شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۹ تير ۱۴۰۲ / ۲۰:۵۲
کد مطلب: 62215
۴
۱۲
دکتر یاسین نجفی زادگان

مناسب ترین سن ازدواج کی هست ؟

ما در این مقاله دیدگاه ها و معیار های مختلفی را برای آمادگی ازدواج بیان میکنیم.
مناسب ترین سن ازدواج کی هست ؟
شاید سوال خیلی از دختر پسر ها این باشد که چه زمانی مناسب برای ازدواج آن ها است؟ آیا در حال حاضر امادگی مناسب برای ازدواج را دارند؟

افراد برای امادگی ازدواج باید از ماه ها و حتی سال های قبل بدانند که چقدر وبه چه میزان برای ازدواج اماده هستند. موضوع مهمی که وجود دارد این است که از نظر من و با توجه به تحقیقات، تجویز یک نسخه برای همه افراد درست نیست.

یعنی اینکه اگر به همه افراد یک محدوده سنی خاص را برای ازدواج و امادگی آن ها بیان کنیم ،کار بی اعتباری محسوب میشود.افراد در فرهنگ ها و کشور های مختلف با نوع تفکر و خصوصیات و ویژگی ها و باور ها و حتی تربیت ها مختلف زندگی می‌کنند؛ که همه این‌ها در آمادگی افراد برای ازدواج تاثیر بسیار دارد.

اگر به همه افراد یک محدوده سنی خاص را برای ازدواج و امادگی آن ها بیان کنیم، کار بی اعتباری محسوب می‌شود. افراد در فرهنگ‌ها و کشورهای مختلف با نوع تفکر و خصوصیات،ویژگی‌ها و باورها و حتی تربیت‌ها مختلف زندگی می‌کنند که همه این‌ها در آمادگی افراد برای ازدواج تاثیر بسیار دارد.


دکتر یاسین نجفی زادگان در این مقاله دیدگاه ها و معیار های مختلفی را برای آمادگی ازدواج بیان می‌کند.
 


معیارها :

1.معیار سن:
همان طور که گفته شاید مشخص کردن یک محدوده سنی خاص برای ازدواج کار درستی نباشد اما مقایسه کردن نوع فرهنگ‌ها در مورد سن ازدواج خالی از لطف نباشد. در فرهنگ کشور ما که یک فرهنگ دینی اسلامی بر ان غالب است، گفته می‌شود که سن مناسب ازدواج با در نظر گرفتن این نکته که همه شرایط برقرار باشد، بین 18-20 سالگی برای دختران و 23-24 سالگی برای پسران می‌باشد.

طبق دین اسلام از احادیث و سخنان این گونه برداشت می‌شود که جوان‌ها با میل خودشان در سنین مناسب یعنی در همان حالت شور و اشتیاق جوانی ازدواج کنند و این خلاف این برداشت مردم است که ازدواج جوانی ، زودرس و ماندگار نیست. اگر درست و مناسب صورت بگیرد ،ماندگار می‌ماند.

در فرهنگ غرب، متخصصان در مطالعات خود بیان میدارند که مردم باید بین سنین 28 تا 32 ساله ازدواج کنند.
Carrie Krawiec، درمانگر خانواده و ازدواج در میشیگان می‌گوید: سن ایده آل برای ازدواج، با کمترین احتمال طلاق در پنج سال اول، 28 تا 32 ساله است. که این”نظریهGoldilocks” نامیده می شود، ایده این است که مردم در این سن نه خیلی پیر هستند و نه خیلی جوان.

این یک تفاوت فقط در سطح کشورها و فرهنگ‌ها بود.پس قطعا باید ویژگی های افراد و سازگاری ها و روحیات و حتی تفاوت نسل ها را در سن ازدواج در نظر گرفت.

2.معیار ازدواج بر اساس بلوغ:
برای اینکه بدانیم که آماده ازدواج و شروع یک زندگی متفاوت هستیم،باید معیارهایی را برای تشخیص اینکه افراد آماده ازدواج هستند یا نه را در نظر بگیریم.
یکی از مهم ترن معیارهای در نظر گرفته شده، انواع بلوغ‌ها است.
این بلوغ‌ها شامل: بلوغ جنسی،بلوغ عقلی،بلوغ عاطفی،بلوغ اجتماعی،بلوغ فرهنگی و بلوغ اخلاقی است.
ازدواج به منظور آرامش درونی و رسیدن به جایگاهی است که انسان احساس مسئولیت در برابر خود و شخص دیگری داشته باشد.

بنابراین برای رسیدن به این ویژگی و اطمینان از اینکه فرد تجربه کافی برای مسئولیت پذیری و اداره خانواده و مشکلات را داشته باشد، باید به حدی برسد که به انواع بلوغ رسیده باشد تا بتوانند روابط و ازدواج مطلوبی داشته باشند.

بلوغ جنسی:
بلوغ جنسی در اغاز جوانی اتفاق می افتد .زمانی که فرد نه کودک است نه بزرگسال.این بلوغ در دختران حدودا از 9-14 سالگی است و در پسران از 11 تا 15 سالگی می‌باشد.

این بلوغ تغییراتی در روح و روان و جسم و احساسات فرد پدید می آورد.افراد برای ازدواج باید از بلوغ جنسی عبور کرده باشند.

بلوغ عقلی:
به معنای رسیدن به عقلانیت در گفتار،تفکر،کردار است. یعنی یک فرد بتواند با درک شرایط مختلف، رفتار و گفتار آگاهانه و سنجیده‌ای داشته باشد. این بلوغ به صورت اکتسابی به دست می‌آید. برای مثال کسی که هر حرفی را هر جایی که بخواهد بیان می‌کند و جو را متشنج میکند به بلوغ عقلی نرسیده است.

کسی که به بلوغ عقلی رسیده باشد ،نصیحت پذیر است.توانایی درک شرایط را دارد. میتواند مسائل زندگی را حل کند.مسئولیت پذیر است و به نتیجه کار خود پاسخ گو می باشد.

بلوغ عاطفی:
کسی که به بلوغ عاطفی رسیده باشد ،قابلیت برقراری ارتباط عاطفی با انسان های محیط پیرامون خودش را دارد. این شخص می تواند ابراز احساس و عاطفه بکند.
در جایی که ابراز احساس و عاطفه نیاز باشد،ابراز عاطفه خوب و لازم محسوب میشود.
کسی که به بلوغ عاطفی رسیده است،خنده و گریه و شادی اش را میتواند بروز بدهد و هم میتواند آن را کنترل و مدیریت بکند.
از ویژگی های دیگر کسی که به این بلوغ رسیده است میتوان گفت که او تحمل شنیدن انتقاد را دارد ،مایوس نمی شود،حس فداکاری و گذشت در او دیده می‌شود.

بلوغ اجتماعی:
کسی که به این بلوغ رسیده باشد،در جامعه حضور فعال دارد.نسبت به دنیا و مسائل پیرامون آن مسئولانه برخورد میکند. برای مثال کسی که به قوانین و مقررات ان جامعه اهمیتی نمی دهد وآن ها را رعایت نمیکند به بلوغ اجتماعی نرسیده است.
نشانه بارز برای تشخیص وجود این بلوغ در افراد این است که ببینیم این فرد در روابط اجتماعی اش تعادل دارد یا خیر؟

بلوغ فرهنگی:
کسی که به بلوغ فرهنگی رسیده است،سرشار از اشتیاق به زندگی است. امید به زندگی دارد.در مورد مسائل مختلف خوب فکر و تحلیل میکند.اصولا فرد با بلوغ فرهنگی نگاهی مثبت در مسائل مختلف دارد. بیشتر به راه حل ها تمرکز میکند و همیشه راهی برای پایان دادن به بحران ها پیدا می‌کند.

بلوغ اخلاقی:
کسی که به بلوغ اخلاقی رسیده باشد خوش اخلاق است .رفتار های با وقار و کنترل شده و در چارچوب دارد.
توهین به کسی نمیکند،رفتار های زشت و زننده ار خود نشان نمی دهد و در کل ویژگی‌های خوب رفتاری را در خود دارد.(صادق بودن،مهربان بودن،بخشنده بودن و….)

بلوغ اقتصادی:
کسی که به این بلوغ رسیده باشد،نشان میدهد که چقدر توانایی وقابلیت کار کردن و کسب درآمد دارد.

دقت کنید که این بلوغ به این معنی نیست که افرار ثروتمند فقط به این بلوغ رسیده اند. چه بسا افراد ثروتمندی که از این بلوغ برخوردار نیستند.

کسی که به بلوغ اقتصادی رسیده است،وابستگی صددرصد به خانواده ندارد و استقلال مالی برای تشکیل یک خانواده دو نفره را دارد .

حتی می‌توان گفت که فرد شغلی دارد که درامد ان ناچیز است اما این فرد با کارکردن خود نشان میدهد که به این بلوغ رسیده است.
نحوه خرج کردن و پس انداز کردن هم نشانه بارز بلوغ اقتصادی است. کسی که هدف اقتصادی و اینده نگری ندارد هنوز (حتی با وجود درامد زیاد)به بلوغ اقتصادی نرسیده است.
 

3.معیار امادگی ازدواج با نیم نگاهی از گلاسر:
در تئوری انتخاب گلاسر، ما یکسری رفتارها و عادت های پیونددهنده و مخرب داریم.ما برای داشتن امادگی برای ازدواج و به طور کل رابطه،باید این عادت های مخرب رابطه را از خود دور کنیم و در عیت حال سعی کنیم رفتار های پیوند دهنده را در خود تقویت کنیم.

رفتارهای مخرب عبارت اند از:
1.انتقاد کردن
2.سرزنش
3.شکوه و شکایت کردن
4.غرغرکردن
5.تهدید کردن
6.تنبیه کردن
7.باج دهی برای کنترل کردن دیگری


از این رو این عادات را مخرب میدانیم که اگر برای مدت طولانی اعمال شوند،در اینده زندگی زناشویی به خطر می‌افتد. این عادات که ما در طول زندگی به کار بردیم،یک شبه از بین نمی‌رود.

در عین حال ما باید سعی کنیم رفتار های پیوند دهنده را با رفتار های مخرب جایگزین کنیم.

این رفتار های پیونده دهنده عبارتند از:
1.گوش کردن
2.حمایت کردن
3.تشویق کردن
4.احترام گذاردن
5.اعتماد کردن
6.پذیرفتن فرد همان گونه که هست
7.گفتگوی همیشگی بر سر اختلافات


قدرت تئوری انتخاب در این است که به ما کمک میکند با دیگران به ویژه نزدیکانمان خوب کنار بیاییم. بر اساس این تئوری ما باید تا جای ممکن از به کارگیری 7رفتار مخرب اجتناب کنیم و رفتار های پیوند دهنده را در زندگی به کار بگیریم.

4.معیار های بزرگسالان برای امادگی ازدواج بر اساس مقاله “jason S.Caroll و همکاران”
نتایج این مقاله نشان میدهد که آمادگی ازدواج توسط بزرگسالان به عنوان فرایند توسعه شایستگی‌های بین‌فردی،ایجاد تعهدات طولانی‌مدت و دستیابی به ظرفیتهای مراقبت از دیگران در نظرگرفته میشود. میزان و درجه این سه ویژگی میتواند نشان دهد که ایا افراد اماده ازدواج هستند یا نه؟

این یافته ها نشان میدهد افراد تبدیل شدن به یک بزرگسال و اماده شدن برای ازدواج را به عنوان دو تحول متمایز در زندگی در نظر میگیرد. اولی شامل تغییر مراقبت شدن توسط دیگران به مراقبت از خود و دومی شامل تغییر از مراقبت از خود به مراقبت از دیگران است.

(به طور کلی یعنی اینکه شما بتوانید خود را از مراقبت شدن توسط دیگران به مراقبت کردن از خود و سپس مراقبت از دیگران ارتقا دهید و این نشنا می دهد که شما اماده رابطه و ازدواج هستید).

نتایج همچنین نشان داد که معیار های افراد جوان برای آمادگی ازدواج با تفاوت های فردی در ریسک پذیری فعلی و ارزش های تشکیل خانواده در ارتباط است.

همان طور که دیدید مقاله بالا با بررسی علمی گروهی از افراد معیار هایی را برای امادگی ازدواج نشان داد.
به طور کلی معیار ها و روش و تفکرات بسیار متعددی برای مشخص کردن میزان امادگی افراد وجود دارد.

شخصیت شما مانند اثر انگشت شما منحصر به فرد است پس میزان امادگی شما برای ازدواج که ارتباط قوی با شخصیت و روحیات و تفکرات و احساسات شما (و حتی نوع فرهنگ)دارد هم با همه یکسان نیست.

پس نکته مهم این است که شما اول از همه نیاز به خودآگاهی دارید. باید خودتان را جامع و کامل بشناسید تا با توجه به ویژگی‌های رفتاری و روانی خود و همچنین کمک گرفتن از متخصصان این حوزه به نتایج درستی در مورد امادگی خود برای ازدواج و سن مناسب آن را پیدا کنید.

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ناشناس
Iran, Islamic Republic of
سلام بنظرتون اختلاف سن ۱۵ سال باشه مشکلاتی بوجود میاد؟؟
خواهر من با همسرش ۱۲ سال اختلاف سنی دارن ولی تا بحال هیچ مشکلی براشون پیش نیومده
Iran, Islamic Republic of
هیچ چیز ثابت نیست که بگیم با اختلاف سنی زیاد صد در صد طلاق میگیرن ولی در آمار نشون میده که هر چقدر اختلاف سنی باشه احتمال طلاق بیشتره چون سن یه عدد نیست بلکه شخصیت هم تحت تاثیر سنه آدم در ۲۰ سالگی با ۳۵ سالگی خودش برابره ؟
Iran, Islamic Republic of
بنظرم همون سن ۲۸ تا ۳۲ سال مناسب ترین سن ازدواج هست هم واسه دختر وهم پسر چون به نقطه ای ازدرک ودرایت رسیدن که همه چیزو میفهمن ومدیریت ومسئولیت زندگی روبه خوبی پذیرا هستن ،دختر ۱۸ یا ۱۹ سال وپسر تواین سن فقط به فکر نیاز جنسیشون هستن همین که ازهم سیر میشن شروع به خیانت میکنن هم دختر وهم پسر چون عقلشون خیلی کمه ،متاسفانه توکشورهای اسلامی دختران سن کم مدام ازدواج میکنن ومدام هم طلاق میگیرن ،واسه یبار هم شده ازکشورهای بیگانه فرهنگی رو یاد بگیرین
مهران استیری
Iran, Islamic Republic of
یک سوال به نظر شما پسری که در 15 سالگی به سن بلوغ میرسه و بخواد در 32 سالگی ازدواج کنه یعنی 17 سال خویشتنداری ؟ ( برای دختر هم همینطور )؟ چند درصد افراد جامعه این تحمل را دارند. در خود جوامع غربی به خاظر بسیاری از همین نظریات و... دجار بحران شده اند طبق آمار اکثر پسران و دختران زیر 20 سال رابطه جنسی فیزیکی داشته اند خب یعنی چی . نمی خوام بگم فقط قضیه جنسی نه کسی که در زمان مناسب و احساس نیاز ازدواج کند در تمامی مراحل رشد می کند فقط به نظرم آموزش مناسب لازمه ولی بسیاری از موارد دیگر دو طرف در طول زندگی خیلی بهتر می توانند کسب کنند و نیاز نیست این مقداری سخت گیری ها افراطی که خروجی اش را همه داریم می بینیم
اسماعبل ۴۶ساله مجرد
Iran, Islamic Republic of
سلام اگرجایی برای سیقه باشه بهتره
Iran, Islamic Republic of
تو که سنت بالاس و پیرو۴۶ساله هستی تو دیگه چرا
Iran, Islamic Republic of
دقیقا نظر منم به عنوان یک مددکار همینه ۲۸ تا ۳۲ سال ازدواج عالیه چون الان تو سن کم ازدواج میکنن و جدا میشن نمیدونن اصلا چی میخوان صبر ندارن گذشت ندارن تو حال جوانی هستن مسولیت پذیر نیستن ولی پسری که ۳۲سالشه یا دختری که ۲۸ یا۳۰ سالشه میدونه چی میخواد دنبال چیه خیلی راحت جدا نمیشه عقلش کاملتره دنبال زندگیه جونیشو خوب کرده
میلاد
Iran, Islamic Republic of
سن ازدواج تو ایران هیچ وقت
نه بلوغ ذهنی دارن که خیانت نکنن ونه از نظر مالی خوب هستن که بتونن یه زندگی مشترک تشکیل بدن
Iran, Islamic Republic of
آفرین. در ایران هیچ اصل علمی و منطقی در هیچ زمینه ای، صدق نمیکنه.
هاجر مرادی دوست
Iran, Islamic Republic of
افراد قبل از اینکه وارد روابط عاشقانه و توام با تعهد شوند، باید توانایی کنترل ، اداره زندگی و خلق و خوی خویش را داشته باشند. و در درجه اول،دوست داشتن و مراقبت از خود را قبل از جستجوی روابط عاشقانه فرا گیرند.
لطفا خدمات مشاوره قبل ازدواج را جدی بگیرید.
Iran, Islamic Republic of
یک دنیا تشکر از دکتر نجفی زادگان و هم چنین از سایت مردمی و دغدغه مند میگنا
امین
Iran, Islamic Republic of
دیگه دوره ازدواج گذشته و برای بسیاری غیر ممکن شده. بهتره در مورد زندگی اشتراکی یا همون ازدواج سفید صحبت بشه تا افراد در زندگی اشتراکی کمتر دچار چالش بشوند.
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
موفقیت به سراغ کسانی می آید که آن قدر در تلاشند که وقت نمی کنند دنبال آن بروند.