کایروپراکتورها، هر دو با این هدف کار می‌کنند که شما بتوانید بدون احساس درد و ناراحتی، تحرک داشته باشید و در این راه، از روش‌ها و ابزار‌های درمانی مختلفی برای کمک به شما استفاده می‌نمایند. این موارد عبارتند از: کایروپراکتور، برای تشخیص علت درد و بررسی شکل استخوان‌های بدن، از تصاویر اشعه ایکس کمک می‌گیرد، اما متخصص طب فیزیکی برای تشخیص و انتخاب نوع درمان، معاینات بالینی انجام می‌دهد و معمولاً عکسبرداری را تجویز نمی‌کند. کایروپراکتور، معمولاً بر نحوه تغذیه بیمار توجه دارند و برنامه‌های تغذیه‌ای را به بیمار ارائه داده و در مطب خود مکمل‌های غذایی را در اختیار بیماران قرار می‌دهد. متخصص طب فیزیکی، اغلب برای جلوگیری کردن از صدمات و آسیب‌های بیشتر، با شما کار می‌کند. متخصص طب فیزیکی، برای بیماران خود برنامه‌های ورزشی تجویز می‌کند تا بیمار آن‌ها را در خانه، در جهت رسیدن به اهداف توانبخشی خود، به طور روزانه انجام دهد. متخصصان طب فیزیکی، در بیمارستان‌ها، مدارس، کلینیک‌ها و خانه‌های سالمندان فعالیت دارند؛ اما کایروپراکتورها، فقط در کلینیک کار می‌کنند.

سایر تفاوت‌های فیزیوتراپی و کایروپراکتیک
تفاوت‌های دیگر این دو روش درمانی عبارتند از: درمان کایروپراکتیک، معمولاً برای تنظیم دستی ناهماهنگی‌های تشخیص داده شده در ستون فقرات انجام می‌شود. کایروپراکتیک با اصلاح ناهماهنگی‌های ستون فقرات، فشار را از روی عصب‌ها برمی‌دارد. کایروپراکتیک معمولاً برای درمان کمر درد و گردن درد انجام می‌شود؛ اما فیزیوتراپی برای درمان ناراحتی‌های ستون فقرات و اندام‌ها کاربرد دارد.


کلام آخر
درمان‌های فیزیوتراپی و کایروپراکتیک، هر دو در جای خود بسیار مفید و کارآمد هستند، و با اینکه اساس کار هر کدام ممکن است متفاوت باشد، فیزیوتراپی و کایروپراکتیک به خوبی یکدیگر را تکمیل می‌کنند. انتخاب شیوه درمان در بین بیماران متفاوت است. فیزیوتراپی، با روش‌های مختلف به تقویت عضلات شما کمک می‌کند، اما در درمان برآمدگی دیسک، تاثیر چندانی ندارد، اما کایروپراکتیک برای درمان عوارض ناشی از فتق دیسک، کارآمد‌تر است. تکنیک‌های مختلف فیزیوتراپی، همراه با روش‌های دستی درمان کایروپراکتیک، به متخصصان طب فیزیکی و کایروپراکتورها کمک می‌کنند تا شما را درمان نمایند. اگر درد دارید، اولین قدم در جهت درمان، معاینه دقیق توسط یک متخصص حرفه‌ای است.

سؤالات متداول
آیا فیزیوتراپی بهتر از کایروپراکتیک است؟
هر دوی این روش‌های درمانی در جای خود، بسیار مفید و موثر هستند و نمی‌شود یکی را بهتر از دیگری دانست، زیرا هر یک از آن‌ها اهداف درمانی متفاوتی را دنبال می‌کنند.

آیا کایروپراکتورها و متخصصین طب فیزیکی، پزشک هستند؟
هم کایروپراکتورها و هم متخصصان طب فیزیکی در زمینه‌های علمی مربوط به خود متخصص هستند، اما به عنوان پزشک طبقه بندی نمی‌شوند.

درمان کایروپراکتیک پرهزینه‌تر است یا فیزیوتراپی؟
هزینه درمان با هرکدام از این روش‌ها، به وضعیت بیمار، تعداد جلسات درمانی و روش‌های مورد استفاده برای درمان بستگی دارد.

آیا تعداد جلسات درمانی کایروپراکتیک و فیزیوتراپی متفاوت است؟
در کایروپراکتیک معمولاً به چهار تا دوازده جلسه درمانی، و در فیزیوتراپی به طور متوسط، به حدود ۱۲ جلسه درمانی نیاز است.


برگرفته از:
کلنیک درد پیشگام
گروه سلامت بهروزی
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
قلب فقط کارش خونرسانی نیست؛ رزق و روزیتون رو هم میرسونه! خوش قلب باشید