يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 5 May 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۶ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۷:۰۳
کد مطلب: 62366
۰

یک عدد هلو ۸ درصد از فیبر بدن را تأمین می‌کند

یک عدد هلو ۸ درصد از فیبر بدن را تأمین می‌کند
هُلو یا شفتالو میوه آبدار درخت هلو (نام علمی: Prunus Persica) و دارای هستهٔ سخت، گوشتِ زرد، یا نسبتاً سفید و پوستی مخملی است. بر اساس چسبیدن گوشت به هسته، این میوه به دو دسته هستهٔ جدا و هستهٔ چسب تقسیم می‌شود.

خوردن یک هلوی متوسط، ۸ درصد از نیاز روزانه به فیبر را تأمین می‌کند و دریافت آن بهبود دهنده یبوست است. این مقدار فیبر، سطح کلسترول خون را پایین می‌آورد و احتمال ابتلاء به بیماری‌های قلبی را نیز کم می‌کند.

هلو کم خونی، خستگی و هم چنین کلسترول بالا را کاهش می‌دهد.
این میوه از منابع ویتامین C نیز محسوب می‌شود و به همین دلیل توصیه می‌شود افرادی که به بیماری‌های لثه مبتلا هستند، آن را در برنامه غذایی روزانه بگنجانند. جالب است بدانید با خوردن یک هلوی متوسط ۳۴ میلی گرم از نیاز روزانه به این ویتامین تأمین می‌شود.
 
یکی از مزایای جالب هلو توانایی آن برای بهبود سیستم عصبی بدن است. وجود منیزیم در این میوه برای کاهش سطح استرس و اضطراب در بدن و نگه داشتن سیستم عصبی در یک سطح مناسب بسیار ضروری است. علاوه بر این، مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که منیزیم در کاهش اثرات افسردگی بسیار مفید است.


طبق مطالعاتی که در کشور برزیل انجام شده، میوه هلو می‌تواند منبع بسیار مناسبی از آنتی‌اکسیدان‌ باشد. اسید کلروژنیک، یکی از قوی‌ترین آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این میوه است که خواص هلو را افزایش می‌دهد. همچنین هلو دارای ترکیبات فنلی فلاونوئیدی است که این ترکیبات به فعالیت آنتی‌اکسیدانی میوه بیشتر از ویتامین سی یا کاروتنوئید کمک می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در میوه هلو نقش مهمی در دوران کهنسالی سالم و پیشگیری از بروز انواع بیماری دارند.

با مصرف هلو، محتوای فنولی و کارتنوئیدی بالای آن به کاهش گسترش سلول‌های سرطانی کمک می‌کند. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که این عناصر سلول‌های سرطانی را هدف قرار می‌دهد و آن‌ها را بدون آسیب رساندن به سلول‌های سالم از بین می‌برند.

مبارزه هلو با رادیکال های آزاد
مقدار بیش از حد رادیکال‌های آزاد می‌تواند بدن شما را نابود کند. رادیکال‌های آزاد مضر از عناصر مضر موجود در طبیعت همچون آلاینده‌های هوا و اشعه خورشید به بدن می‌رسند. خاصیت آنتی اکسیدانی موجود در هلو به حذف و نابودی این رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند.

 
میوه‌هایی که دارای بتاکاروتن هستند بعد از مصرف در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شوند. خاصیت هلو؛ در مقدار قابل توجه بتاکاروتن موجود در آن است که نیاز بدن به ویتامین A را تأمین می‌کند. طبق تحقیقات انجام شده میوه‌هایی مانند هلو که سرشار از ویتامین A هستند، می‌توانند از بدن در برابر سرطان‌های ریه و دهان محافظت کنند. همچنین ویتامین آ به تقویت بینایی و جلوگیری از مشکلات دید درشب کمک بسیاری می‌کند. از دیگر فواید هلو با توجه به وجود بتاکاروتن، باید به حفظ سلامت غشای مخاطی و کمک به حفظ پوست سالم اشاره کرد.

 
فواید هلو در سم‌زدایی و پاکسازی بدن شما نقش دارند. بر اساس تحقیقاتی که در دانشگاه مینه سوتای آمریکا انجام شده، ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در هلو مانند ویتامین سی، ویتامین ای، سلنیوم و… در سم‌زدایی بدن مؤثر واقع می‌شوند.
 
فواید هلو در کاهش استرس و سلامت مغز
در کشور مجارستان از هلو با عنوان میوه آرامش یاد می‌شود. مطالعات نشان می‌دهند که خواص هلو، می‌تواند به کاهش اضطراب و استرس کمک کند. همچنین هلو منبع خوبی از فولات است که به تقویت سلامت و عملکرد مغز کمک می‌کند. فولات شکلی طبیعی از ویتامین B9 است.

 
مکمل آهن یکی دیگر از خواص میوه هلو
میوه هلو دارای مقادیر کمی آهن است که این مقدار در از بین بردن فقر آهن نقش زیادی ندارد. با این حال نمی‌توان وجود این ماده معدنی را در خاصیت هلو نادیده گرفت. در 0.42 میلی‌گرم هلو حدود 2.3 درصد آهن وجود دارد که شما می‌توانید به صورت روزانه این مقدار را برای بدن خود فراهم کنید. آهن از اجزای مهم و حیاتی هموگلوبین خون است که به اکسیژن‌رسانی کمک می‌کند. کمبود هموگلوبین در بدن فرد را به کم‌خونی ناشی از فقر آهن مبتلا می‌کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
ز باغ رعيت، گر مَلك خورد سيبي / برآرند غلامان، درخت از بيخ