شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۹ تير ۱۴۰۲ / ۱۰:۰۶
کد مطلب: 62146
۱

بهترین گرایش ارشد روانشناسی کدام است؟

بهترین گرایش ارشد روانشناسی کدام است؟
سال‌های اخیر رشته‌ روانشناسی یکی از رشته‌های محبوب برای ادامه‌ تحصیل بوده و سالانه بر تعداد شرکت‌کنندگان کنکور این رشته افزوده‌ می‌شود. این رشته در  مقطع ارشد گرایش‌هایی همچون: بالینی، تربیتی، عمومی، صنعتی‌سازمانی، شناختی و چند گرایش دیگر را شامل می‌شود.

داوطلبین کنکور ارشد روانشناسی قبل از اینکه درس خواندن را آغاز کنند لازم است تا گرایشی که قصد ادامه‌ تحصیل در آن را دارند انتخاب و به نوعی هدف اصلی خود را از درس خواندن مشخص سازند. در سال‌های اخیر در ایران بر تعداد گرایش‌های تحصیلی و همچنین ظرفیت پذیرش آن‌ها در دانشگاه‌ها افزوده شده که این امر مسیر ادامه‌ تحصیلِ رشته‌ روانشناسی را هموارتر می‌کند.

انتخاب منابع کنکور ارشد روانشناسی به‌صورتِ صحیح یکی از چالش‌های درس خواندن کنکوری‌ها در سال‌های اخیر است. سوالات کنکور طیف گسترده‌ای از کتاب‌های مرجع، مخصوصاً منابع ارشد روانشناسی بالینی، پوشش می‌دهند که این مسئله کار را برای داوطلبین سخت کرده‌ است.
 
کدام گرایش روانشناسی بهتر است؟
در چندین سال گذشته بیشترین توجه داوطلبین کنکور ارشد روانشناسی به گرایش روانشناسی بالینی بوده و برخی افراد بدون توجه به علاقه، استعداد و توانمندیشان به سراغ این گرایش پرآوازه رفته‌اند. اما برای انتخاب گرایش بهتر است همه‌ جوانب را سنجیده و سپس دست به انتخاب بزنید. گرایش ارشد روانشناسی در حقیقت مسیر شغلی شما را مشخص می‌کند و به شما چشم‌اندازی از آینده را نشان می‌دهد. هر کدام از گرایش‌ها در حوزه‌ خاصی اجازه‌ی فعالیت را به شما می‌دهند.

روانشناسی بالینی بهتر است یا عمومی؟
اگر شما هدفتان از شرکت در کنکور ارشد روانشناسی درمان‌گری است می‌توانید به سراغ دو گرایش روانشناسی بالینی یا روانشناسی عمومی بروید، چراکه این دو گرایش به طور خاص شما را برای این مسیر آماده می‌کنند. 

منابع کنکور ارشد روانشناسی بالینی و عمومی که نیاز به خواندن آن‌ها دارید تنها در یک مورد باهم تفاوت دارند، آن هم کتاب تخصصی است. به جز درس تخصصی در باقی دروس منابع و دروس امتحانی‌ آن‌ها مشترک هستند. دروس امتحانی این دو گرایش دروس: روانشناسی رشد، متون روانشناسی، روانشناسی مرضی و کودکان استثنایی، علم‌النفس، آمار و روش تحقیق، روانشناسی فیزیولوژیک، انگیزش و هیجان را شامل می‌شود. فارغ‌التحصیلان ارشد روانشناسی بالینی و عمومی می‌توانند در حوزه‌ی درمان اختلالات روانی مشغول‌به‌کار شوند. اما تفاوت اصلی و وجه تمایز بالینی و عمومی، چارت درسی در مقطع ارشد است.

چارت درسی رشته‌ روانشناسی عمومی
روانشناسی سلامت
شیوه‌های اصلاح و تغییر رفتار
روان‌سنجی
روانشناسی سالمندی
روانشناسی اعتیاد
اصول روانشناسی بالینی
آمار استنباطی
روش تحقیق
آسیب‌شناسی روانی
سمینار در نظریه‌ها و یافته‌های روانشناسی
کارورزی
چارت درسی رشته‌ روانشناسی بالینی
روانشناسی یادگیری
روانشناسی شخصیت
روانشناسی تحولی 1 و 2
آسیب‌شناسی روانی 1 و2
اصول روانشناسی بالینی
روانشناسی شناختی
روش‌های آماری پیشرفته در روانشناسی بالینی
روش تحقیق پیشرفته در پژوهش‌های بالینی
آسیب‌شناسی روانی پیشرفته
فنون مصاحبه‌ تشخیصی در روانشناسی بالینی
رویکردهای روان‌درمانی
درمان‌های زیستی-پزشکی اختلالات روانی
لازم است این نکته را بدانید که با تحصیل در گرایش بالینی و عمومی به جز درمانگر شدن، تاسیس و فعالیت در مطب و مراکز درمانی، می‌توانید به سراغ مشاغلی همچون تدریس در مدارس و دانشگاه‌ها، مشاور مدرسه شدن، فعالیت در مراکز ترک اعتیاد، مشاوره و کار در کانون اصلاح تربیت را نیز بروید.


معرفی گرایش روانشناسی تربیتی
اگر هدف شما از درس خواندن، درمانگر شدن نیست و به کار در مدارس، موسسات آموزشی و تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان علاقمند هستید، ادامه‌ تحصیل در گرایش تربیتی مناسب شماست. منابع ارشد روانشناسی تربیتی برای قبولی در این گرایش دربرگیرنده دروس روانشناسی تربیتی، روانشناسی عمومی، روانشناسی رشد، آمار و روش تحقیق و متون روانشناسی هستند.

 با انتخاب این گرایش در آینده می‌توانید در هریک از موارد زیر شروع به کار کنید:
استاد دانشگاه
معلم مدرسه
تأسیس مرکز مشاوره‌ تحصیلی روانشناسی
پژوهش‌گر
مدیر مهد‌کودک
مربی مهد‌کودک
چارت درسی رشته‌ روانشناسی تربیتی در مقطع ارشد دروس اختصاصی:
مبانی
اصول و نظریه‌ها
روانشناسی تحول دین‌داری
کاربرد نظریه‌های تحولی
تعلیم و تربیت اسلامی
روش‌های پژوهش
روانشناسی یادگیری و انگیزش
دروس اختیاری روانشناسی تربیتی:
روانشناسی شناختی پیشرفته
بنیادهای فلسفی نظریه‌های تربیتی
کاربرد آزمون‌های روانشناختی
شیوه‌های اصلاح رفتاری_شناختی
آمار استنباطی پیشرفته
سنجش و اندازه‌گیری
اختلالات یادگیری
کاربرد روانشناسی اجتماعی در تعلیم و تربیت
روانشناسی شخصیت پیشرفته
کاربرد نرم‌افزارها
الگوهای آموزشی
لازم است این نکته را خاطرنشان کنیم که گرایش تربیتی از لحاظ ظرفیت پذیرش مابین دو گرایش بالینی و عمومی قرار دارد.


معرفی رشته روانشناسی اجتماعی
روانشناسی اجتماعی شاخه‌ای از علم روانشناسی است که به تحول فرایندهای روانی با توجه به فرهنگ و تاثیراتی که فرد از محیط دریافت می‌کند می‌پردازد. این رشته به طور خاص موضوعات اجتماعی را مطالعه می‌کند. دروس امتحانی روانشناسی اجتماعی در کنکور ارشد شامل: روانشناسی عمومی، متون روانشناسی، روانشناسی مرضی و کودکان استثنایی، علم‌النفس، روانشناسی رشد، علم‌النفس، آمار و روش تحقیق، روانشناسی فیزیولوژیک، انگیزش و هیجان است.

تعدادی از دروس چارت درسی این رشته در مقطع ارشد عبارت است از: آمار پیشرفته، روش تحقیق در روانشناسی اجتماعی، نظریه‌های روانشناسی اجتماعی، تعامل اجتماعی از منظر اسلام، نظریه‌های جامعه‌شناسی خرد، شناخت اجتماعی، روانشناسی ارتباطات و تبلیغات. دو دانشگاه شهیدبهشتی تهران و دانشگاه تهران در سال 1402 به‌عنوان دانشگاه دولتی پذیرش رشته‌ی روانشناسی اجتماعی را داشتند.

با انتخاب این گرایش در آینده می‌توانید در هریک از موارد زیر شروع به کار کنید:
متخصص روابط عمومی
محقق
مشاور
استاد دانشگاه
متخصص منابع انسانی
معرفی رشته روانشناسی شخصیت
روانشناسی شخصیت مانند روانشناسی اجتماعی زیرمجموعه‌ای از کد ضریب 1 است. به همین سبب مواد امتحانی این دو درس در کنکور ارشد یکسان است. برخی دروس از چارت درسی روانشناسی شخصیت در مقطع ارشد عبارت است از: بررسی تفضیلی نظریه‌ها و مکاتب شخصیت، روش تحقیق پیشرفته، علم‌النفس و مقایسه آن با روانشناسی جدید، روش تحقیق پیشرفته، کاربرد آزمون‌های شخصیت و انگیزش و هیجان پیشرفته. برای این رشته موقعیت شغلی خاصی تعریف نشده‌است. فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند به‌عنوان مشاور و استاد دانشگاه مشغول به کار شوند. این رشته در هیچ دانشگاه دولتی پذیرش ندارد.

در پایان بهتر است این نکته را خاطرنشان کنیم که برای انتخاب گرایشی که مناسب با شما باشد، بعد از آشنایی کلی با بازارکار و چارت درسی دانشگاهی در مقطع ارشد، می‌توانید از مشاورین باتجربه در این حوزه و موسسات روانشناسی متخصص همچون "روان‌آموز" کمک بگیرید تا بهترین گرایش را انتخاب کرده و با انتخاب بهترین منابع برای کنکور ارشد روانشناسی، در هیچ نقطه از مسیر دچار تردید نشوید. 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
هرگز با آدم نادان مجادله نكنيد، تماشاگران ممكن است نتوانند بين شما را تشخيص دهند